icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Check de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon.

VluchtClaimService

Heb ik een gezond gewicht? (BMI meten)

Voordat je je geschrokken op de weegschaal stort, moet je weten dat niet iedereen maat 34 hoeft te hebben. Heb je écht overgewicht, of zit het tussen je oren? Bereken je BMI, je Body Mass Index, en doe de tailletest.
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

Artikel ben ik te zwaar

Hoe weet ik of ik overgewicht heb? 

Er zijn verschillende methoden waarmee je kunt zien of je overgewicht of ondergewicht hebt. De Body Mass-index (BMI) en de tailletest zijn de meest gebruikte.

Body Mass Index (BMI)

De Body Mass Index (BMI) of de Quetelet Index (QI) zijn hetzelfde. Bij de BMI wordt gekeken naar de verhouding tussen je lengte en gewicht. De uitkomst geeft een schatting van de gezondheidsrisico's van je lichaamsgewicht. De BMI zegt niets over de plaats waar het vet zit. De tailletest geeft je meer inzicht in de verdeling van het vet.

BMI berekenen

Wil je weten of je overgewicht of ondergewicht hebt? Met de BMI-test onderaan deze pagina kun je eenvoudig je BMI-berekenen. Je kunt je BMI ook zelf berekenen door je lichaamsgewicht in kilo's te delen door het kwadraat van je lichaamslengte (lengte keer lengte, uitgedrukt in meters).

Een rekenvoorbeeld: voor iemand van 1,70 meter lang en 65 kilo geldt: 65 / (1,7*1,7) = 22,5. De BMI van deze persoon is dus 22,5. 

Is de uitkomst:

  • minder dan 18,5: je hebt ondergewicht
  • tussen de 18,5 en 24,9: je hebt een gezond gewicht
  • tussen de 25 en 29,9: je hebt een matig overgewicht
  • boven de 30: je hebt ernstig overgewicht of obesitas

De BMI geldt niet voor iedereen: 

  • Bij mensen boven de 70 geldt de BMI niet, omdat hun lengte en lichaamssamenstelling verandert.
  • Voor kinderen gelden andere normen wat betreft je BMI.
  • Voor mensen die intensief sporten geeft de BMI niet altijd een goede indicatie. Spieren wegen zwaarder dan vet, waardoor de BMI van sporters soms hoger uitkomt maar niks zegt over de gezondheidsrisico's.
  • Bepaalde bevolkingsgroepen hebben ook andere BMI-waardes omdat de lichaamssamenstelling anders is.

Meet je taille!

De omvang van je taille kan ook een aardige indicatie zijn van gezondheidsrisico's. Er is namelijk een groot verband tussen de middelomvang en de hoeveelheid vet in de buikholte (ophoping van vet in de buikholte is belangrijk bij ziekten die met overgewicht samenhangen, zoals hartinfarcten, beroerten en suikerziekte), en de middelomvang wordt nauwelijks beïnvloed door de lichaamslengte.

Waarom moet ik mijn middel meten en niet een ander lichaamsdeel?

Mensen die te veel vet in de buikholte hebben, lopen meer kans op het ontwikkelen van gezondheidsproblemen. De buikomvang is een onafhankelijke maat voor het vaststellen van overgewicht.

Zo meet je de middelomvang 

Meet met een meetlint je buikomvang. Meet de omtrek van je middel op het smalste gedeelte: tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen. 

Appel of peer model

Uit de tailletest kan blijken dat je een verhoogd risico hebt, terwijl je volgens de BMI geen overgewicht hebt. Dat komt door de manier waarop je lichaam het vet opslaat.

Meestal zijn de uitkomsten van beide tests hetzelfde. Is dit niet het geval, dan is de tailletest het belangrijkst, omdat vet in de buikholte (je lichaam heeft dan het zogeheten appelmodel) meer risico’s met zich meebrengt dan vet op dijen en heupen (peermodel).

Heb je ondergewicht en wil je juist aankomen? Lees over gezond dikker worden.

Bereken jouw BMI

Vul onderstaande gegevens in en komt direct te weten of je volgens de BMI ondergewicht, een gezond gewicht of overgewicht hebt.

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
      10 reacties
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • suiker

    Suiker en zoetstoffen

    Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid.

  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
      1 reactie