icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Check de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon.

VluchtClaimService

Voeding

Afvallen betekent vaak puzzelen met etiketten van voedingsmiddelen. Want moet je nu wel of geen eiwitten of koolhydraten eten? Ook is er veel onduidelijkheid over wat nu goede en slechte vetten zijn. En wat zijn E-nummers ook alweer?
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

Artikel voeding

Wat zijn calorieën? 

De hoeveelheid energie in voeding wordt op 2 manieren vermeld, in calorieën of kilo Joule. Op etiketten vind je meestal het aantal kcal, kilocalorieën. Eigenlijk spreken we dus vaak onjuist over calorieën. We zeggen dat een appel ongeveer 65 calorieën bevat, maar een appel bevat 65 kilocalorieën. Dat komt neer op 65000 calorieën. Op de voedingswaardedeclaratie vind je naast kcal ook het aantal kilojoule (kJ). 1 kilocalorie is 4,2 kilojoule. Feitelijk geven ze hetzelfde weer.  

Hoeveel energie het lichaam nodig heeft hangt af van verschillende factoren, zoals geslacht, leeftijd, gewicht en leefwijze. Over het algemeen hebben mannen 2500 kcal per dag nodig en vrouwen 2000 kcal. 

Eiwitten 

Eiwitten zijn de bouwstoffen van ons lichaam en helpen het lichaam beschermen tegen ziekten. Ons lichaam is voor een groot deel uit eiwitten opgebouwd. Een man heeft gemiddeld 60 gram eiwit nodig per dag, een vrouw 50 gram. Vlees, kaas en eieren leveren veel eiwitten. Het eiwit dat niet gebruikt wordt door het lichaam wordt omgezet in lichaamsvet. 

Koolhydraten 

Koolhydraten leveren het lichaam energie. Eet je meer dan het lichaam nodig heeft, dan wordt het teveel opgeslagen als lichaamsvet. De Gezondheidsraad raadt mannen aan 250 gram koolhydraten per dag te eten, vrouwen 200 gram. Dit zijn uiteraard gemiddelden. Er zijn verschillende soorten koolhydraten: 

  • Suikers: tot de koolhydraten behoren verschillende soorten suikers zoals bijvoorbeeld glucose, fructose, galactose, maltose, sucrose en lactose. 

  • Polyolen: dit zijn een bepaald soort zoetstoffen die in tegenstelling tot sommige andere zoetstoffen wel calorieën leveren. De meest bekende polyolen zijn xylitol en sorbitol. 

  • Zetmeel: dit is een koolhydraat dat minder snel door het lichaam wordt opgenomen dan suiker. Producten met veel zetmeel (aardappelen, rijst, pasta, brood) bevatten over het algemeen meer vitaminen en mineralen dan producten met veel suikers. 

  • Voedingsvezels: voedingsvezels zijn ook koolhydraten maar worden in de voedingswaardedeclaratie apart vermeld. Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel vezels eten gemiddeld een lager lichaamsgewicht hebben dan mensen die weinig vezels eten. Vezels worden niet direct door het lichaam opgenomen en zorgen voor een verzadigd gevoel. 

Vetten 

Ons lichaam heeft vet nodig voor onder andere de benodigde vitamine A, D en E. Daarnaast hebben we de vetzuren nodig voor de opbouw van celwanden en het immuunsysteem. Volgens de Gezondheidsraad heeft een gemiddelde vrouw zo'n 88,8 gram vet per dag nodig en een man 111,1 gram. Mensen die willen afvallen dienen de vetinname te beperken. Voor vrouwen geldt dan tussen de 44,4 en 77,7 gram vet en mannen 55,5 tot 97,2 gram. 

Vet: goed of fout? 

Er zijn 2 soorten vetten: 

  • Onverzadigde vetten zijn goede vetten. Je vindt onverzadigde vetten met name in plantaardige producten die op kamertemperatuur vloeibaar zijn, zoals olie. Vette vissoorten leveren ook veel onverzadigde vetten. Onverzadigd vet verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed. De kans op hart- en vaatziekten wordt hierdoor kleiner.  

  • Verzadigd vet is slecht voor de gezondheid omdat dit het cholesterolgehalte in het bloed kan laten stijgen. Hierdoor kan een vetlaagje op de vaatwanden ontstaan waardoor de vaatwanden kunnen dichtslibben en de kans op een hart- of herseninfarct groter wordt. Verzadigd vet zit vaak in dierlijke producten en is niet vloeibaar op kamertemperatuur. Denk aan vlees, volle melkproducten, gebak en koek. 

Zoetstoffen 

Zoetstoffen mogen alleen worden gebruikt in bepaalde levensmiddelen en onder bepaalde gebruiksvoorwaarden. De verkoopbenaming van tafelzoetstoffen moet de vermelding bevatten 'tafelzoetstof op basis van…'. Op de plaats van de puntjes komt de naam of de namen van de zoetstoffen die voor de samenstelling ervan gebruikt zijn. Op de etiketten van tafelzoetstoffen die polyolen en/of aspartaam bevatten, moeten de volgende waarschuwingen voorkomen: 

  • polyolen: 'Een overmatig gebruik kan een laxerend effect hebben' 

  • aspartaam: 'Bevat een bron van fenylalanine.' Dit is een aminozuur dat niet verdragen wordt door mensen met de aangeboren stofwisselingsziekte PKU. 

Cholesterol 

Cholesterol is een vetachtige stof die het lichaam nodig heeft voor de bouw van celwanden, het zenuwstelsel en voor hormonen en gal. Een groot deel van het cholesterol maakt ons lichaam zelf aan. Een kleiner deel krijgen we binnen via dierlijke en plantaardige voeding. Via de huisarts, met een zelftest (video) of de Nationale Cholesterol Test kun je erachter komen wat jouw cholesterolgehalte is. 

Natrium 

De hoeveelheid natrium geeft aan hoeveel zout het product bevat. Gemiddeld genomen heeft een mens dagelijks maar 400 mg natrium nodig, wat overeenkomt met 1 gram zout. Toch eet de gemiddelde Nederlander maar liefst 9 gram zout per dag. Dit is te wijten aan kant-en-klaar producten waaraan veel zout is toegevoegd voor de smaak. Teveel zout kan tot een verhoging van je bloeddruk leiden. 

Vitaminen en mineralen 

Er zijn 13 verschillende soorten vitaminen en mineralen. Wij hebben deze nodig voor onder andere de stofwisseling. Met gezonde en gevarieerde voeding krijgen we voldoende vitaminen en mineralen binnen. Sommige groepen mensen, zoals zwangere vrouwen, kinderen en senioren doen er goed aan extra vitaminen te nemen.  

Geur- en smaakstoffen 

Geur- en smaakstoffen zijn aroma’s. Ze hebben geen E-nummer. Ze zorgen voor de gewenste smaak en geur van een product. 

Lees meer over voeding.

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
      10 reacties
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
      1 reactie
  • suiker

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.

  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?
      45 reacties