icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Langzame en snelle suikers

Langzame suikers worden ook wel koolhydraten genoemd. Je lichaam neemt ze langzaam op waardoor je minder hoge bloedsuikerpieken krijgt. Snelle suikers worden snel opgenomen in het bloed en de lichaamscellen, waardoor je bloedsuikerspiegel sneller stijgt.
aardappel-en-suiker

Langzame suikers

Langzame suikers (koolhydraten), zijn lange ketens aan elkaar. Als je langzame suikers eet, gaan verteringssappen aan de slag die de lange ketens opknippen in kortere ketens en uiteindelijk in losse glucosemoleculen. Je lichaam neemt hierdoor de suikers langzamer op. En krijg je dus minder hoge bloedsuikerpieken.

Zetmeel

Zetmeel is een lange keten van suikers en smaakt niet zoet. Dit in tegenstelling tot de snelle suikers. Zetmeel zit in brood, aardappelen, rijst en pasta.

Koolhydraten

Koolhydraten is de verzamelnaam voor zetmeel en suikers. Planten maken koolhydraten vooral voor een energievoorraad. Samen met vetten en eiwitten zijn koolhydraten de hoofdbestanddelen van voeding. Koolhydraten zijn de voornaamste energieleveranciers in een voedingsmiddel, uitgedrukt in kilocalorieën of kilojoules.

Snelle suikers

Saccharose

Saccharose kennen we allemaal als gewone suiker. Het wordt voornamelijk gewonnen uit suikerbieten en suikerriet en is de meest gebruikte suiker in voedingsmiddelen. Technisch gezien is een saccharosemolecuul een verbinding van een glucose- en een fructosemolecuul. Dit houdt in dat de verteringsenzymen deze 2 moleculen los moet knippen voordat de lichaamscellen het verder kunnen opnemen als brandstof.

Glucose

Glucose wordt ook wel druivensuiker of dextrose genoemd. Het bestaat uit 1 glucosemolecuul, waardoor het niet verder verteerd of omgezet hoeft te worden. Glucose wordt opgenomen in je bloed en lichaamscellen, waar het dient als brandstof.

Fructose

Fructose is een monosaccharide die van nature in fruit zit. Het wordt daarom ook wel fruitsuiker genoemd. Het bestaat uit 1 fructosemolecuul maar wordt eerst in de lever omgezet tot glucose. Hierna wordt het opgenomen door de cellen. Fructose geeft daardoor een minder hoge bloedsuikerpiek dan glucose, wat belangrijk is voor diabetespatiënten.

Galactose

Deze monosaccharide lijkt chemisch gezien veel op glucose maar komt voornamelijk voor in melkproducten als onderdeel van lactose.

Lactose

Dit is suiker die van nature in dierlijke melk aanwezig is. Het wordt daardoor ook wel melksuiker genoemd. Het bestaat uit een galactose- en een glucosemolecuul. Lactose smaakt minder zoet dan glucose of fructose. Sommige mensen kunnen melksuiker niet goed verteren en zijn dan lactose-intolerant.

Maltose

Maltose is moutsuiker en komt voort uit de productie van bier. Moutsuiker ontstaat uit lange ketens van suikers die door het mouten worden opgeknipt in kortere ketens. Zodra de ketens nog slechts uit 2 glucosemoleculen bestaan heet het maltose. In lichtere biertypes en alcoholvrij bier komt maltose nog voor. In normaal bier is maltose allemaal vergist.

Honing

Honing bestaat uit een oplossing van glucose, fructose en sacharose in water. Afhankelijk van de planten waar de honing van is gemaakt, verschilt de verhouding tussen deze suikers. Honing bevat, ten opzichte van 'gewone' suiker, nog een kleine hoeveelheid vitamine B en mineralen zoals kalium.

Suikers in voedingsmiddelen

De voedselindustrie gebruikt vaak nog andere benamingen voor suiker in producten. We hebben de verschillende benamingen voor suiker op papier gezet (klik op de afbeelding voor een vergroting).


Suikerlijst-2016

 

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • suiker

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.

  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.