icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Check de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon.

VluchtClaimService

Het Paleodieet of oerdieet

Volgens aanhangers van het oerdieet past de voeding van nu niet bij onze genen, wat tot gezondheidsproblemen zou kunnen leiden. Het Paleodieet of oerdieet is gebaseerd op wat de eerste mensen (jagers en verzamelaars) aten: wild, vis, fruit, planten, knollen, noten en kruiden.
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

groente-en-noten

Wat mag je wél en wat mag je niet eten?

Over het algemeen geldt dat je onbewerkte producten moet eten en melkdranken moet vermijden. Ook je brood en andere bewerkte graanproducten zijn geen onderdeel van het Paleodieet.

Dit kun je dagelijks eten/drinken:

  • Groenten
  • Fruit
  • Vis, gevogelte en wild
  • Noten en zaden
  • Eieren
  • Thee en koffie (liefst cafeïnevrij)
  • Rode wijn
  • Olijf-, lijnzaad- en kokosolie
  • Pure chocolade (met meer dan 70% cacao)

Dit kun je wekelijks eten/drinken:

  • Peulvruchten en pseudogranen (zoals quinoa)
  • Zetmeelrijke knollen (zoals aardappels & cassave)
  • Rood vlees
  • Volkorengranen
  • Eieren
  • Gefermenteerde zuivel (zoals yoghurt en kaas)
  • Witte wijn en bier
  • Roomboter

Dit kun je niet eten/drinken:

  • Suiker
  • Gebak en banket
  • Bewerkt (rood) vlees
  • Bewerkte (geraffineerde) granen zoals brood
  • Zout
  • Frisdrank
  • Melk
  • Sterke drank
  • Omega-6-rijke olie
  • Snoep- en suikergoed

Je kunt zelf kiezen hoe streng je dit dieet maakt. Volgens sommige Paleo-aanhangers mag je alleen vlees eten van koeien die gras eten en dus geen vlees van koeien die bijgevoerd worden met granen. Ook kiezen sommige mensen ervoor alleen olijfolie of kokosolie te gebruiken en geen zonnebloemolie omdat deze te fabrieksmatig bewerkt zou zijn.

 Voordelen van Paleo- of oerdieet 

  • Wanneer je bewerkte producten mijdt, mijd je automatisch voedingsmiddelen waar veel verborgen suikers of vetten inzitten. Bewerkte producten zijn echter niet in de regel slecht voor je.
  • Je kunt gevarieerd eten, ook al moet je zuivel en granen mijden.
  • Het is  een eiwitrijk dieet, waardoor je snel verzadigd bent.
  • Je hoeft geen calorieën of punten te tellen.

Nadelen van Paleo- of oerdieet 

  • Het dieet is omstreden in de voedingswetenschap. Dat komt doordat je veel verzadigd vet uit vlees binnenkrijgt en weinig (gezonde) onverzadigde vetten uit bijvoorbeeld margarine en producten op basis van zonnebloemolie.
  • De logica achter het dieet wordt in twijfel getrokken, omdat we tegenwoordig heel anders leven dan de oermens: wij bewegen een stuk minder en de oermens werkte niet de hele dag achter een bureau. De vraag is of wij daarom zouden moeten eten als een oermens.
  • Wetenschappers weten nog niet zeker wat onze voorouders precies aten. Dat komt ook naar voren in dit dieet. Volgens sommige aanhangers mogen peulvruchten wel gegeten worden, volgens andere niet.
  • Er is onvoldoende wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit dieet.
  • Het kan lastig zijn om volgens de Paleo-leer te eten. Veel (kant-en-klaar) producten in de supermarkt vallen af.
  • Het bereiden van voedsel kost meer tijd omdat je bewerkte kant-en-klaarproducten moet vermijden.
  • Voor vegetariërs is het dieet lastig, want als je vlees niet mag vervangen door peulvruchten en/of zuivel, kun je een tekort krijgen aan vitamine B1, B12 of ijzer.
  • Het eten van veel vlees (vooral van dieren die gras eten) belast het milieu.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
      10 reacties
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • suiker

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.

  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
      1 reactie