icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Melkvervangers

Melkvervangers, zoals sojamelk en amandelmelk, worden steeds populairder. Toch mogen deze dranken officieel geen melk heten. Melk mag alleen gebruikt worden voor het dierlijke product, zoals koe- of geitenmelk. Maar is alleen de naam anders? Of is de voedingswaarde van deze dranken ook anders dan die van melk?
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

melkvervanger

Sojadrink

De voedingswaarde van sojadrink lijkt behoorlijk op die van halfvolle melk. Er zitten net zo veel eiwitten en kilocalorieën in.

Calcium, vitamine B2 en B12 komen in dezelfde hoeveelheden voor als in melk. Deze worden apart toegevoegd aan de sojadrink. Sommige merken voegen ook vitamine D toe, dat bevordert de opname van de calcium.

Rijstmelk

Rijstdrink bevat bijna geen eiwitten en is dus niet te vergelijken met halfvolle melk. Omdat rijst van zichzelf weinig eiwitten bevat komt dit ook niet in de rijstdrink terecht.

Daarnaast bevat rijstdrink ook geen vitamine B2. Hiermee wijkt het niet alleen af van koemelk, maar ook van alle andere melkvervangers. Deze vitamine is namelijk wel aan andere melkvervangers toegevoegd.

Niet voor de kleintjes
In rijstdrink kan arseen voorkomen. Deze giftige stof komt van nature in sommige rijst voor en is vooral voor kleine kinderen erg schadelijk. Vandaar dat de Engelse Food Standards Agency ouders waarschuwt om jonge kinderen geen rijstdrink te geven. Op het etiket van sommige merken staat ook dat het past in een gezonde voeding vanaf 5 jaar.

Echter is er niet direct reden tot paniek. Onze Belgische collega's hebben onlangs 40 rijstproducten getest. Zij vonden geen onmiddellijk gevaar voor de gezondheid. Het advies is om gevarieerd te blijven eten.

Amandeldrink

Het goede van amandeldrink is dat er meer vezels en minder verzadigd vet in zit in vergelijking met halfvolle melk. Maar daarmee houdt het wel op. Amandeldrink bevat namelijk nauwelijks eiwitten.

Drie noten
Wie denkt met amandeldrink zijn dagelijkse portie noten binnen te krijgen moet er wel heel veel van drinken. In een glas amandeldrank zitten zo'n 3 tot 9 noten. Sommige dranken bevatten zelfs meer suiker dan amandel. Maar niet aan alle amandeldranken wordt suiker toegevoegd.

Haverdrank

Wie kiest voor haverdrank, krijgt zo'n anderhalve gram vezels per glas binnen. Niet alleen goed voor de spijsvertering, maak ook voor het bloed.

Op sommige pakken valt te lezen dat haverdrank helpt om een normale cholesterolspiegel te behouden. Dat is te danken aan bètaglucanen, natuurlijke vezels uit de haverkorrel. Voor die beloofde werking, moet je 2 gram van deze vezels binnen zien te krijgen. Met een bord pap met 40 gram havermout ben je er al bijna. Daarin zit ongeveer 1,6 gram bètaglucanen.

Waterige drankjes

Bij al deze melkvervangers is water het hoofdbestanddeel. Daarnaast worden vaak calcium en vitamine toegevoegd. Toch is er soms nog meer nodig om een drinkbaar drankje te krijgen. Zo wordt bijvoorbeeld gallangom (E418) toegevoegd. Dit stofje zorgt ervoor dat de drank geen klontjes calcium bevat.

Indien nodig houdt een zuurteregelaar de zuurgraad (pH) van de drank neutraal. Om de smaak van de drank wat te pimpen wordt er ook nog suiker en zout toegevoegd.

Bekijk in onderstaande tabel per voedingswaarde of de melkvervanger beter of minder goed voor je is dan een glas halfvolle melk.  

(per glas van 200 ml) halfvolle melk  sojadrink rijstdrink amandeldrink haverdrink
Energie 90 kcal vergelijkbaar vergelijkbaar minder vergelijkbaar
Eiwit 7 gram vergelijkbaar nauwelijks nauwelijks minder
Suikers 9 gram de helft minder iets minder vergelijkbaar
Vet 3 gram vergelijkbaar minder vergelijkbaar vergelijkbaar
Verzadigd vet 2 gram minder minder minder minder
Vezel 0 gram meer nauwelijks meer meer
Zout 0,2 gram varieert minder minder minder
     =vergelijkbaar of beter       =redelijk      =minder goed

Variatie

Nog niet je favoriete smaak gevonden tussen bovengenoemde melkvervangers? Probeer dan eens kokos-, spelt- of hazelnootdrink. Er is zelfs macadamiadrank te vinden. Is sommige winkels is het schap met melkvervangers zelfs groter dan het melkschap.

 
Lees ook:

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?