icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Vragen over cholesterol

Hoe verlaag je je cholesterol? Onze diëtist beantwoordt deze en andere vragen.
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid


Cholesterol verlagen

Vraag:
Mijn cholesterol blijkt te hoog te zijn. De huisarts heeft me aangeraden om mijn voeding aan te passen. Ik eet al minder vlees en alleen plantaardig vet. Wat kan ik nog meer doen?

Antwoord:
Belangrijk is inderdaad om zo min mogelijk verzadigd vet te gebruiken, maar wel voldoende onverzadigd vet, aangezien dit vet bijdraagt aan een goed cholesterol. Verzadigd vet zit voornamelijk in dierlijke producten als kaas, zuivel en vlees. Gebruik hiervan dus bij voorkeur de magere varianten. En pas inderdaad daarbij je portiegrootte aan. Qua vlees is zo'n 100 gram een mooie hoeveelheid. Verder zit verzadigd vet ook in veel 'luxe' producten zoals koekjes, gebakjes en snacks. Wees hier dus matig mee. Of vervang deze door andere producten waar veel onverzadigd vet inzit, zoals plantaardige producten (vloeibare en smeerbare boters en olie) en in vis. Besmeer je brood met (dieet) halvarine en bak in olie of vloeibare boter. Eet verder bij voorkeur 2 keer per week vis en eet noten, olijven en avocado.

Wees verder matig met producten waar van nature wat cholesterol in zit zoals eieren (niet meer dan 2-3 keer per week), orgaanvlees en paling, inktvis en garnalen. Als laatste: zorg voor voldoende beweging, dit heeft een gunstig effect op je goede cholesterol en op het gewicht als dat eventueel meespeelt.

Lees meer over verzadigd vet  (pdf) uit de Gezondgids van oktober 2016. 

Hoger cholesterolgehalte

Vraag:
Ik geloof niet dat een wat hoger cholesterolgehalte echt slecht is. Wat is jullie opinie? Volgens mij kun je beter minder suiker eten dan overdreven veel letten op vet (alleen transvet is echt slecht). Veel vetarme producten hebben teveel suiker. Dan kun je volgens mij beter voor een vettere optie met minder suiker gaan. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan griekse yoghurt.

Antwoord:
Dit is altijd een interessante discussie. Een verhoogd cholesterolgehalte op zich hoeft niet erg te zijn, echter spelen er meerdere risicofactoren een rol. Bij aandoeningen zoals diabetes, een hoge bloeddruk, roken of hart- en vaatziekten in de familie, is het wel verstandig deze verhoogde bloedwaarden te verbeteren, omdat anders de kans op hart- en vaatziekten toeneemt.

Je hebt gelijk dat in een deel van de vetarme producten extra suiker is gestopt, om het product toch een lekkere smaak te geven. Een voorbeeld hiervan is light-chips. Bij veel producten is dit echt niet het geval, zoals de yoghurt die je noemt.
Het gaat ook erom hoe vaak je iets neemt. Drink je de hele week karnemelk, dan kunt je best in het weekend een schaaltje Griekse yoghurt nemen. Dit iedere dag doen raad ik toch af.

Wat betreft de vraag hoe slecht suikers zijn: veel producten met suiker (=koolhydraten) bevatten zetmeel, en dat is geen probleem voor ons lichaam. Dit komt omdat zetmeel vaak gecombineerd is met waardevolle voedingsstoffen zoals voedingsvezels, ijzer, eiwit, b-vitamines en kalium. Denk hierbij aan aardappelen, volkorenbrood en peulvruchten. Echter, juist de suiker die overal aan toegevoegd wordt, bevat geen voedingsstoffen maar levert wel calorieën en kan zelfs mogelijk in het lichaam omgezet worden in triglyceriden (een soort cholesterol). Dit is de suiker in snoep, koeken, frisdrank, vruchtensap, cruesli, 'tussendoor'-koeken en repen. Het is dus verstandig deze laatste soorten zoveel mogelijk te beperken.

LDL-cholesterolwaarde

Vraag:
Mijn LDL-cholesterolwaarde is 4.1. Hoe kan ik deze waarde omlaag krijgen?

Antwoord:
LDL is het zogenaamde slechte cholesterol, datgene wat aan de bloedvatwanden kan blijven plakken. Een LDL-waarde hoort onder de 2,5 te zijn, dus heel goed dat je deze waarde omlaag wil krijgen. Er zijn een aantal manieren om hier voor te zorgen. Wanneer je rookt: stoppen met roken. Waneer het gewicht wat te hoog is: wat afvallen. Om de waardes te laten zakken is soms vijf kilo al genoeg. Dit kun je bereiken door meer te bewegen en gezond te eten. Ook erg belangrijk is het soort vet in de voeding wat je binnenkrijgt. Verzadigde vetten hebben een nadelig effect op het LDL, onverzadigde vetten hebben een gunstig effect op het LDL. Verzadigde vetten zijn de dierlijke, harde vetten. Zorg er dus voor dat je zo veel mogelijk voor de magere dierlijke producten kiest (magere kaas, zuivel, vlees en vleeswaren). En verminder het eten van koekjes, chocolade, snacks en dat soort extraatjes, deze bevatten vaak veel verzadigd vet. Onverzadigde vetten zitten vooral in plantaardige producten, het zijn de vloeibare, zachte vetten. Bak dus in olie of vloeibare boter en besmeer brood met halvarine. Bovendien zitten deze vetten ook in vette vis. Twee keer per week vis is dus zeker aan te raden.

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
      9 reacties
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • suiker

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.

  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
      1 reactie