icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Check de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon.

VluchtClaimService

Vragen over voeding bij diabetes

Wat is goede voeding bij diabetes? Onze diëtist beantwoordt vragen daarover.
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid


Insuline en aankomen

Vraag:
Na een tijd gestopt te zijn geweest met insuline spuiten moest ik er weer aan beginnen. Dit had tot gevolg dat de kilo's die ik eerder was verloren, er weer aan zijn gekomen. Wat nu?

Antwoord:
Helaas is het nadelige effect van insuline spuiten inderdaad dat mensen vaak wat aankomen. Maar met gezonde voeding, het goed verdelen van de maaltijden (en koolhydraten) over de dag en daarbij voldoende beweging, is hier absoluut iets aan te doen.

Ik raad je echter aan eens contact op te nemen met een diëtist in de buurt, aangezien een dieet bij mensen met diabetes erg nauw kan luisteren en bovendien erg afhankelijk is van wat voor soort medicatie en/of insuline men gebruikt. Bovendien kan hij/zij inzicht geven in de werking achter de koolhydraten en het spuiten van insuline.

Daarnaast is afvallen met behulp van de Richtlijnen Goede Voeding een verantwoorde manier om af te vallen en misschien iets waar je zelf al mee kan starten. Het is goed vol te houden, zal niet snel een hongergevoel geven en het lichaam krijgt alle voedingsstoffen binnen die het nodig heeft. Als basis neem je de hoeveelheden genoemd in de tabel met daarbij mager broodbeleg, vlees en melkproducten, en dranken zonder suiker, zoals koffie, thee en water. Zorg dat je drie niet te grote hoofdmaaltijden neemt om de vijf uur, en daar tussenin een gezond tussendoortje zoals een stuk fruit of plakje ontbijtkoek. Verdeel de maaltijden en calorieën ook goed over de dag. Vaak hebben mensen de neiging overdag weinig te eten en 's avonds een grote maaltijd. Terwijl we vaak overdag het actiefst zijn. Zorg dus voor een goede balans hierin. Zeker voor mensen met diabetes is dit van belang, in verband met de koolhydraten in de voeding die goed over de dag verdeeld moeten worden.

Bij voldoende beweging kun je denken aan  minimaal  uur fietsen, wandelen, zwemmen of sporten, in een tempo waarbij je je hartslag voelt versnellen en wat zweet. Zo weet je dat je lichaam moeite moet doen en energie verbrandt. Maar bespreek ook dit weer goed met diëtiste of arts aangezien sporten ook invloed op de bloedsuikerspiegel heeft.

Superfoods

Vraag:
Ik heb diabetes en hoor steeds erg veel over superfood: chia- en hennepzaad, quinoa, tarwegras en gojibesen. Ik zie nu door het bos de bomen niet meer. Kan ik als diabeet alleen superfood eten? En hoe verwerk ik het in mijn dieet?

Antwoord:
Mijn inziens is de hele aandacht voor superfoods een beetje een mediahype. Er zijn zo veel producten in onze voeding die goede stoffen bevatten, en juist variatie zorgt ervoor dat we alles binnenkrijgen. Spruitjes zijn bijvoorbeeld een bom van vitamine C, bruine bonen bevatten veel ijzer en walnoten veel onverzadigd vet. Deze producten klinken minder sexy, maar zijn net zo gezond!

Het is dus niet nodig deze producten te gaan gebruiken. Mocht je dat wel willen, dan kunnen de meeste makkelijk bij het ontbijt gebruikt worden. Zoals een schaaltje magere kwark met chiazaden en gojibessen. Denk eraan dat deze producten ook gewoon calorieën en koolhydraten kunnen leveren.

Speciaal dieet bij diabetes

Vraag:
Ik heb diabetes type II en slik daarvoor pillen. Ook ben ik intussen acht kilo afgevallen en eet en drink hetzelfde als mijn omgeving. Toch lees ik regelmatig over speciale diëten voor diabetes. Ik heb overigens nergens last van en aan niets merk ik dat ik diabetes heb. Moet ik toch speciaal rekening houden met wat ik eet?

Antwoord:
Wat goed dat er al acht kilo af is! Vaak gaan de bloedsuikerwaarden dan ook wat omlaag door het gewichtsverlies. In principe is er geen speciaal dieet nodig bij diabetes, al is het wel van belang op de koolhydraten te letten. Wees daarbij vooral bewust welk soort koolhydraten je neemt.

Volkorenbrood, aardappelen, peulvruchten, groenten en fruit zijn producten met koolhydraten die ook voedingsvezels hebben en de bloedsuikerspiegel langzaam laten stijgen. Dit in tegenstelling tot snoep, koek, frisdrank, vruchtensap en suiker in de koffie/thee die de bloedsuiker juist snel laten stijgen. Deze laatste groep kun je beter zoveel mogelijk laten staan.

Afvallen

Vraag:
Ik wil graag afvallen omdat ik tegen suikerziekte aan zit.

Antwoord:
Een verstandige manier om af te vallen is eten volgens de Schijf van Vijf. Wanneer je tegen suikerziekte aanzit, is het belangrijk dat niet teveel snelle suikers (koolhydraten) te nemen. Dus liever geen suiker in de koffie en thee, geen vruchtensap en frisdrank, matig met snoep/koek en andere zoetigheid.

Zorg wel voor voldoende voedingsvezels. Dit zijn stoffen die zorgen dat de bloedsuikerwaarde langzamer stijgt. Voedingsvezels zitten met name in groenten en fruit, peulvruchten, volkoren/roggebrood en aardappelen. Zorg dat je iets uit deze categorie bij iedere maaltijd langs laat komen.

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
      10 reacties
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • suiker

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.

  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
      1 reactie