icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar nu tot €330,- op je energiecontract.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Dikker worden doe je zo: 10 tips

Wie probeert af te vallen, zal jaloers zijn op iemand die dikker wil worden. Zoveel eten als je wilt? Daar doe ik het voor, denken veel lijners. Die jaloezie is onterecht. Aankomen kost vaak meer moeite dan afvallen. Je mag al trots zijn als je in 3 tot 4 weken 1 kilo aankomt. En puddingbroodjes komen er al helemaal niet aan te pas. Als het goed is tenminste.
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid


Ook een te laag gewicht is niet gezond. Denk je dat je te dun bent? Onderaan deze pagina vind je een handige manier om je BMI te berekenen.

Wanneer heb je ondergewicht?

Een beetje dunner zijn dan gemiddeld is op zich niet erg. Zolang je gezond bent en genoeg (en gezond) eet, is er geen probleem. Van ondergewicht is sprake als je minder weegt dan goed is voor je gezondheid. Over het algemeen geldt dat je ondergewicht hebt wanneer je BMI lager is dan 18,5. Wil je weten of je ondergewicht hebt, bereken dan je BMI

Soms speelt de leefstijl een rol bij het ontstaan van ondergewicht. Bijvoorbeeld senioren die moeite hebben met kauwen of slikken lopen een kans op een te laag gewicht. Een te laag gewicht kan ook ontstaan wanneer je geen tijd neemt om rustig te ontbijten, te lunchen of een warme maaltijd te nuttigen. Of omdat je bij stress geen hap door je keel krijgt. Maar er zijn ook mensen die gezond zijn en gezond leven en toch ondergewicht hebben.

Een enkeling heeft fors ondergewicht omdat gewicht verliezen een obsessie is geworden. Diëten slaat dan door in een eetstoornis zoals anorexia of boulimia.

Wat zijn de gevolgen van ondergewicht?

Ondergewicht kan risico's voor de gezondheid met zich meebrengen. Het kan je conditie verslechteren en je lusteloos en moe maken. Hierdoor kun je sneller ziek worden. Wie ondergewicht heeft en te weinig belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt, kan op de lange termijn bijvoorbeeld bloedarmoede door ijzergebrek krijgen en botbreuken door osteoporose (botontkalking).

    10 tips om aan te komen

    Wil je dikker worden, dan kan het verleidelijk zijn om je te storten op pudding- en saucijzenbroodjes, snickers, een hele zak chips of een halve slagroomtaart. Maar ook iemand die te mager is, hoort niet te veel verzadigd vet te eten. Wat te doen?

    1. Eet 'normaal' 3 keer per dag. Ontbijt goed. Lunch goed. Kook 's avonds lekker, vers en gezond. Las daarnaast extra eetmomenten in voor een gezonde hap. Fruit, een boterham, dadels, vijgen, zuidvruchten of noten. Voor de duidelijkheid: geen chips, maar noten. Hazelnoten, cashewnoten of macademianoten.
    2. Probeer in totaal 6 keer per dag iets te eten.
    3. Zorg voor variatie in smaak (zoet-hartig), in temperatuur (warm-koud), kleur en keuze van ingrediënten en bereidingsmethoden.
    4. Neem genoeg rust, ontspanning en lichaamsbeweging.
    5. Maak het eten en de tussendoortjes niet te zwaar en te vet. Te vet eten remt de eetlust, terwijl het juist de bedoeling is elke paar uur iets te eten als je wilt aankomen.
    6. Van friszure dingen wordt je eetlust vaak groter. Probeer het eens met een glas vruchten- of tomatensap of een paar stukken of partjes fruit.
    7. Neem een half uur voor je warme maaltijd een kop bouillon of een glas alcohol. Dat wil de trek ook nog wel eens op gang brengen.
    8. Zorg voor voldoende rust, ontspanning en lichaamsbeweging.
    9. Haal een goede basisvoorraad boodschappen in huis, zodat er altijd iets te eten is, ook voor tussendoor.
    10. Lukt het niet op eigen kracht om op gewicht te komen? Schakel dan een diëtist in. Bij de Nederlandse Vereniging van Diëtisten of de Diëtisten Coöperatie Nederland vind je een diëtist bij jou in de buurt.

    Hoe krijg je extra's binnen?

    Extraatjes eten om aan te komen hoeven niet alleen maar ongezond of vetrijk te zijn. Denk er eens aan om de volgende voedingsmiddelen te eten/drinken: 

    • Beschuit met banaan
    • Cracker met brie
    • Knäckebröd met tonijnsalade
    • Cracker met rosbief of fricandeau
    • Eet een tosti met kaas, ham en plakjes ananas of appel
    • Mueslibol met kaas
    • Voedingsbiscuits
    • Een glas (chocolade)melk, karnemelk, yoghurtdrank
    • Kommetje vla met yoghurt of yoghurt met vruchten
    • Kop soep met stukjes kip of soepballetjes, groente, vermicelli of rijst, met een stukje stokbrood

    Medicijnen die ondergewicht kunnen veroorzaken

    Sommige medicijnen kunnen ook ervoor zorgen dat je gewicht daalt tot onder een gezond niveau. Veel geneesmiddelen hebben namelijk één of meer bijwerkingen die invloed kunnen hebben op de eetlust of de hoeveelheid voedingsstoffen in je lichaam. Dit varieert van verminderd reuk- en smaakvermogen of minder trek, tot misselijkheid, braken, buikpijn, verstopping of diarree.

    • Plasmiddelen kunnen soms een (bovenmatig) verhoogde uitscheiding van mineralen tot gevolg hebben.
    • Sommige laxeermiddelen remmen de opname van calcium en vetoplosbare vitaminen.
    • Psychofarmaca (slaapmiddelen of antidepressiva bijvoorbeeld), verhogen in het algemeen de eetlust, maar kunnen vooral bij overdosering een tegengesteld effect hebben.
    • ADHD-medicatie zoals Ritalin kunnen de eetlust remmen.

    Bereken hier je BMI



    Nieuw & interessant

    • Beeld boek terugval en verleiding
      Eerste indruk  |  16 mei.

      Terugval en verleiding

      Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
    • zeewier
      30 mrt.

      Voedingshypes

      Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
       1 reactie
    • etiket-lezen
      22 mrt.

      Hoe lees je een etiket?

      Op de voorkant van een pak fruitsap staan lychee en guave. Maar alleen de kleine lettertjes op de zij- of achterkant van een verpakking spreken de waarheid. We zetten 7 tips over het lezen van een etiket op een rij.
    • suiker

      Suiker en zoetstoffen

      Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.