icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Conserveermiddelen

Conserveermiddelen zijn soms noodzakelijk om voedsel houdbaar te maken. Bewust ermee omgaan kan geen kwaad. Er zitten ook minder gezonde kanten aan.
Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 28 juni 2021

E-nummers groenten in conservenpot

Conserveermiddelen zijn niet altijd nodig

In totaal zijn er iets minder dan 50 verschillende E-nummers die werken als conserveermiddel. Dit zijn de nummers E200 tot E290. Vaak kunnen er best wat minder conserveermiddelen in ons eten worden gebruikt. Maar daardoor is het dan wel korter houdbaar, ziet het er minder mooi uit of kost het meer.

Veelgebruikte conserveermiddelen

Conserveermiddelen zitten in veel verschillende voedingsmiddelen. Veelgebruikte conserveermiddelen zijn:

  • benzoëzuur
  • nitriet
  • sulfiet

Benzoëzuur

In salades en frisdrank zit vaak benzoëzuur. In de gebruikte hoeveelheden is dat conserveermiddel veilig. Alleen in grote hoeveelheden en in combinatie met vitamine C is het schadelijk. Een klein deel van de mensen blijkt overgevoelig voor benzoëzuur. Fabrikanten spelen in op de vraag naar minder conserveermiddelen in het eten. Zo blijkt dat salades ook zonder benzoëzuur kunnen worden gemaakt. In plaats daarvan zitten er dan natuurlijke zuren zoals azijnzuur en melkzuur in. Maar dan is de salade niet meer 8 weken houdbaar, maar nog maar 3 tot 6 weken.

Nitriet

Het conserveermiddel nitriet is niet zo makkelijk te vervangen. Nitriet (E249 of E250) zit vaak in vleeswaren zoals ham, spek en worst. Het voorkomt de groei van gevaarlijke bacteriën zoals Clostridium botulinum en zorgt voor een roze vleeskleur. Maar in het lichaam kan het worden omgezet in kankerverwekkende nitrosamines.

Sulfiet

In wijn zit sulfiet om de groei van gisten en schimmels tegen te gaan. Wijn maken zonder sulfiet gebeurt maar weinig, omdat het lastig en duurder is. Ook voorkomt sulfiet het bruinkleuren van bijvoorbeeld gedroogde abrikozen. Sulfiet is vooral problematisch voor mensen die er overgevoelig voor zijn. Ze kunnen last krijgen van hartkloppingen en huiduitslag. Ook kan het leiden tot maag- en darmklachten.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Populaire artikelen

  • groente-snijden-keuken

    8 vragen over antioxidanten

    Antioxidanten zijn gezond. Ze beschermen je lichaam en onze voeding. Wat doen ze precies en waar zitten ze in?
  • Openingsbeelden-Healthwashing

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • diverse-eiwitten

    Extra eiwit, extra gezond?

    Eiwitrijk eten lijkt een trend te zijn. Zo heb je eiwitrijke koekjes, mueslirepen en ontbijtgranen. Maar waar is eiwit eigenlijk goed voor? En heb je al die extra eiwitten wel nodig?    
  • E-nummers Snoepgoed

    Verborgen E-nummers

    E-nummers herkennen op verpakkingen van voedingsmiddelen is niet altijd even makkelijk. Fabrikanten proberen ze zo veel mogelijk van het etiket te poetsen.