icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Feiten en fabels over tarwe

Gemiddeld eten we zo’n 194 gram brood en graanproducten per dag. Een groot deel daarvan is gemaakt van tarwe. Toch neemt de populariteit van dit graan af. Welke beweringen over tarwe zijn een fabel of een feit?

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:21 mei 2019

feiten-fabels-tarwe

Volkorentarweproducten zijn goed voor de gezondheid

Feit

Het eten van vezelrijke producten, zoals volkorenproducten, verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast lijken ze te zorgen voor een lager risico op diabetes type 2 en darmkanker. De Gezondheidsraad adviseert dagelijks 90 gram volkorenproducten te eten. Dat zijn 3 volkorenboterhammen. 

Wel eten we in Nederland vrij veel tarwe, waardoor de voeding wat eenzijdig kan worden. Probeer daarom te variëren met bijvoorbeeld quinoa, gerst, haver en rogge. Maar dan wel de volkorenvarianten. 

In tarwe zitten alleen maar koolhydraten

Fabel

In tarwe zitten niet alleen koolhydraten, maar ook eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen. Tarwe helpt om je dagelijkse hoeveelheid B-vitaminen, ijzer en vezels binnen te krijgen. 

Bloem, tarwemeel en volkorenmeel zijn even (on)gezond

Fabel

Volkorenmeel wordt gemaakt van de hele tarwekorrel. Deze bestaat uit de meelkern, de zemel en de kiem. In die laatste twee zitten voedingsstoffen zoals B-vitamines, ijzer en vezels

Voor het maken van bloem worden de zemelen en kiemen uit het volkorenmeel gezeefd. Daarmee worden dus ook de belangrijke voedingsstoffen uit het meel gehaald. Hierdoor is bloem minder voedzaam. 

Meel of tarwemeel is een term die vaak gebruikt wordt voor een mengsel van bloem en volkorenmeel. Hier wordt bijvoorbeeld bruin brood van gemaakt. Vaak in een verhouding van 50:50. De term tarwemeel is niet beschermd en de verhoudingen kunnen dus ook anders liggen. Meel bevat minder gezonde voedingsstoffen dan volkorenmeel.

Je kunt allergisch zijn voor tarwe

Feit

Bij een tarweallergie krijgt iemand een allergische reactie op tarwe. Soms reageren mensen met een tarweallergie ook op andere granen die op tarwe lijken, zoals spelt. 

Gluten zijn ongezond

Fabel

Gluten op zich zijn niet ongezond. Wel zijn er mensen die de gluten niet kunnen verteren. Dit geldt voor ongeveer 1% van de Nederlandse bevolking. Zij hebben de auto-immuunziekte coeliakie. Een glutenintolerantie waarbij de gluten niet verteerd worden.

Daarnaast zijn er ook nog mensen die geen coeliakie hebben, maar wel last kunnen krijgen als ze gluten eten. Zij hebben een glutensensitiviteit, een overgevoeligheid voor gluten. 

Gluten zelf zijn eiwitten die er onder andere voor zorgen dat een deeg mooi samenhangt en luchtig wordt. Ze zitten niet alleen in tarwe, maar bijvoorbeeld ook in rogge, gerst en spelt.

In volkorengraanproducten zit het antinutriënt fytinezuur 

Feit

Fytinezuur (fytaat) komt van nature voor in granen en zaden. Het  wordt wel een antinutriënt genoemd omdat het de opname van sommige voedingsstoffen tegenwerkt. Fytinezuur bindt zich aan de mineralen calcium, ijzer en zink waardoor je lichaam deze stoffen minder goed worden opneemt. 

Toch lijkt het effect van fytinezuur wel mee te vallen. Fytinezuur kan ook schadelijke stoffen binden. Waardoor deze ook minder snel in het lichaam komen. 

Daarnaast komt een tekort aan mineralen door binding met fytinezuur niet snel voor bij een gevarieerde, gezonde voeding. 

Lees ook:


 

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • Supermarkt_kassa
    Nieuws  |  27 aug.

    A-merken fors in prijs gestegen

    Vooral A-merken zijn het afgelopen jaar een stuk duurder geworden. Dat blijkt uit de jaarlijkse supermarktprijspeiling. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is daardoor nog groter geworden.
  • Ontbijtkoek 1200x800
    26 aug.

    Ontbijtkoek langs de Nutri-Score-meetlat

    Ontbijtkoek is een populair tussendoortje, en dat zie je in de supermarkt. Er komen steeds meer soorten. Hoe maak je een gezonde keuze? Nutri-Score helpt daarbij.
  • Ontbijtgranen 1200x800
    Nieuws  |  2 jul.

    Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk

    Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.
  • Ontbijtgranen_1200x800
    28 jun.

    Ontbijtgranen langs de Nutri-Score-meetlat

    Het aanbod ontbijtgranen in de supermarkt is enorm. Nutri-Score helpt je een gezonde keuze te maken.