! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoe gezond is havermout?

Havermout is hip en populairder dan ooit. Het is ook nog eens goedkoop. Maar hoe gezond is het? 
Karin Pop

Karin Pop , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op: 11 juni 2021

havermout

Havermout en havervlokken zijn volkoren

Havermout zijn haverkorrels die geknipt en geplet worden. Bij havervlokken zijn de korrels alleen geplet. In beide gevallen wordt de hele haverkorrel gebruikt. Daarom zijn ze allebei volkoren. In volkorengranen zitten meer vezels, vitaminen en mineralen dan in niet-volkorengranen. 

Bètaglucanen voor een lager cholesterol

Havermout bevat bètaglucanen. Dit zijn oplosbare vezels die in de darmen veel vocht opnemen en daarbij wat cholesterol binden.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat bètaglucanen uit haver het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verlagen. Als je er tenminste genoeg van binnenkrijgt. Je moet namelijk 75 gram havermout per dag eten (zo'n 2 porties) om aan de benodigde hoeveelheid bètaglucanen te komen.

Goedgekeurde gezondheidsclaim

Door het cholesterolverlagende effect mag havermout als een van de weinige granen een gezondheidsclaim hebben. Die is goedgekeurd door de Europese voedselautoriteit (EFSA).

Maar fabrikanten mogen deze gezondheidsclaim al maken als een product minimaal 1 gram bètaglucaan per portie levert. Terwijl je pas van het gezondheidseffect profiteert als je dagelijks 3 gram bètaglucanen binnenkrijgt.

Meer gunstige effecten

Vezels in haver zijn niet alleen goed voor het cholesterolgehalte. Ze zorgen ook voor een lichtere stijging van het bloedsuiker. En voor een langzamere en betere vertering. Je zit er lang vol van. Dat komt bijvoorbeeld goed uit als je wilt afvallen. Verder zorgen vezels voor een gezonde darmflora. 

Wat zit er nog meer in?

Havermout bevat ook wat olie. Deze olie bestaat voor 80% uit onverzadigde vetzuren, die de kans op hart- en vaatziekten verlagen. En zitten ook nog aardig wat vitaminen (vooral B), mineralen (zoals ijzer) en antioxidanten in havermout.

In de supermarkt vind je ook tussendoortjes met haver. Deze tussendoortjes zijn vaak ongezond door toegevoegd suiker. Bekijk op het etiket hoeveel suiker erin zit. 

Glutenvrij, maar toch oppassen

Havermout is in principe glutenvrij en daarom geschikt voor iedereen die gevoelig is voor gluten. In haver zitten weliswaar eiwitten, maar die zijn anders dan de gluten in tarwe, gerst en rogge.

Toch moet je oppassen als je glutenintolerantie hebt. Haver wordt namelijk vaak verwerkt in dezelfde molens en fabrieken waar ook glutenbevattende granen worden verwerkt. Zo ontstaat kruisbesmetting. Check daarom de verpakking op de term 'glutenvrij'.

Meer mogelijkheden dan alleen pap

Met havermout kun je veel meer dan alleen pap koken. Roer het eens door de yoghurt of een smoothie. Of bak er pannenkoeken van. En probeer eens overnight oats met vers fruit. Dat is een pap van havermout met water of melk die je een nacht in de koelkast laat staan.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Openingsbeeld plantaardige kaas nieuws
    Nieuws | 14 okt.

    Grote verschillen in gezondheid bij plantaardige ‘kazen’

    Plantaardige alternatieven voor kaas verschillen onderling enorm in gezondheid, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De varianten op basis van noten zijn een stuk gezonder dan de producten met kokosvet.
  • Reclame voor ongezond eten
    Nieuws | 27 sep.

    Wetgeving tegen ongezonde kinderreclames nodig

    De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.
  • rood-vlees
    19 aug.

    Stop subsidie ongezonde voeding

    De Europese Unie subsidieert campagnes waarmee producenten voedingsmiddelen promoten. Ook vlees en alcoholhoudende drank komen ervoor in aanmerking. Wij vinden dat de EU campagnes voor ongezonde of niet duurzame voeding niet langer moet subsidiëren.
  • mafnum-ijs
    11 jun.

    Feiten en fabels over ijs

    Een ijsje is altijd lekker, maar er zit wel veel suiker en vet in. Of valt dat wel mee? Wij zetten feiten en fabels op een rij.