icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Het mediterrane dieet

De schrijver van 'Het mediterrane dieet', Dr. Fedon Alexander Lindberg, is internist en heeft meer dan 20 jaar ervaring met hormonale- en stofwisselingsstoornissen, zoals diabetes en obesitas. Zijn methode is gericht op de Glycemische Index (GI) en de Glycemische Lading (GL) ten behoeve van een stabiele bloedsuikerspiegel. Is 'Het mediterrane dieet' een aanrader?
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

mediterrane-dieet

Wat is Het mediterrane dieet?

Volgens de auteur van 'Het mediterrane dieet' zijn de GI en de GL principes die kunnen helpen bij de keus van de juiste koolhydraten. Koolhydraten die snel worden verteerd en opgenomen in het lichaam, hebben een hoge GI die de bloedsuikerspiegel snel laat stijgen. Je moet dus bij voorkeur koolhydraten eten met een lage GI, de zogenoemde 'langzame' koolhydraten.

Het mediterrane dieet is geen sneldieet maar een voedingsconcept dat je levenslang moet volgen en waardoor je slank blijft op een natuurlijke manier. Volgens Lindberg is het met name geschikt voor mensen die snel dik worden en voor wie al te zwaar is. Per week val je ongeveer 0,5 tot 1 kilo af. Met het mediterrane dieet hoef je geen calorieën te tellen of eten af te wegen, de palm van je hand is genoeg.

De meeste maaltijden in het mediterrane dieet bestaan uit: 1/3 eiwitten (A, 1 handpalm); 2/3 laagglycemische koolhydraten (B, 2 handpalmen). Om glycemische waarde van een voedingsmidddel te kunnen achterhalen, bevat het boek ook een lijst met de GI- en GL-waarden van 200 producten.

Menuschema voor 4 weken

Het menuschema moet mensen de nieuwe manier van eten aanleren. Je hoeft je er niet streng aan te houden, de hoeveelheden zijn richtlijnen, maar elke maaltijd moet wel de juiste verhouding eiwitten-koolhydraten bevatten. Verder is regelmatig eten belangrijk, net als afwisseling.

Fabels

In het boek Het mediterrane dieet staan nogal wat voedingskundige 'fabels'. Twee voorbeelden:

  • Koffie, zwarte thee en koolzuurhoudende dranken zijn vochtafdrijvend waardoor je extra water moet drinken. (p. 57). Dit klopt niet: koffie versnelt de vochtafscheiding wel enigszins maar er wordt niet méér vocht afgescheiden.
  • Lindberg zegt dat je zwaar brood moet kiezen omdat grof brood zwaarder is dan witbrood. (p.157) In een onderzoek naar brood in de Gezondgids van mei 2007 werd geen verband gevonden tussen het gewicht en de hoeveelheid vezels. En die vezels maken nu juist het verschil.


Nieuw & interessant

  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
     1 reactie
  • suiker

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.

  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?
     45 reacties