icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Conserveermiddelen

Conserveermiddelen zijn soms noodzakelijk om voedsel houdbaar te maken. Bewust ermee omgaan kan geen kwaad. Er zitten ook minder gezonde kanten aan.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:5 juni 2019


Conserveermiddelen zijn niet altijd nodig

In totaal zijn er iets minder dan 50 verschillende E-nummers die werken als conserveermiddel. Dit zijn de nummers E200 tot E290. Vaak kunnen er best wat minder conserveermiddelen in ons eten worden gebruikt. Maar daardoor is het dan wel korter houdbaar, ziet het er minder mooi uit of kost het meer.

Veelgebruikte conserveermiddelen

Conserveermiddelen zitten in veel verschillende voedingsmiddelen. Veelgebruikte conserveermiddelen zijn:

  • benzoëzuur
  • nitriet
  • sulfiet

Benzoëzuur

In salades en frisdrank zit vaak benzoëzuur. In de gebruikte hoeveelheden is dat conserveermiddel veilig. Alleen in grote hoeveelheden en in combinatie met vitamine C is het schadelijk. Een klein deel van de mensen blijkt overgevoelig voor benzoëzuur. Fabrikanten spelen in op de vraag naar minder conserveermiddelen in het eten. Zo blijkt dat salades ook zonder benzoëzuur kunnen worden gemaakt. In plaats daarvan zitten er dan natuurlijke zuren zoals azijnzuur en melkzuur in. Maar dan is de salade niet meer 8 weken houdbaar, maar nog maar 3 tot 6 weken.

Nitriet

Het conserveermiddel nitriet is niet zo makkelijk te vervangen. Nitriet (E249 of E250) zit vaak in vleeswaren zoals ham, spek en worst. Het voorkomt de groei van gevaarlijke bacteriën zoals Clostridium botulinum en zorgt voor een roze vleeskleur. Maar in het lichaam kan het worden omgezet in kankerverwekkende nitrosamines.

Sulfiet

In wijn zit sulfiet om de groei van gisten en schimmels tegen te gaan. Wijn maken zonder sulfiet gebeurt maar weinig, omdat het lastig en duurder is. Ook voorkomt sulfiet het bruinkleuren van bijvoorbeeld gedroogde abrikozen. Sulfiet is vooral problematisch voor mensen die er overgevoelig voor zijn. Ze kunnen last krijgen van hartkloppingen en huiduitslag. Ook kan het leiden tot maag- en darmklachten.

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • videostill to good to go
    23 sep.

    App tegen voedselverspilling: Too Good to Go

    Er wordt jaarlijks veel eten weggegooid. In de app Too Good to Go bieden hotels, restaurants en supermarkten eten aan dat niet is verkocht.
  • Supermarkt_kassa
    Nieuws  |  27 aug.

    A-merken fors in prijs gestegen

    Vooral A-merken zijn het afgelopen jaar een stuk duurder geworden. Dat blijkt uit de jaarlijkse supermarktprijspeiling. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is daardoor nog groter geworden.
  • Ontbijtkoek 1200x800
    26 aug.

    Ontbijtkoek langs de Nutri-Score-meetlat

    Ontbijtkoek is een populair tussendoortje, en dat zie je in de supermarkt. Er komen steeds meer soorten. Hoe maak je een gezonde keuze? Nutri-Score helpt daarbij.
  • Ontbijtgranen 1200x800
    Nieuws  |  2 jul.

    Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk

    Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.