icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Evenement afgelast?

Neem contact op met de verkoper bij wie je de kaarten hebt gekocht en vraag je geld terug.

concert-afgelast

Evenement afgelast of verplaatst door coronacrisis

Honderden evenementen worden vanwege de coronacrisis verplaatst of afgelast. Heb je kaartjes voor een sportwedstrijd of concert dat wordt verplaatst? Ze blijven geldig voor het verplaatste evenement als dat binnen 13 maanden na het oorspronkelijke evenement plaatsvindt.

Kun je niet op de nieuwe datum, of is het evenement afgelast? Dan bieden de meeste organisatoren van evenementen, poppodia, theaters en concertgebouwen, musea en sportclubs je een voucher aan. Deze voucher heeft de waarde van de ticketprijs en service- of boekingskosten. De voucher kun je minimaal een jaar lang gebruiken voor een ander evenement bij dezelfde organisator. Sommige organisatoren hebben een langere geldigheidstermijn, zoals 3 jaar. Gebuik je de voucher niet, dan krijg je automatisch de (resterende) voucherwaarde terug.

Als je hiervan geen gebruik wilt maken, geef dat dan zo snel mogelijk door aan de organisator. Je houdt dan recht op geld terug (ticketprijs en service- of boekingskosten). Bij een afgelasting gebeurt dit binnen 3 maanden na het afgelaste evenement. Bij een verplaatsing binnen 1 maand na de nieuwe datum van het verplaatste evenement.

Lees alles over de Regeling Ticketgelden Coronacrisis, die op 9 april 2020 is gepubliceerd.

Je kunt ook overwegen je ticketkosten als 'donatie' te zien aan de concertzaal of bijvoorbeeld muzikaal gezelschap. Zeker als het om een relatief kleinschalige organisatie gaat, die ook gedupeerd raakt door de annulering. 

Wat vindt de Consumentenbond?

De voucherregeling schept duidelijkheid. Consumenten krijgen een keuze: een ticket of voucher bij dezelfde aanbieder, of geld terug. Dat is goed. Nadelen zijn dat consumenten misschien lang op hun geld moeten wachten. Ook lopen ze een zeker risico, want als de organisator tussentijds failliet gaat, zijn ze hun geld kwijt. Dat zijn vervelende consequenties. Maar als alle organisatoren direct moeten terugbetalen, zal dat leiden tot faillissementen. In dat geval krijgt waarschijnlijk niemand zijn geld terug. Door het terugbetalen uit te stellen maken we mogelijk dat mensen straks nog naar een festival of sportwedstrijd toe kunnen. 

De Consumentenbond heeft begrip voor het initiatief. De omstandigheden zijn uitzonderlijk en vragen om een realistische en haalbare oplossing, waarbij de grootste groep consumenten geholpen is.

Evenement afgelast: je rechten (algemeen)

De verkoop van concert- of evenementkaartjes gaat meestal via internet. Dat kan via een officieel verkoopkanaal (door de organisator aangewezen als verkooppunt), maar ook via een wederverkoper. Dat is een ondernemer die kaartjes koopt en weer doorverkoopt, vaak voor een hogere prijs dan via de officiële verkoopkanalen.

Ken je rechten-1200x800

Wat zijn je rechten?

Als een concert of festival wordt afgelast, dan heb je recht op teruggave van het volledige bedrag dat je betaald hebt voor de kaart(en), inclusief eventuele reserverings- en/of servicekosten. Ook als de organisator zich beroept op overmacht. Andere al gemaakte kosten, bijvoorbeeld voor een treinkaartje, krijg je niet van de evenementorganisator terug.

Soms biedt de organisator van het concert een alternatief, zoals een andere datum waarop je kunt gaan.
Let op: hier hoef je niét mee akkoord te gaan, de keuze is aan jou.

Je kunt daarnaast overwegen je verlies te nemen en je ticketkosten als 'donatie' te zien aan bijvoorbeeld de concertzaal of het muzikaal gezelschap. Zeker als het om een relatief kleinschalige organisatie gaat, die ook gedupeerd raakt door de annulering.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen