icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

De nieuwe Schijf van Vijf

Nieuws | In maart 2016 presenteerde het Voedingscentrum de nieuwe Schijf van Vijf, waarin de nieuwe richtlijnen Goede Voeding zijn verwerkt die de Gezondheidsraad het afgelopen jaar uitbracht.
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  8 april 2016

Schijf-van-vijf

De oude schijf was al 12 jaar oud.

Wat is er nieuw?

De wijzigingen op hoofdlijnen ten opzichte van de oude schijf:

  • 250 gram groente per dag (voorheen: 200 gram)
  • meer peulvruchten en minder vlees
  • 25 gram noten per dag, pinda's mag ook (voorheen: geen noten)

Gezonde producten

In de Schijf van Vijf staan alleen producten die echt gezond zijn. Producten die niet in de schijf staan, zijn niet helemaal taboe. Het advies van het Voedingscentrum is om per dag niet vaker dan 3 tot 5 keer per dag iets kleins buiten de schijf te kiezen en hooguit 3 keer per week iets groters.

Uitleg en dagmenu's

De richtlijnen en tips om te eten volgens de Schijf van Vijf vind je in de Gezondgids van april 2016. Lees het gidsartikel Het nieuwe eten, Schijf van Vijf (pdf) mét dagmenu's samengesteld volgens de nieuwe schijf.

Meer over gezond eten:

Nieuwste artikelen

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?