icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Koolhydraatarme en eiwitrijke diëten

Als je koolhydraatarm eet, wil je juist weinig suikers binnenkrijgen want suikers zijn koolhydraten. Eet je eiwitrijk, dan wil je juist veel vlees en zuivel binnenkrijgen. In de praktijk lijken deze 2 diëten veel op elkaar, want koolhydraten worden vaak vervangen door eiwitten. Maar wat kun je wel en niet eten? En wat zijn de voor- en nadelen van zo'n dieet?
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

vlees-en-vis

Koolhydraatarm

Bij een koolhydraatarm dieet eet je zo min mogelijk koolhydraatrijke producten. Koolhydraten is de verzamelnaam voor zetmeel en suikers, die je lichaam energie leveren.

Variaties
Het koolhydraatarme dieet kent meerdere variaties:

  • Zo min mogelijk koolhydraten. In dit dieet komen geen voedingsmiddelen voor die veel koolhydraten bevatten, zoals granen, brood, aardappelen, fruit en gezoete producten. 1 van de bekendste grondleggers is Atkins: hij maakte dit dieet in 1972 al populair. Door het weglaten van graanproducten en fruit bevat de voeding overigens te weinig vezels.
  • Suikervrij. Dit komt er meestal op neer dat je geen suiker en gezoete producten mag eten, maar wel fruit, volkorenpasta en volkorenbrood.
  • Laag glycemische index (GI). Producten met een lage GI laten het bloedsuikergehalte minder snel stijgen dan producten met een hoge GI. Door producten te eten met een lage GI zou je afvallen. Producten met een lage GI zijn (de meeste) fruitsoorten, volkorenproducten, groente en peulvruchten. Bananen en aardappelen hebben juist een hoge GI. Dat het eten van laag GI-producten zou helpen bij afvallen is niet wetenschappelijk onderbouwd.

Eiwitrijk

Net als koolhydraten zijn eiwitten een bron van energie en bovenal een bouwstof voor spieren, botten en de huid. Daarnaast geeft het eten van eiwitten je een vol gevoel en behoud je relatief meer spiermassa tijdens het afvallen.

Een eiwitrijk dieet is niet per definitie hetzelfde als een koolhydraatarm dieet, maar in de praktijk komt het vaak op hetzelfde neer. Immers, wanneer je energie niet uit koolhydraten haalt zal je deze moeten vervangen door eiwitten en vetten. In een eiwitrijkdieet wordt de nadruk gelegd op het eten van vlees, vis en peulvruchten.

Wat mag je wél en wat mag je niet eten?

Welke voedingsmiddelen in welke hoeveelheden je mag eten ligt aan hoe strikt je het dieet volgt. Je kunt kiezen voor een strenge of mildere vorm. Als je bijvoorbeeld stopt met het drinken van suikerrijke frisdranken en het eten van snoepgoed dan gaat de hoeveelheid koolhydraten in je voeding al enorm naar beneden. Daarnaast kun je dan zelf bepalen of je ook wilt minderen in de koolhydraten uit aardappelen, brood, pasta of rijst. Bijvoorbeeld door kleinere porties te eten.

Als je kiest om het dieet heel strikt te volgen, dan wordt vaak aangeraden om in een latere fase van het dieet de hoeveelheid koolhydraten iets op te voeren. Je kunt op de lange termijn immers niet helemaal zonder koolhydraten. Als je je strikt aan de regels houdt mag je alleen eiwitrijke en/of koolhydraatarme producten eten, koolhydraatrijke voedingsmiddelen moet je vermijden.

Ontvang het laatste zorgnieuws

Als eerste op de hoogte zijn van ontwikkelingen rondom je zorgverzekering? Meld je dan aan voor de ZorgAlert van de Consumentenbond en we houden je per e-mail op de hoogte.

Aanmelden voor ZorgAlert

zorgalert-ipad-ballon-nov_2017

Eiwitten en koolhydraten in voeding

Eiwitrijke producten:

  • Vis
  • Vlees en gevogelte
  • Zuivel
  • Eieren
  • Pitten, noten en zaden

Koolhydraatarme producten:

  • Ongezoete zuivelproducten
  • Avocado's
  • Room, boter, oliën
  • Pitten, noten en zaden
  • Onbewerkt vlees en onbewerkte vis
  • Groenten

Koolhydraatrijke producten:

  • Brood (al is er ook koolhydraatarm brood verkrijgbaar)
  • Pasta
  • Rijst
  • Aardappels
  • Graanproducten
  • Suikerrijke of koolhydraatrijke vruchten (een banaan bevat bijvoorbeeld veel koolhydraten en druiven veel suiker)
  • Producten met veel suiker (gebak en banket, snoep, melkchocolade)
  • Chips
  • Noten met een coating (borrelnoten, Japanse mixen, etc.)
  • Dranken met veel suiker (vruchtensappen, suikerrijke frisdranken)
  • Alcoholische dranken
  • Gepaneerde producten (een paneerlaag bestaat uit koolhydraten)

Voordelen koolhydraatarm of eiwitrijk eten 

  • Veel mensen vallen af met de combinatie van eiwitrijk en koolhydraatarm.
  • Soms kunnen diabetes type 2 patiënten hun diabetes onder controle krijgen. Mits goed begeleid door een gespecialiseerde diëtist.
  • Producten met veel toegevoegde suikers laten staan sluit aan bij de aanbevelingen van de World Health Organisation om de inname van vrije suikers te beperken.
  • Eiwitten verzadigen meer dan koolhydraten en vetten. 
  • Eiwitten eten helpen bij het behoud van spiermassa tijdens het afvallen. 
  • Bij zowel eiwitrijk als koolhydraatarm hoef je geen punten of calorieën te tellen.

Nadelen koolhydraatarm of eiwitrijk eten 

  • Vooral het koolhydraatarme dieet vergt soms compleet andere eetgewoontes. Denk hierbij aan het vermijden van brood bij ontbijt en lunch en het vermijden van aardappels, rijst en pasta bij het avondeten.
  • Door geen graanproducten zoals brood te eten krijg je weinig vezels binnen, dit kun je eventueel compenseren door veel vezelrijke groenten te eten.
  • Doordat je weinig graanproducten en fruit mag eten, kan dit dieet op de lange termijn tot tekorten aan vitamines en mineralen, voedingsvezel en andere stoffen leiden. 
  • De langetermijneffecten zijn niet anders dan bij andere diëten.
  • Koolhydraten zijn een goedkope bron van energie, eiwitten zijn duurder. Een eiwitrijk dieet kan dus duurder uitpakken dan je normale voedingspatroon.
  • Een eiwitrijke voedingspatroon bevat veel vet. Kijk uit dat je niet te veel verzadigde vetten binnenkrijgt.
  • Het eten van veel dierlijk eiwit belast het milieu meer, het eten van peulvruchten belast het milieu een stuk minder.

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?