icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Hardlooptips

Tijdens lange dagen en zachte temperaturen in het voorjaar en de zomer is het ideaal hardloopweer. Voorkom blessures met deze tips voor zowel onervaren als ervaren hardlopers.

Linda de Gouw

Linda de Gouw , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:22 mei 2015


6 hardlooptips 

1. Voordat je begint: laat je eerst medisch keuren door de huisarts of een sport-medisch adviescentrum. Veel verzekeraars vergoeden dit.

2. Let op je houding: 

  • Kijk vooruit, met je kin iets naar de borst gericht;
  • Loop met rechte romp; 
  • Houd de schouders ontspannen en de armen in een hoek van 90 graden;
  • Sluit je vingers en maak een ontspannen vuist;
  • Maak de paslengte niet te groot. Liever meer passen dan te grote passen. Dat levert energieverlies op;
  • Land zoveel mogelijk op de middenvoet;
  • Raak met je voet de grond recht onder je lichaam, niet ervoor;
  • Til je voeten niet overdreven hoog op.

3. Eet licht verteerbaar en minstens 2 uur voor het lopen.

4. Draag niet teveel kleding. Dat kost energie en je lijf kan z'n warmte niet goed kwijt.

5. Let niet op het ritme van je ademhaling, dit gaat tijdens het lopen vanzelf in een bepaald ritme.

6. Hardlopen in een groep is gezellig en geeft een stok achter de deur. Het is voor de langzamere lopers dan wel prettig als zij het tempo kunnen bepalen. 

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Ontbijtgranen 1200x800
    Nieuws  |  2 jul.

    Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk

    Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.
  • dieet-pillen
    17 jun.

    Vochtafdrijvers in afslanksupplementen

    Producenten gebruiken vochtafdrijvers in afslanksupplementen. Helaas helpen zulke stoffen niet om vet te verliezen. Hoe zit dit precies? 
  • zeewier
    3 jun.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • gluten vrij
    3 jun.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.