icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Vragen over koolhydraten en suiker

Is een koolhydraatbeperkt dieet goed? En wat zijn geraffineerde suikers? Lees hieronder de vragen en antwoorden over koolhydraten en suiker.
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid


Koolhydraatbeperkt dieet

Vraag:
Mijn diëtiste raadt mij een koolhydraatbeperkt dieet aan. Is het wel gezond zoveel eiwitten en vetten te eten ? En kun je de onverteerbare vezels uit pastas/aardappels/brood wel vervangen door de verteerbare vezels uit groente en fruit? Bedankt voor uw advies.

Antwoord:
Het koolhydraatbeperkt dieet wordt tegenwoordig vaker geadviseerd als alternatief voor het normale energiebeperkte dieet, waarbij meestal vet beperkt wordt. De hoeveelheid vetten en eiwitten kan geen kwaad, tenzij je om medische redenen een eiwitbeperkt dieet hebt, bijvoorbeeld vanwege een nierprobleem.

Om aan voldoende voedingsvezels te komen is het belangrijk veel groenten/rauwkost te eten (300 gram zeker), af en toe wat fruit, eventueel koolhydraatarm brood of in kleine hoeveelheden peulvruchten, maar ook noten, pitten en zaden leveren veel voedingsvezels. Ook wat lijnzaad of zemelen door de kwark kunnen helpen om darmproblemen te voorkomen.

Het koolhydraatbeperkte dieet is wat anders dat wat we in Nederland gewend zijn te eten. Vraag gerust aan je diëtist om advies of kijk op internet voor tips en koolhydraatarme recepten.

Natuurlijke en geraffineerde suikers

Vraag:
Ik lees veel over hoe ongezond toegevoegde/geraffineerde suikers zouden zijn maar ook dat ons lichaam geen onderscheid maakt tussen natuurlijke en geraffineerde koolhydraten. Ik vraag me af wat waar is en of hier een wetenschappelijke onderbouwing voor is?

Antwoord:
Alle koolhydraten die we eten worden in ons lichaam afgebroken tot glucose. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige suikers zoals kristalsuiker en vruchtensuiker, en zetmeel. Zetmeel is een groter molecuul waardoor het langer duurt om af te breken en een langzamere bloedsuikerspiegelstijging geeft. Enkelvoudige suikers geven juist een snelle stijging van de bloedsuikers. Er hoeft geen onderscheid gemaakt te worden tussen 'natuurlijke' suikers zoals honing, palmsuiker, oerzoet et cetera en bewerkte suikers zoals kristalsuiker en rietsuiker. Beide soorten bestaan uit koolhydraten en leveren calorieën.

Waar wel naar gekeken kan worden is de glykemische index. Dit is een maat die aangeeft hoe snel de bloedsuiker stijgt. Deze lijkt gunstiger te zijn voor de ongeraffineerde 'natuurlijke' suikers, maar over het algemeen wordt toch vooral gekeken naar de hoeveelheid koolhydraten en calorieën die het product levert, en dan is er geen voorkeur uit te spreken.

Minder koolhydraten

Vraag:
Ik hoor altijd dat je de hoeveelheid koolhydraten moet minderen. Maar wat kan ik dan als vervanger van brood eten?

Antwoord:
Tegenwoordig zijn koolhydraatarme diëten erg populair. Maar meestal zijn dit behoorlijk strenge diëten, waarbij inderdaad geen brood, fruit, aardappelen, rijst en pasta wordt gegeten. In korte tijd kun je daar veel mee afvallen, maar als je er te abrupt mee stopt, gaat het gewicht vaak terug omhoog. Je kan ook zelf kiezen voor een minder strenge variant. Als je stopt met het drinken van frisdranken en snoepen (alles waar veel (toegevoegde) suiker in zit) dan gaat de hoeveelheid koolhydraten in je voeding al enorm naar beneden. Daarnaast kun je dan zelf nog bepalen of je ook nog wil minderen in de koolhydraten vanuit aardappelen, brood, pasta of rijst. Denk aan minder grote porties (vooral als we rijst en pasta eten is het vaak bordje vol, terwijl 2-3 opscheplepels al voldoende is) of bijvoorbeeld aan koolhydraatarm brood als je toch graag brood wil eten.

Bruin brood

Vraag:
Ik eet al jaren volkorenbrood en waldkorn. Maar nu hoorde ik dat in Waldkorn suiker zit. Klopt dat?

Antwoord:
In principe zit in al het brood (wit, bruin, volkoren) koolhydraten. Dit wordt uiteindelijk in het lichaam omgezet/verteerd tot het kleinste deeltje van de koolhydraten, namelijk glucose, of ook wel bekend als suiker. Eet je echter volkorenbrood of waldkornbrood dan heeft dit als voordeel ten opzichte van witbrood, dat

A) het langer een vol gevoel geeft door de vezels die er in zitten en

B) er meer voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen in zitten.

De voorkeur heeft dus altijd om bruin/volkoren brood te nemen. Zeker als je ook wat af wil vallen, met name door het langere verzadigde/vollere gevoel dat het geeft. Hierdoor krijg je minder snel weer trek en kies je dus minder snel voor een ongezond tussendoortje later op de dag.

Stevia

Vraag:
Hoe kijkt u aan tegen zoetstof Stevia ter vervanging van rietsuiker?

Antwoord:
Stevia is een prima zoetstof ter vervanging van normale suiker, omdat het nauwelijks calorieën levert. Stevia smaakt van zichzelf wat bitter of dropachtig. Daarom wordt het vaak met andere zoetstoffen of zelfs suiker gecombineerd om het wel een lekkere smaak te geven. Als je Stevia-zoetstof koopt, lees dan altijd goed de verpakking om er achter te komen of je de pure Stevia in handen hebt die calorievrij is, of dat het product alsnog calorieën levert. Als dit laatste het geval is kun je beter niet teveel van het product gebruiken als je wilt afvallen.

Wat de smaak betreft: dit is natuurlijk persoonlijk. Gewoon uitproberen. Mocht je het niets vinden, er zijn genoeg andere zoetstoffen op de markt.

Afvallen zonder hongergevoel

Vraag:
Bijna elk dieet gaat over dat je rustig aan moet doen met tussendoortjes, koek, chips en andere snack voedsel. Als ik me houd aan vier boterhammen per dag, komkommer en tomaat tussen de middag bij de boterhammen, 2 stuks fruit, gewoon warm eten en een toetje, drie glazen wijn per week, soms een stukje pure chocola, val ik niet af. Ik sport iedere dag één uur. Ik heb nog geen dieet gevonden die past bij mijn leeftijd. Kunt u me nog iets nieuws vertellen over hoe ik wel kan afvallen zonder dat ik voortdurend trek heb.

Antwoord:
Mogelijk zijn er andere problemen. Als de schildklier te langzaam werkt, is de lichaamsverbranding langzamer, wat het moeilijker maakt om af te vallen. Met de juiste medicatie wordt dan gezorgd dat het lichaam weer normaal werkt.

Een andere mogelijkheid is insulineresistentie. Dit is een ingewikkeld proces om uit te leggen, maar kort gezegd komt het erop neer dat wanneer je koolhydraten eet, het lichaam insuline maakt om de energie uit de koolhydraten op te slaan. Daarbij slaat het lichaam ook vet en andere stoffen op. Bij insulineresistentie werken een aantal lichaamsprocessen niet goed. Het kan raadzaam zijn om samen met een diëtist een koolhydraatarm dieet te proberen, waarbij minder insuline-aanmaak nodig is en afvallen makkelijker moet kunnen gaan.

Gezonde suikers en vetverbranding stimuleren

Vraag:
Zijn er voedingsmiddelen die vetverbranding stimuleren? En wat zijn nu eigenlijk 'gezonde' suikers?

Antwoord:
Als je kijkt naar suiker, ofwel koolhydraten heb je inderdaad gezonde en minder gezonde soorten. Gezonde suikers zitten in fruit, melk, volkorenbrood, aardappelen, peulvruchten en in groenten. Ongezonde suikers zijn de suikers die overal aan toegevoegd zitten, wel calorieën leveren, maar geen of weinig andere voedingsstoffen. Denk hierbij aan snoep, koek, frisdrank, vruchtensap, energiedrank, wit brood, witte rijst en witte pasta's, pizza, patat et cetera.

Kies dus vooral voor de eerste categorie.

Voedingsmiddelen die de vetverbranding stimuleren bestaan helaas niet. Mensen denken nog weleens dat citroen helpt, omdat dit in afwasmiddel zit en tijdens het afwassen vet oplost. Helaas werkt dit in het lichaam heel anders en helpt het dus niet om veel citroen te eten/drinken.

Probeer hiernaast te letten op je eetpatroon en te zorgen dat je dagelijks minimaal één uur beweegt, variërend van fietsen en wandelen tot sporten.

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?