! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Sms'jes met reclame

Ongevraagde sms'jes met reclame (spam) zijn in Nederland verboden. Als je via sms een ringtone bestelt of een abonnement neemt op fileberichten, maak je gebruik van sms-diensten. Lees hier hoe je je af kunt melden.
sms-reclame

Ongevraagde sms'jes met reclame (spam) zijn in Nederland verboden. Als je via sms een ringtone bestelt of een abonnement neemt op fileberichten, maak je gebruik van sms-diensten. Over een betaalde sms-dienst moet jij van te voren duidelijk zijn geïnformeerd en moet je toestemming hebben gegeven. Maar soms moet je betalen voor een sms-dienst terwijl je je nooit hebt aangemeld.

Wat kun je doen?

  1. Zet de betaalde sms-dienst stop via payinfo.nl.
     
  2. Dien een klacht in bij je telecomprovider. Vraag of ze je klacht in behandeling willen nemen. Voer daarbij aan dat je je niet hebt aangemeld of dat je je misleid voelt, omdat je niet duidelijk over de kosten bent geïnformeerd.
     
  3. Vraag de provider binnen 3 werkdagen de berichtengeschiedenis en/of benodigde informatie aan te leveren. Als jouw provider niet binnen 3 dagen aan dit laatste voldoet, moet hij je  'schadeloos' stellen. Met andere woorden: de provider moet je geld teruggeven.
     
  4. Gebruik onze voorbeeldbrief ongewenste SMS-dienst om je geld terug te vragen bij jouw provider. 
     
  5. Is de aanmelding niet volgens de Gedragscode voor Betaalde SMS- en Mobiel Internet Diensten gegaan? Dan wordt ervan uitgegaan dat jij geen toestemming hebt gegeven voor de sms-dienst. In dat geval moet je het betwiste bedrag terugkrijgen.
     
  6. Wordt je klacht volgens jou ten onrechte afgewezen? Dan kun je naar de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten gaan. 
     
  7. Klaag ook bij de aanbieder (contentprovider) van de sms-dienst. Die moet dan binnen 10 dagen aantonen dat jij je hebt aangemeld voor de betreffende dienst en anders het geld teruggeven.

Stappenplan

stroomschema sms diensten

Tips bij ongewenste sms-diensten

  • Voorkom dat jij of je kind met 1 klik een sms-dienst kan afsluiten via je telefoon. Zet de volgende functies via je provider uit: Betalen van sms-diensten of mobiele diensten via je factuur en Aankopen bij derde partijen via je factuur. Log hiervoor in op je account bij je provider of de provider-app. De klantenservice kan dit ook voor je aanpassen.

 

  • Controleer maandelijks je  telefoonrekening. Onderneem meteen actie ondernemen als je merkt dat er onterecht kosten in rekening worden gebracht, zoals voor een sms-dienst.
     
  • Ga niet in op smsjes van prijsvragen waarvan de afzender onbekend is. Als een naam van een bekend bedrijf wordt gebruikt, ga er dan niet zomaar van uit dat je die mail kunt vertrouwen, maar kijk naar de échte afzender van het bericht. Als je ziet dat je de afzender kunt vertrouwen, lees ook dan nog goed de kleine lettertjes en denk goed na voordat je je mobiele nummer of andere persoonlijke gegevens invult.
     
  • Op de website payinfo.nl kun je nagaan wie de aanbieder is van de sms-dienst.
     
  • Ook voor het maken van reclame voor sms-diensten gelden regels. Die regels moeten voorkomen dat er geld in rekening wordt gebracht, zonder dat je om de dienst hebt gevraagd. In de regels staat namelijk onder meer dat consumenten zich eerst voor de dienst moeten hebben aangemeld. Consumenten moeten duidelijk over aard, duur en kosten van de dienst zijn geïnformeerd. 

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen