! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Extra eiwit, extra gezond?

Eiwitrijk lijkt een trend te zijn. Zo heb je eiwitrijke koekjes, mueslirepen en ontbijtgranen. Maar waar is het eigenlijk goed voor? En heb je al die extra eiwitten wel nodig?    

Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:18 december 2019

diverse-eiwitten

Producten met extra eiwit

In de supermarkt zie je steeds meer producten met extra toegevoegde eiwitten. Helemaal niet nodig, want een eiwittekort komt nauwelijks voor. Bovendien zijn zulke bewerkte producten vaak niet gezond. Naast extra eiwit bevatten ze vaak veel suiker, zout of ongezonde vetten. Met een gevarieerd dieet krijg je al genoeg eiwit binnen. Zo zitten eiwitten van nature in zuivel, noten, peulvruchten, granen, vlees en vis. 

Wat zijn eiwitten? 

Eiwitten bestaan uit aminozuren. Dat zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen, botten en spieren. Sommige soorten aminozuren kan het lichaam zelf maken. Andere kun je alleen via voeding binnenkrijgen. Dit worden essentiële aminozuren genoemd. De combinatie van essentiële aminozuren in een eiwit bepaalt de zogeheten eiwitkwaliteit. Hoe hoger de eiwitkwaliteit, hoe waardevoller voor het lichaam. 

Dierlijke en plantaardige eiwitten 

Dierlijke eiwitten (vlees, vis, zuivel) hebben vaak een hogere eiwitkwaliteit dan plantaardige eiwitten (granen en peulvruchten). Het lichaam verteert eiwitten afkomstig uit planten daarnaast minder goed dan dierlijke eiwitten. Daar staat tegenover dat producten met dierlijk eiwit vaak relatief veel ongezond verzadigd vet en weinig gezonde voedingsvezels bevatten. Bij plantaardige producten is dit precies andersom. Daarnaast is plantaardig eten minder belastend voor het milieu. 

•    Lees ook: Nieuwe eiwitten

Wanneer kun je het beste eiwit eten? 

Je kunt je eiwitinname het best over de maaltijden of een aantal eetmomenten verdelen. Eiwitten verzadigen goed, beter dan vetten en koolhydraten. Door je eiwitinname te verdelen over de dag, heb je optimaal profijt van deze langdurige verzadiging.

Kies het liefst voor eiwitrijke producten waar zo min mogelijk verzadigd vet in zit.  Neem bijvoorbeeld een plakje kipfilet op je brood in plaats van gebraden gehakt. Verzadigd vet is namelijk niet zo gezond.

Plantaardige eiwitten zijn ook een goede keuze. Producten met plantaardige eiwit bevatten naast eiwit vaak ook veel vezels. Deze dragen bij aan een goede verzadiging en stoelgang. Zo zijn bijvoorbeeld peulvruchten een gezonde keuze.

Hoeveel eiwit heb je nodig?

Een gezonde volwassene heeft zo’n 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Voor een vrouw van 60 kilo komt dat bijvoorbeeld neer op 48 gram. Omdat eiwit in veel verschillende voedingsmiddelen zit krijg je er al snel voldoende van binnen.  

Een hogere eiwitbehoefte 

Er zijn groepen die een wat hogere eiwitbehoefte hebben dan gemiddeld: 

Eiwitten en sporten

Wie regelmatig sport, heeft geen speciale sportvoeding nodig. Ook niet om extra spieren te kweken. Als je sport om af te vallen, is het ook zonde om de calorieën die je hebt verbrand er weer bij te eten. Wel kan zo’n 20 gram eiwit per maaltijd bij regelmatige sporters een positief effect hebben op de spieropbouw. Een hogere eiwitinname dan nodig leidt echter niet tot meer spiergroei. Het overschot aan eiwit wordt gewoon opgeslagen in de vorm van vet.  

Wil je een gezondere keuze maken?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief boordevol tips. We helpen je gezonder te leven en fitter te worden. Meld je gratis aan om stap voor stap je leefstijl te veranderen. Inclusief community en online events.

Aanmelden

gezond-gewicht-mediapool-L1

Eiwitten en afvallen 

Eiwitrijke voeding heeft weinig effect op het lichaamsgewicht als daarnaast niet ook de inname van calorieën wordt verlaagd. Toch kan een eiwitrijk voedingspatroon helpen om af te vallen. Eiwitten verzadigen namelijk meer dan koolhydraten. Ook kan het eten van voldoende eiwitten voorkomen dat je naast vet onbedoeld spierweefsel verbrandt. Ten slotte verbruikt spierweefsel meer energie dan vetweefsel. Ook wanneer je rust. Dat is gunstig als je probeert af te vallen. 

Kun je teveel eiwit binnenkrijgen? 

Volgens het Voedingscentrum zijn er geen aanwijzingen dat het schadelijk is als je meer eiwit binnenkrijgt dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Ze raden wel aan om maximaal een kwart van alle calorieën uit eiwitten te halen. Voor een vrouw van 30 jaar met een actieve levensstijl komt dat neer op maximaal 575 kilocalorieën. Dat is zo’n 145 gram eiwit. 

Uitzonderingen zijn patiënten met nierfalen. Zij kunnen beter niet teveel eiwit eten omdat hun nieren snel overbelast kunnen raken. Ook voor kinderen tot 3 jaar kan te veel eiwit schadelijk zijn. De nieren zijn dan namelijk nog niet helemaal goed ontwikkeld.

Lees ook:

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • Maaltijdbox
    12 apr.

    Maaltijdboxen vergeleken

    Maaltijdboxen zijn populair. Welke aanbieders zijn er? Wat valt er te kiezen en wat vindt ons panel?
  • zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen
    Nieuws | 30 mrt.

    Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald

    Het toekomstige kabinet moet veel ambitieuzer zijn in het aanpakken van te veel zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen.
  • te veel zout
    18 feb.

    12 minder zoute producten uit de supermarkt

    Dat teveel zout niet zo goed is voor je gezondheid, weten de meeste mensen wel. Maar de ene ketchup is de andere niet. We laten je van 12 producten uit de supermarkt een minder zout alternatief zien.
  • Schap nutriscore 1200x800
    Nieuws | 15 feb.

    Blij met samenwerking pro-Nutri-Score-landen

    In Europa bundelen 7 landen hun krachten om de impact van Nutri-Score te vergroten. De Consumentenbond is blij met de internationale samenwerking die de invoering en het gebruik van Nutri-Score makkelijker moet maken.