! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Feiten en fabels over eten en diëten

Lightproducten zijn goed voor de lijn. Van avocado's word je dik. En door koffie te drinken hou je vocht vast. Wat klopt en wat niet? Lees de feiten en fabels over eten en afvallen.
Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 11 juni 2021

Als je ’s avonds na 7 uur eet, word je dik

Fabel

Je komt aan in gewicht als je meer energie binnenkrijgt met je voeding dan dat je verbruikt door te bewegen. Het maakt niet uit wanneer je eet. Wel is de kans groter dat je 's avonds gaat snacken en meer eet dan nodig. Als je moe bent zijn verleidingen moeilijker te weerstaan. 

Koolhydraten moet je mijden tijdens het afvallen

Fabel

Koolhydraten op zichzelf maken je niet dik. Maar eet je elke dag te veel koolhydraten, zoals producten met veel suiker? Dan kun je aankomen in gewicht. Het gaat om de balans tussen de hoeveelheid energie die je met je voeding binnenkrijgt en die je verbruikt met beweging.

Naast koolhydraten leveren ook vetten, eiwitten en alcohol energie. 

Van avocado word je dik

Feit en fabel

In avocado zit veel vet en dat levert veel calorieën. Krijg je daar te veel van binnen, dan kom je aan. Eet daarom avocado's met mate. Bijvoorbeeld een halve of een kwart per keer. En bewaar de rest voor later.

Hoewel het veel vet en calorieën levert, is avocado wel gezond. Het is een vruchtgroente die veel voedingsstoffen bevat. En het vet is voornamelijk onverzadigd vet.

Om af te vallen kun je beter vruchtensap drinken dan frisdrank

Fabel

Dat is afhankelijk van het soort vruchtensap en frisdrank. Een glas vruchtensap bevat gemiddeld evenveel calorieën als een glas cola (105 kcal per groot glas). Druivensap bevat meer, tomatensap minder. Light- en zero-frisdrank bevatten minder of helemaal geen calorieën. Maar het best blijft gewoon water.

Light is altijd goed voor de lijn

Fabel

Light betekent vaak dat het product 30% minder energie, vet of suiker bevat dan het normale product. Hierdoor kunnen ze helpen om minder calorieën te eten. Maar dat betekent niet dat lightproducten gezond(er) zijn. En ze kunnen nog steeds veel energie geven. Check daarom alsnog de voedingswaarde.

Het jojo-effect is onvermijdelijk als je snel gewicht verliest

Feit en fabel

Als je snel veel afvalt, is de kans groot dat je ook weer snel op je oude gewicht terugkomt. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Door tegelijkertijd je ongezonde gewoontes te veranderen blijf je makkelijker op je nieuwe gewicht.

Vis en spinazie mag je niet samen eten

Fabel

Er is jarenlang gewaarschuwd voor de combinatie vis en nitraatrijke bladgroente, zoals spinazie. Maar de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) concludeerde in 2014 uit onderzoek dat die combinatie niet gevaarlijk is. Daarom heeft het Voedingscentrum de waarschuwing ingetrokken.

In groente zit vooral vitamine C

Fabel

Vitamine C zit met name in fruit en in sommige groentesoorten, waaronder paprika en kool. In veel andere groenten zit een stuk minder vitamine C. Maar daar zitten weer tal van andere vitamines en mineralen in. Zo zit in spinazie veel foliumzuur en in wortel veel vitamine A.

Rijstdrank is gezonder dan koemelk

Fabel

Rijstdrank is niet te vergelijken met halfvolle melk. Er zitten bijvoorbeeld nauwelijks eiwitten en geen vitamine B2 in rijstdrank. Vitamine B2 zit van nature in melk en wordt aan andere melkvervangers toegevoegd.

Vleesvervangers bevatten evenveel ijzer als vlees

Fabel

In vleesvervangers zit regelmatig minder ijzer dan in een stukje rood vlees. Dat bleek uit ons onderzoek naar vleesvervangers uit 2017. Bovendien neemt je lichaam het ijzer uit vleesvervangers minder goed op dan ijzer uit vlees. Het helpt om er fruit bij te eten. Vitamine C verhoogt de opname van ijzer.

Haver is glutenvrij

Feit en fabel

Van nature is haver glutenvrij. Maar haver komt tijdens de productie of verpakking vaak in aanraking met granen die gluten bevatten. Door deze 'kruisbesmetting' is haver vaak toch niet glutenvrij. Tenzij er specifiek 'glutenvrij' of het glutenvrij-logo op het etiket staat.

'Gewoon bewegen' is even gezond als sporten

Feit

De richtlijn voor volwassenen is om elke week 2,5 uur te bewegen. Dat komt neer op bijna een half uur per dag. En dat hoeft geen sport te zijn, maar bijvoorbeeld 'gewoon' fietsen of stevig wandelen. Al is meer beweging altijd nog beter. Maar even flink sporten aan het eind van de week, na dagenlang stilzitten, is niet beter dan elke dag bewegen.

Koffie houdt vocht vast

Fabel

Cafeïne zorgt voor een snellere vochtuitscheiding. Niet meer dan normaal, alleen sneller. Dit komt omdat cafeïne je nieren stimuleert. 

Extra vitamines slikken is nodig om gezond te blijven

Feit en fabel

Door gezond en gevarieerd te eten, krijgen de meeste mensen voldoende vitamines en mineralen binnen. Bepaalde groepen, zoals ouderen, zwangere vrouwen en jonge kinderen, hebben extra vitamines nodig. Bekijk welke groepen extra vitamines nodig hebben

Volwassenen zijn niet gebouwd om melk(producten) te eten en drinken

Feit en fabel

Veel volwassenen uit Azië, Afrika, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten zijn lactose-intolerant. Zij kunnen de lactose in melk niet verdragen. Bij West- en Noord-Europeanen komt lactose-intolerantie het minst voor. Zij kunnen lactose meestal wel verdragen.

Vet is slecht voor je

Fabel

Vet heb je nodig. Er zijn vitamines die alleen in vetten zitten. Ook is vet een belangrijke bouwstof. Maar eet niet te veel vet, want het levert veel calorieën.

Sommige vetten zijn slecht voor de gezondheid. Dit zijn verzadigde vetten en transvetten. Die kun je beter vervangen door onverzadigde vetten.

Lees meer:

Nieuw & interessant

  • Openingsbeeld plantaardige kaas nieuws
    Nieuws | 14 okt.

    Grote verschillen in gezondheid bij plantaardige ‘kazen’

    Plantaardige alternatieven voor kaas verschillen onderling enorm in gezondheid, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De varianten op basis van noten zijn een stuk gezonder dan de producten met kokosvet.
  • Reclame voor ongezond eten
    Nieuws | 27 sep.

    Wetgeving tegen ongezonde kinderreclames nodig

    De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.
  • rood-vlees
    19 aug.

    Stop subsidie ongezonde voeding

    De Europese Unie subsidieert campagnes waarmee producenten voedingsmiddelen promoten. Ook vlees en alcoholhoudende drank komen ervoor in aanmerking. Wij vinden dat de EU campagnes voor ongezonde of niet duurzame voeding niet langer moet subsidiëren.
  • mafnum-ijs
    11 jun.

    Feiten en fabels over ijs

    Een ijsje is altijd lekker, maar er zit wel veel suiker en vet in. Of valt dat wel mee? Wij zetten feiten en fabels op een rij.