icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Vragen over afvallen bij de buik

Hoe raak je overtollig vet bij je buik kwijt? Onze diëtisten geven antwoord op vragen over afvallen bij je buik.
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid


Leeftijd

Vraag
Ik ben een man van 79 jaar oud en zou graag enkele kilo's afvallen. Vooral rondom de buik. Heeft u advies?

Antwoord
Het is verstandig om af te willen vallen vanwege de hogere buikomvang. Inmiddels is steeds meer bekend dat juist het vet op de buik schadelijk is voor de gezondheid.

Afvallen door middel van een volwaardige voeding met alle voedingsstoffen is daarbij belangrijk.
Daarnaast is beweging ook erg belangrijk. Dagelijks zo'n 30-60 minuten lopen of wandelen is dan belangrijker dan bijvoorbeeld twee keer week sporten. Beweging helpt om af te vallen, maar verbetert ook allerlei fysiologische processen in het lichaam zoals het verlagen van de bloeddruk en verhogen van het goede cholesterol. Hierdoor levert beweging ook zonder afvallen al gezondheidswinst op.

Dikke buik

Vraag
Ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg mijn dikke buik niet weg. Hoe doe ik dit?

Antwoord
Misschien komt het doordat je teveel calorieën binnenkrijgt, of beweeg je onvoldoende. Of misschien is er sprake van een opgeblazen buik door een vezelarm eetpatroon, of zijn er hormonale problemen waardoor je vocht vasthoudt. Er zijn zoveel mogelijkheden dat het lastig is om een concreet antwoord te geven. Wanneer je een diëtist raadpleegt kun je je huidige voeding en energiebehoefte berekenen en achterhalen waar het probleem precies zit.

Bolle buik

Vraag
Ik heb een bol buikje. Men zegt dat dit vooral komt doordat ik wit brood eet. Maar wit brood is het enige wat ik nog een beetje weg krijg en kan verteren. Hoe kan ik dit oplossen?

Antwoord
Er kunnen een hoop oorzaken zijn van een bollere buik. Het eten van wit brood hoeft niet perse de oorzaak te zijn. Neemt niet weg dat de voorkeur wel uitgaat naar vezelrijke (bruine of volkoren producten, 200-300 gram groente, 2 keer fruit) producten om zo de darmwerking te verbeteren en een opgeblazen gevoel (wat zich inderdaad soms kan uiten in een bollere buik) te verminderen. Je zou eens kunnen proberen om over te stappen naar heel lichtbruin brood.

Verder kan een bollere buik ook komen door weinig beweging, alcohol, veel gasvorming in je darmen door frisdranken of gasvormende voedingsmiddelen (ui, prei, knoflook, koolsoorten). Ook kun je meer calorieën binnenkrijgen via je voeding dan dat je verbrandt of een combinatie van deze factoren. Er is een richtlijn waar een basisvoeding aan moet voldoen, probeer deze in ieder geval zo veel mogelijk aan te houden.

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?