icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Feiten en fabels over eten en diëten

Lightproducten zijn goed voor de lijn. Van avocado's word je dik. En door koffie te drinken hou je vocht vast. Wat klopt en wat niet? Lees de feiten en fabels over eten en afvallen.
Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 11 juni 2021

Artikel feiten en fabels eten drinken

Als je ’s avonds na 7 uur eet, word je dik

Fabel

Je komt aan in gewicht als je meer energie binnenkrijgt met je voeding dan dat je verbruikt door te bewegen. Het maakt niet uit wanneer je eet. Wel is de kans groter dat je 's avonds gaat snacken en meer eet dan nodig. Als je moe bent zijn verleidingen moeilijker te weerstaan. 

Koolhydraten moet je mijden tijdens het afvallen

Fabel

Koolhydraten op zichzelf maken je niet dik. Maar eet je elke dag te veel koolhydraten, zoals producten met veel suiker? Dan kun je aankomen in gewicht. Het gaat om de balans tussen de hoeveelheid energie die je met je voeding binnenkrijgt en die je verbruikt met beweging.

Naast koolhydraten leveren ook vetten, eiwitten en alcohol energie. 

Van avocado word je dik

Feit en fabel

In avocado zit veel vet en dat levert veel calorieën. Krijg je daar te veel van binnen, dan kom je aan. Eet daarom avocado's met mate. Bijvoorbeeld een halve of een kwart per keer. En bewaar de rest voor later.

Hoewel het veel vet en calorieën levert, is avocado wel gezond. Het is een vruchtgroente die veel voedingsstoffen bevat. En het vet is voornamelijk onverzadigd vet.

Om af te vallen kun je beter vruchtensap drinken dan frisdrank

Fabel

Dat is afhankelijk van het soort vruchtensap en frisdrank. Een glas vruchtensap bevat gemiddeld evenveel calorieën als een glas cola (105 kcal per groot glas). Druivensap bevat meer, tomatensap minder. Light- en zero-frisdrank bevatten minder of helemaal geen calorieën. Maar het best blijft gewoon water.

Light is altijd goed voor de lijn

Fabel

Light betekent vaak dat het product 30% minder energie, vet of suiker bevat dan het normale product. Hierdoor kunnen ze helpen om minder calorieën te eten. Maar dat betekent niet dat lightproducten gezond(er) zijn. En ze kunnen nog steeds veel energie geven. Check daarom alsnog de voedingswaarde.

Het jojo-effect is onvermijdelijk als je snel gewicht verliest

Feit en fabel

Als je snel veel afvalt, is de kans groot dat je ook weer snel op je oude gewicht terugkomt. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Door tegelijkertijd je ongezonde gewoontes te veranderen blijf je makkelijker op je nieuwe gewicht.

Vis en spinazie mag je niet samen eten

Fabel

Er is jarenlang gewaarschuwd voor de combinatie vis en nitraatrijke bladgroente, zoals spinazie. Maar de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) concludeerde in 2014 uit onderzoek dat die combinatie niet gevaarlijk is. Daarom heeft het Voedingscentrum de waarschuwing ingetrokken.

In groente zit vooral vitamine C

Fabel

Vitamine C zit met name in fruit en in sommige groentesoorten, waaronder paprika en kool. In veel andere groenten zit een stuk minder vitamine C. Maar daar zitten weer tal van andere vitamines en mineralen in. Zo zit in spinazie veel foliumzuur en in wortel veel vitamine A.

Rijstdrank is gezonder dan koemelk

Fabel

Rijstdrank is niet te vergelijken met halfvolle melk. Er zitten bijvoorbeeld nauwelijks eiwitten en geen vitamine B2 in rijstdrank. Vitamine B2 zit van nature in melk en wordt aan andere melkvervangers toegevoegd.

Vleesvervangers bevatten evenveel ijzer als vlees

Fabel

In vleesvervangers zit regelmatig minder ijzer dan in een stukje rood vlees. Dat bleek uit ons onderzoek naar vleesvervangers uit 2017. Bovendien neemt je lichaam het ijzer uit vleesvervangers minder goed op dan ijzer uit vlees. Het helpt om er fruit bij te eten. Vitamine C verhoogt de opname van ijzer.

Haver is glutenvrij

Feit en fabel

Van nature is haver glutenvrij. Maar haver komt tijdens de productie of verpakking vaak in aanraking met granen die gluten bevatten. Door deze 'kruisbesmetting' is haver vaak toch niet glutenvrij. Tenzij er specifiek 'glutenvrij' of het glutenvrij-logo op het etiket staat.

'Gewoon bewegen' is even gezond als sporten

Feit

De richtlijn voor volwassenen is om elke week 2,5 uur te bewegen. Dat komt neer op bijna een half uur per dag. En dat hoeft geen sport te zijn, maar bijvoorbeeld 'gewoon' fietsen of stevig wandelen. Al is meer beweging altijd nog beter. Maar even flink sporten aan het eind van de week, na dagenlang stilzitten, is niet beter dan elke dag bewegen.

Koffie houdt vocht vast

Fabel

Cafeïne zorgt voor een snellere vochtuitscheiding. Niet meer dan normaal, alleen sneller. Dit komt omdat cafeïne je nieren stimuleert. 

Extra vitamines slikken is nodig om gezond te blijven

Feit en fabel

Door gezond en gevarieerd te eten, krijgen de meeste mensen voldoende vitamines en mineralen binnen. Bepaalde groepen, zoals ouderen, zwangere vrouwen en jonge kinderen, hebben extra vitamines nodig. Bekijk welke groepen extra vitamines nodig hebben

Volwassenen zijn niet gebouwd om melk(producten) te eten en drinken

Feit en fabel

Veel volwassenen uit Azië, Afrika, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten zijn lactose-intolerant. Zij kunnen de lactose in melk niet verdragen. Bij West- en Noord-Europeanen komt lactose-intolerantie het minst voor. Zij kunnen lactose meestal wel verdragen.

Vet is slecht voor je

Fabel

Vet heb je nodig. Er zijn vitamines die alleen in vetten zitten. Ook is vet een belangrijke bouwstof. Maar eet niet te veel vet, want het levert veel calorieën.

Sommige vetten zijn slecht voor de gezondheid. Dit zijn verzadigde vetten en transvetten. Die kun je beter vervangen door onverzadigde vetten.

Lees meer:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Populaire artikelen

  • groente-snijden-keuken

    8 vragen over antioxidanten

    Antioxidanten zijn gezond. Ze beschermen je lichaam en onze voeding. Wat doen ze precies en waar zitten ze in?
  • Openingsbeelden-Healthwashing

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • diverse-eiwitten

    Extra eiwit, extra gezond?

    Eiwitrijk eten lijkt een trend te zijn. Zo heb je eiwitrijke koekjes, mueslirepen en ontbijtgranen. Maar waar is eiwit eigenlijk goed voor? En heb je al die extra eiwitten wel nodig?    
  • E-nummers Snoepgoed

    Verborgen E-nummers

    E-nummers herkennen op verpakkingen van voedingsmiddelen is niet altijd even makkelijk. Fabrikanten proberen ze zo veel mogelijk van het etiket te poetsen.