icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Consumentenbond.nl
Kies zelf het ideale pakket|

Vergelijk internet, bellen en tv.

TriplePlay

Het mediterrane dieet

Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid


Het mediterrane dieetAuteur: Fedon Alexander Lindberg

De schrijver van 'Het mediterrane dieet' is Dr. Fedon Alexander Lindberg is internist en heeft meer dan 20 jaar ervaring met hormonale en stofwisselingsstoornissen, zoals diabetes en obesitas. Zijn methode is gericht op de Glycemische Index (GI) en de Glycemische Lading (GL) ten behoeve van een stabiele bloedsuikerspiegel. Is 'Het mediterrane dieet' een aanrader?
Oordeel van de Consumentenbond over Het mediterrane dieet

De voeding- en dieetexperts van de Consumentenbond kochten het boek 'Het mediterrane dieet' en bekeken onder andere:

  • Hoe gezond is de methode in Het mediterrane dieet? Krijg je als je het dieet volgt bijvoorbeeld wel voldoende vitaminen binnen? En vezels? Beveelt het dieet een minimale hoeveelheid vocht aan?
  • Hoe praktisch inpasbaar is dit dieet in je leven?
  • Moedigt het aan tot lichamelijke activiteiten?
  • Wat is de looptijd?
  • Welke theorie zit er achter Het mediterrane dieet?

We zetten alle voor- en nadelen van Het mediterrane dieet helder op een rij en trokken een conclusie. Je vindt ons oordeel over Het mediterrane dieet én ruim 50 andere populaire dieetboeken in het dieetoverzicht. Kijk direct welk dieet bij jou past.

Wat is Het mediterrane dieet?

Volgens de auteur van 'Het mediterrane dieet' zijn de GI en de GL principes die kunnen helpen bij de keus van de juiste koolhydraten. Koolhydraten die snel worden verteerd en opgenomen in het lichaam, hebben een hoge GI die de bloedsuikerspiegel snel laat stijgen. Je moet dus bij voorkeur koolhydraten eten met een lage GI, de zogenoemde 'langzame' koolhydraten.

Het mediterrane dieet is geen sneldieet maar een voedingsconcept dat je levenslang moet volgen en waardoor je slank blijft op een natuurlijke manier. Volgens Lindberg is het met name geschikt voor mensen die snel dik worden en voor wie al te zwaar is. Per week val je ongeveer 0,5 tot 1 kilo af. Met het mediterrante dieet hoef je geen calorieën te tellen of eten af te wegen, de palm van je hand is genoeg.

De meeste maaltijden in het mediterrane dieet bestaan uit: 1/3 eiwitten (A, 1 handpalm); 2/3 laagglycemische koolhydraten (B, 2 handpalmen). Om glycemische waarde van een voedingsmidddel te kunnen achterhalen, bevat het boek ook een lijst met de GI- en GL-waarden van 200 producten.

Menuschema voor 4 weken

Het menuschema moet mensen de nieuwe manier van eten aanleren. Je hoeft je er niet streng aan te houden, de hoeveelheden zijn richtlijnen, maar elke maaltijd moet wel de juiste verhouding eiwitten-koolhydraten bevatten. Verder is regelmatig eten belangrijk, net als afwisseling.

Fabels

In het boek Het mediterrante dieet staan nogal wat voedingskundige 'fabels'. Twee voorbeelden:

  • Koffie, zwarte thee en koolzuurhoudende dranken zijn vochtafdrijvend waardoor je extra water moet drinken. (p. 57). Dit klopt niet: koffie versnelt de vochtafscheiding wel enigszins maar er wordt niet méér vocht afgescheiden.
  • Lindberg zegt dat je zwaar brood moet kiezen omdat grof brood zwaarder is dan witbrood. (p.157) In een onderzoek naar brood in de Gezondgids van mei 2007 werd geen verband gevonden tussen het gewicht en de hoeveelheid vezels. En die vezels maken nu juist het verschil.

Bekijk of Het mediterrante dieet bij jou past


Alle diëten en dieetboeken die we bekeken:

10 weken Slank PlanKen je eigen hoofdmenu
17-dagendieetKeuzedieet (Consumentenbond) 
40-puntendieetLekker eten en gezond afvallen
AfslankclubLevensstijlmethode
Afvallen met het eiwitdieetLibelle fit & gezond plan
Afvallen op maatLow carb-dieet
AtkinsdieetMaaltijdvervangers
BloedgroepdieetMargriet Streep je slank
CarbLovers-dieetMediterrane dieet
Detox DieetMontignac-dieet
Diva DieetOpgewicht: grip op koolhydraten
Dr. Frank - Afvallen met Dr. FrankSonja Bakker 
Dr. Frank - Gezond slank met Dr. Frank Sonoma-dieet 
Dr. Frank -  Snel slank met Dr. FrankSouth Beach-dieet
Dr. Phildieet Sportvasten
Dukan dieetStop met diëten (EVK-methode)
Duurzaam afslankenTotal Wellbeing-dieet
Easy Diet AppVasten
Een leven lang slank zonder dieetVetvrije diëten
Eet jezelf mooi, slank en gelukkigVoor altijd jong
En nu: afvallen! (Allen Carr)Wasborddieet
GI-dieetWat je eet ben je zelf
Help, ik val af! (Erica Terpstra)Weg met de weegschaal
HerbalifeWeg met de weegschaal-superdieet
Het lichaam is perfectWeight Watchers
HormoonbalansdieetZone Dieet
Immogenics 


Nieuw & interessant

  • zeewier
    4 apr.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.

     1 reactie
  • Artikel cambridge weightplan
    13 apr.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?

     44 reacties
  • etiket-lezen
    18 apr.

    Hoe lees je een etiket?

    Op de voorkant van een pak fruitsap staan lychee en guave. Maar alleen de kleine lettertjes op de zij- of achterkant van een verpakking spreken de waarheid. We zetten 7 tips over het lezen van een etiket op een rij.

  • suiker
    5 apr.

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.