icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Sms'jes met reclame

Ongevraagde sms'jes met reclame (spam) zijn in Nederland verboden. Als je via sms een ringtone bestelt of een abonnement neemt op fileberichten, maak je gebruik van sms-diensten. Lees hier hoe je je af kunt melden.
sms-reclame

Ongevraagde sms'jes met reclame (spam) zijn in Nederland verboden. Als je via sms een ringtone bestelt of een abonnement neemt op fileberichten, maak je gebruik van sms-diensten. Over een betaalde sms-dienst moet je van tevoren duidelijk zijn geïnformeerd. En je moet toestemming hebben gegeven. 

Wat kun je doen?

Moet je betalen voor een sms-dienst, terwijl je je nooit hebt aangemeld?

  1. Zet de betaalde sms-dienst stop via payinfo.nl.
     
  2. Dien een klacht in bij je telecomprovider. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ongewenste sms-dienst. Laat weten dat je je niet hebt aangemeld. Of dat je je misleid voelt, omdat je niet goed bent geïnformeerd.
     
  3. Is de aanmelding niet volgens de Gedragscode voor Betaalde SMS- en Mobiel Internet Diensten gegaan? Dan wordt ervan uitgegaan dat je geen toestemming hebt gegeven voor de sms-dienst. In dat geval moet je je geld terugkrijgen.
     
  4. Wordt je klacht afgewezen? Meld je klacht dan bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. De Geschillencommissie doet een onafhankelijke uitspraak. Je betaalt hiervoor klachtgeld.
     
  5. Klaag ook bij de aanbieder (contentprovider) van de sms-dienst. Die moet binnen 10 dagen aantonen dat jij je hebt aangemeld voor de dienst. Kan hij dit niet? Dan moet hij je je geld teruggeven.

Stappenplan

stroomschema sms diensten

Tips bij ongewenste sms-diensten

  • Voorkom dat jij of je kind met 1 klik een sms-dienst kan afsluiten via je telefoon. Zet de volgende functies via je provider uit: Betalen van sms-diensten of mobiele diensten via je factuur en Aankopen bij derde partijen via je factuur. Log hiervoor in op je account bij je provider of de provider-app. De klantenservice kan dit ook voor je aanpassen.

  • Controleer maandelijks je telefoonrekening. Onderneem meteen actie als je merkt dat er onterecht kosten in rekening worden gebracht. 

  • Ga niet in op smsjes van prijsvragen, waarvan de afzender onbekend is. Wordt de naam van een bekend bedrijf gebruikt? Ga er dan niet zomaar van uit dat je die mail kunt vertrouwen. Kijk naar de échte afzender van het bericht.
  • Lees ook de kleine lettertjes. Denk goed na voordat je je mobiele nummer geeft, of andere persoonlijke gegevens.
  • Op de website payinfo.nl kun je controleren wie de aanbieder is van de sms-dienst.
  • Ook voor het maken van reclame voor sms-diensten gelden regels. Zodat er geen geld in rekening wordt gebracht als je niet om de dienst hebt gevraagd. In de regels staat namelijk dat consumenten zich eerst voor de dienst moeten hebben aangemeld. Consumenten moeten duidelijk over aard, duur en kosten van de dienst zijn geïnformeerd. 

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. 3. Bel onze juridisch expert

  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen