! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Extra eiwit, extra gezond?

Eiwitrijk lijkt een trend te zijn. Zo heb je eiwitrijke koekjes, mueslirepen en ontbijtgranen. Maar waar is het eigenlijk goed voor? En heb je al die extra eiwitten wel nodig?    

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:18 december 2019

diverse-eiwitten

Producten met extra eiwit

In de supermarkt zie je steeds meer producten met extra toegevoegde eiwitten. Helemaal niet nodig, want een eiwittekort komt nauwelijks voor. Een gevarieerd dieet bevat namelijk al genoeg eiwit uit zuivel, noten, peulvruchten, granen, vlees en vis. Bovendien bevatten bewerkte producten met toegevoegde eiwitten vaak ook veel suiker, zout of verzadigd vet.

Wat zijn eiwitten? 

Eiwitten zijn ketens van aminozuren. Dat zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen, botten en spieren. Sommige soorten aminozuren kan het lichaam zelf maken. Andere kun je alleen via voeding binnenkrijgen. Dit worden essentiële aminozuren genoemd.

Dierlijke en plantaardige eiwitten 

Dierlijke eiwitten (vlees, vis, ei en zuivel) hebben een hogere eiwitkwaliteit dan plantaardige eiwitten (granen, peulvruchten en noten). Dat betekent dat ze meer essentiële aminozuren bevatten. Bovendien verteert je lichaam dierlijke eiwitten beter dan plantaardige eiwitten. Daarom hebben vegetariërs en veganisten meer eiwitten nodig.

Moet je dan altijd kiezen voor dierlijke eiwitten?

Dierlijke voedingsmiddelen bevatten wel veel ongezond verzadigd vet en weinig gezonde vezels. Bij plantaardige voedingsmiddelen is dit precies andersom. Daarnaast is plantaardig eten minder belastend voor het milieu. Wat vaker kiezen voor vegetarisch is daarom een verstandige keuze.

Wanneer eet je het best eiwit? 

Je kunt je eiwitinname het best verdelen over je eetmomenten. Eiwitten verzadigen namelijk goed, beter dan vetten en koolhydraten. Daardoor krijg je minder snel trek in ongezonde snacks.

Kies het liefst voor eiwitrijke producten waar zo min mogelijk verzadigd vet in zit. Denk aan kipfilet, ei, magere of halfvolle zuivel. Maar ook plantaardige eiwitbronnen zoals noten, peulvruchten en granen. Die plantaardige voedingsmiddelen bevatten ook nog eens veel vezels.

Hoeveel eiwit heb je nodig?

Een gezonde volwassene heeft zo’n 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Voor een vrouw van 60 kilo komt dat bijvoorbeeld neer op 48 gram. Omdat eiwit in veel verschillende voedingsmiddelen zit, krijg je er al snel voldoende van binnen.  

Een hogere eiwitbehoefte 

Er zijn groepen die een wat hogere eiwitbehoefte hebben dan gemiddeld: 

Eiwitten en sporten

Wie regelmatig sport, heeft geen speciale sportvoeding nodig. Wel kan bij regelmatige sporters zo’n 20 gram eiwit per maaltijd de spieropbouw en -herstel ondersteunen. Meer eiwit leidt echter niet tot meer spiergroei. Het overschot aan eiwit wordt gewoon opgeslagen als vet.

Eiwitten en afvallen 

Alleen meer eiwitten eten zorgt er niet voor dat je afvalt. Je moet namelijk wel minder calorieën binnenkrijgen. Toch kan een eiwitrijk voedingspatroon helpen. Eiwitten verzadigen namelijk meer dan koolhydraten en vetten.

Ook voorkomt het eten van genoeg eiwitten dat je naast vet onbedoeld spierweefsel verbrandt. Spierweefsel verbruikt meer energie dan vetweefsel. Ook wanneer je rust. Dat is gunstig als je probeert af te vallen. 

Wil je een gezondere keuze maken?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief boordevol tips. We helpen je gezonder te leven en fitter te worden. Meld je gratis aan om stap voor stap je leefstijl te veranderen. Inclusief community en online events.

Aanmelden

gezond-gewicht-mediapool-L1

Kun je te veel eiwit binnenkrijgen? 

Er zijn volgens het Voedingscentrum geen aanwijzingen dat te veel eiwit schadelijk is. Toch is het advies om maximaal een kwart van alle calorieën uit eiwitten te halen. Voor een vrouw van 30 jaar met een actieve levensstijl komt dat neer op maximaal 145 gram eiwit per dag.

Patiënten met nierfalen moeten wel opletten. Bij te veel eiwit kunnen hun nieren snel overbelast raken. Ook voor kinderen tot 3 jaar kan te veel eiwit schadelijk zijn. Hun nieren zijn namelijk nog niet helemaal goed ontwikkeld.

Lees ook:

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • Supermarkt voeding label lezen
    25 mei.

    Puur natuur of pure marketing?

    Op allerlei bewerkte voedingsmiddelen staan kreten als ‘puur’ en ‘natuurlijk’. Maar pakjes en zakjes zijn eigenlijk niet zo natuurlijk. Wat betekenen zulke claims dan?
  • Artikel keurmerken voedsel
    21 mei.

    Duurzaamheidskeurmerken

    Doe je graag duurzaam boodschappen? Wij geven je een overzicht van 10 topkeurmerken. Handig om mee te nemen naar de supermarkt.
  • etiket-lezen
    21 mei.

    Eco-Score op voeding

    Eco-Score is een in Frankrijk ontwikkeld duurzaamheidslogo. Dit voedselkeuzelogo laat de totale milieuscore van een product zien.
  • Maaltijdbox
    12 apr.

    Maaltijdboxen vergeleken

    Maaltijdboxen zijn populair. Welke aanbieders zijn er? Wat valt er te kiezen en wat vindt ons panel?