icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Afvallen in een week

Moeiteloos afvallen in een week. Het liefst ook nog zonder dat het gewicht er na die tijd weer aankomt. Ontelbare dieetboeken beloven het. Je hoeft niet zwaar te diëten en valt gegarandeerd af. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk als je zo snel wilt afvallen?
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid


Moeiteloos afvallen in een week is geen effectieve manier om gewicht te verliezen. Het lichaam probeert zichzelf te beschermen en bespaart daarom energie om weer terug te gaan naar het oude gewicht. Hieronder lees je hoe snel je kunt afvallen en wat er met je gebeurt als je in een week (meer dan) een halve kilo wilt afvallen.  

Een halve kilo afvallen in een week 

Het lichaam heeft niet alleen energie nodig om te bewegen. Het gebruikt ook energie om eten te verteren, het hart te laten kloppen en de hersenen te laten werken. Deze energie haalt het lichaam uit de voeding die we eten. Komt er evenveel energie binnen als wordt verbruikt, dan blijft het gewicht stabiel. Komt er minder binnen? Dan gaat het lichaam op zoek naar andere energiebronnen om aan genoeg energie te komen en zal zijn reserves gaan gebruiken. De grootste reserves van het lichaam zijn de vetreserves. Maar ook eiwitreserves (spieren) kunnen gebruikt worden voor energie. 

Bij langzaam afvallen, tussen de halve en hele kilo per week, leveren de vetreserves de grootste energiebijdrage. Wil je meer afvallen in een week, dan leveren de eiwitreserves een steeds grotere bijdrage. Wil je een halve kilo afvallen in een week? Eet dan per dag ongeveer 500 kilocalorieën (kcal) minder dan je gewend bent.  

500 kcal minder 

500 kcal minder eten op een dag lijkt veel, maar dat valt mee. Met wat kleine aanpassingen in de voeding kun je al snel 500 kcal besparen, zonder dat je veel minder gaat eten. Hier zijn enkele voorbeelden: 

  • Magere melk in plaats van halfvolle melk scheelt 25 kcal per glas. 

  • Koffie zonder suiker scheelt 20 kcal per kopje. 

  • Kiezen voor een filetlapje kan al snel 200 kcal besparen ten opzichte van een speklapje. 

  • Volkerenboterhammen bevatten 20 kcal minder dan witte boterhammen. Eet je 6 sneden brood op een dag dan scheelt dit al snel 120 kcal. 

  • Kies voor iets kleinere porties. 1 opscheplepel aardappelen of pasta minder bespaart al 55 kcal.  

Dit lijken allemaal kleine verschillen, die niet echt veel bijdragen aan een lager energie inname. Maar tel je de besparingen bij elkaar op, dan kom je al snel in de buurt van 500 kcal. 

Bewegen 

Het is natuurlijk ook mogelijk om juist meer te gaan bewegen. Ook dan verbrand je meer energie. Wat een gunstig effect op je gewicht heeft. 

Zo kan voor iemand van 80 kilo met een boswandeling van een half uur al meer dan 300 kcal verbranden. Een rustig fietstochtje van 30 minuten al 160 kcal. Hoeveel calorieën je verbruikt tijdens het bewegen is afhankelijk van je gewicht. Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen heeft tips voor meer bewegen in je dagelijkse routine

Als je beweegt verlies je vet, maar je spieren worden groter en sterker. En spieren wegen meer dan vet. Je verliest dus waarschijnlijk minder kilo's dan je verwacht. Je kunt zelfs zwaarder worden. Staar je dus niet blind op de weegschaal. Maar kijk of je broek misschien wat losser zit.  

Lees meer:

Wat gebeurt er in je lichaam als je te veel wilt afvallen in een week? 

Helaas is sneller afvallen in een week niet zo makkelijk als het lijkt. Ga je rigoureus minder eten of volg je een crashdieet? Dan probeert het lichaam zoveel mogelijk energie vast te houden. Het gaat als het ware op spaarstand. Hierdoor worden de eigen reserves beschermd en verlies je minder gewicht. 

De spaarstand van het lichaam is vooral gericht op het beschermen van de vetreserves. Eet je langere tijd veel te weinig, dan verbrand je voornamelijk eiwitten afkomstig uit de spieren. Waardoor je hoeveelheid spierweefsel snel afneemt. Spieren gebruiken meer energie dan vet. Hoe meer spieren je hebt, hoe meer energie je verbruikt. Daarom is het belangrijk om te zorgen dat je niet te veel afvalt in een week. Dan breek je namelijk ook niet te veel spieren af. 

Terug naar het oude gewicht 

Het lichaam is er op gericht om zo veel mogelijk in evenwicht te blijven en om grote schommelingen te voorkomen. Val je veel af in een korte tijd, dan verstoor je dit evenwicht. Je lichaam wilt weer in balans komen door terug te gaan naar het oude gewicht. Zelfs één jaar na het volgen van een streng dieet blijft je lichaam nog om extra eten vragen. Daardoor is de kans groot dat je weer aankomt. 

Ook de cellen in je lichaam willen weer graag terug naar hun oude staat. Wanneer vet uit de cellen gehaald wordt, ervaren de cellen een vorm van stress. Ze zullen er van alles aan doen om de voorraad vet weer terug te krijgen. 

Val daarom op de juiste manier af. Zo kan je lichaam wennen aan het nieuwe gewicht. Dan is de kans ook groter dat jij je nieuwe gewicht blijft houden.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?