icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Afvallen met shakes en maaltijdvervangers

Veel fabrikanten beloven wonderen wanneer het gaat om afvallen met shakes of maaltijdvervangers. Vele kilo's in enkele weken kwijtraken. Zonder moeite en ook nog op een gezonde manier. Niet gewoon eten, maar speciale shakes drinken, kan helpen bij het afvallen. Maar let wel op dat je een volwaardige maaltijdvervanger kiest.

Thomas Cammelbeeck

Thomas Cammelbeeck , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:9 maart 2018

Artikel maaltijdvervangers dieet video

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.


Zo werkt afvallen met shakes

Met shakes of repen vervang je je reguliere ontbijt, lunch en/of avondeten. Je valt af omdat de repen en shakes minder calorieën bevatten dan reguliere maaltijden. Hoeveel je afvalt is afhankelijk van het aantal maaltijden dat je vervangt en wat je daarnaast nog eet. Het aantal maaltijden dat je kunt vervangen verschilt per merk. Een goede maaltijdvervanger bevat in ieder geval:

  • Minimaal 75 gram eiwit per dag.
  • Minimaal 10 gram vezels per dag.
  • Minimaal 30 gram koolhydraten per dag.
  • Voldoende vitaminen en mineralen.

Test maaltijdvervangers

Veel maaltijdvervangers worden gepromoot als uitgebalanceerde maaltijd, maar blijken juist veel suiker of erg weinig vezels te bevatten. Zo zijn er shakes die meer suiker bevatten dan een glas cola (250 ml). Let bij het kopen van maaltijdverangers goed op. In hetzelfde schap staan vaak ook producten die meer bedoeld zijn als tussendoortjes. Deze bevatten bijvoorbeeld niet voldoende vitaminen en mineralen om een hele maaltijd te vervangen.

Eiwitten

Eiwitten zijn erg belangrijk bij maaltijdvervangers:

  • Eiwitten verzadigen meer dan koolhydraten en vetten. Hierdoor wordt de kans kleiner dat je zwicht voor verleidingen.
  • Eiwitten zorgen dat het verlies van spierweefsel tijdens het afvallen beperkt blijft. Spierweefsel gebruikt meer energie dan vetweefsel. Spierweefsel behouden kan daarom helpen bij het op gewicht blijven na het dieet. 

Helaas komen veel maaltijdvervangers niet aan de aanbevolen hoeveelheid eiwit van 75 gram per dag.

Rijk aan eiwitten

De term 'eiwitrijk' prijkt  regelmatig op de verpakking van maaltijdvervangers. Dit mag op een verpakking staan wanneer 20% van de energie uit eiwit komt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je de aanbevolen hoeveelheid eiwit binnenkrijgt.

Te vetarm

Naast 'eiwitrijk' is 'vetarm' ook een graag geziene claim op verpakkingen. Maar door het lage vetgehalte bevatten maaltijdvervangers vaak te weinig van de gezonde vetzuren linolzuur en alfalinoleenzuur. Volgens de Warenwet moet er minimaal 1 gram linolzuur (in de vorm van glyceriden) in dit soort producten zitten. Hiervoor zouden maaltijdvervangers minimaal 20 gram vet per dag moeten leveren.

Afvallen zonder moeite

Wil je een paar kilo’s kwijt zonder één of ander ingewikkeld dieet? Lees dan het boek Het Keuzedieet vol met tips om slimmer en dus gezonder inkopen te doen, slanke alternatieven voor snacks en drinkmythes.

Blijf gewoon eten

Keuzendieet 1200x800

Praatjes

Claims als 'bron van vezel' of 'vetarm' mogen onder bepaalde omstandigheden gebruikt worden. Maar deze verkooppraatjes gelden vaak ook voor producten waar geen claim op staat. Sommige fabrikanten verleiden met 'makkelijk vol te houden' of 'geeft een vol gevoel'. Deze claims zijn niet goedgekeurd. 

Voordelen maaltijdvervangers

  • Je valt af. De shakes en repen bevatten minder energie dan reguliere maaltijden.
  • Je krijgt vaak voldoende vitaminen en mineralen binnen.
  • Bepaal zelf hoe snel je afvalt door 1, 2 of 3 maaltijden per dag te vervangen.
  • De afgepaste porties helpen je om niet te veel te eten.
  • Het is makkelijk in gebruik. De shakes hoeven over het algemeen alleen aangelengd te worden met water, melk of yoghurt. Steeds vaker zijn ze in kant-en-klaar verpakkingen te koop.

Nadelen maaltijdvervangers

  • De smaak is vaak (erg) zoet, dat is niet voor iedereen weggelegd.
  • Maaltijden zijn vaak niet uitgebalanceerd, ze bevatten vaak te weinig vezels, te weinig eiwitten, te weinig goede vetzuren of te veel suikers. 
  • Niet alle producten zijn geschikt om alle 3 de maaltijden te vervangen. Zeker niet op de lange termijn. Bovendien is het niet altijd duidelijk wat een maaltijdvervanger en wat een tussendoortje is. Deze liggen vaak door elkaar in het schap. Lees daarom altijd eerst de aanwijzingen op de verpakking.

Heb je gewicht verloren met of zonder maaltijdvervangers? Dan komt de echte uitdaging: op gewicht blijven. Het keuzedieet helpt bij het maken van gezonde(re) keuzes. Slanke recepten zijn te vinden in Het Keuzedieetkookboek.

Lees meer over:

Nieuw & interessant