icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Concert of evenement afgelast?

Neem contact op met de verkoper bij wie je de kaarten hebt gekocht en vraag je geld terug.

concert-afgelast

Evenement geannuleerd of verplaatst door corona

Heb je kaartjes voor een evenement dat wordt afgelast vanwege het coronavirus, zoals een concert of festival? Ook als de organisator zich beroept op overmacht dan heb je recht op geld terug. Je krijgt de ticketkosten dan vergoed. Ook servicekosten krijg je vaak terug. Mogelijk wordt het evenement verplaatst.

Je kunt daarnaast ook overwegen je verlies te nemen en je ticketkosten als 'donatie' te zien aan de concertzaal of bijvoorbeeld muzikaal gezelschap. Zeker als het om een relatief kleinschalige organisatie gaat, die ook gedupeerd raakt door de annulering.

Andere al gemaakte kosten krijg je niet van de evenementorganisator terug, zoals kosten voor een hotel of treinkaartje. Neem voor het annuleren van een verblijf in zo'n situatie contact op met de boekingswebsite of bijvoorbeeld het hotel. Bij sommige boekingsplatforms kun je kosteloos annuleren tot de dag van aankomst.  

Heb je een arrangement  geboekt (hotel én concert) bij een aanbieder en is de waarde van het concert minimaal 25% van de totale waarde? Dan is het volgens de ANVR een pakketreis. Gaat dat concert niet door, dan mag je de locatie wel kosteloos annuleren.

De verkoop van concert- of evenementkaartjes gaat meestal via internet. Dat kan via een officieel verkoopkanaal (door de organisator aangewezen als verkooppunt), maar ook via een wederverkoper. Dat is een ondernemer die kaartjes koopt en weer doorverkoopt, vaak voor een hogere prijs dan via de officiële verkoopkanalen.

Ken je rechten-1200x800Wat zijn je rechten?

Als een concert of festival wordt afgelast, dan heb je recht op teruggave van het volledige bedrag dat je betaald hebt voor de kaart(en), inclusief eventuele reserverings- en/of servicekosten. Ook als de organisator zich beroept op overmacht. Andere al gemaakte kosten, bijvoorbeeld voor een treinkaartje, krijg je niet van de evenementorganisator terug.

Soms biedt de organisator van het concert een alternatief, zoals een andere datum waarop je kunt gaan.
Let op: hier hoef je niét mee akkoord te gaan, de keuze is aan jou.

Je kunt daarnaast overwegen je verlies te nemen en je ticketkosten als 'donatie' te zien aan bijvoorbeeld de concertzaal of het muzikaal gezelschap. Zeker als het om een relatief kleinschalige organisatie gaat, die ook gedupeerd raakt door de annulering.

Klacht indienen-1200x800Wat kun je het beste doen?

  • Krijg je te horen dat het concert is afgelast? Stuur de verkoper dan een aangetekende brief waarin je je geld terugvraagt binnen 3 weken na dagtekening van de brief. Gebruik hiervoor onderstaande voorbeeldbrief.
  • Kom je er met de verkoper niet uit, dan kun je een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond: 070 - 445 45 45. Als lid krijg je bij ons een persoonlijk juridisch advies.
  • Je kunt ook een klacht indienen via Klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Gebruik onze voorbeeldbrief

Geld terug bij afgelast concert

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief