icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoe gezond is havermout?

Havermout is hip en populairder dan ooit. Het is ook nog eens goedkoop. Maar hoe gezond is het? 
Karin Pop

Karin Pop , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op: 11 juni 2021

havermout

Havermout en havervlokken zijn volkoren

Havermout zijn haverkorrels die geknipt en geplet worden. Bij havervlokken zijn de korrels alleen geplet. In beide gevallen wordt de hele haverkorrel gebruikt. Daarom zijn ze allebei volkoren. In volkorengranen zitten meer vezels, vitaminen en mineralen dan in niet-volkorengranen. 

Bètaglucanen voor een lager cholesterol

Havermout bevat bètaglucanen. Dit zijn oplosbare vezels die in de darmen veel vocht opnemen en daarbij wat cholesterol binden.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat bètaglucanen uit haver het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verlagen. Als je er tenminste genoeg van binnenkrijgt. Je moet namelijk 75 gram havermout per dag eten (zo'n 2 porties) om aan de benodigde hoeveelheid bètaglucanen te komen.

Goedgekeurde gezondheidsclaim

Door het cholesterolverlagende effect mag havermout als een van de weinige granen een gezondheidsclaim hebben. Die is goedgekeurd door de Europese voedselautoriteit (EFSA).

Maar fabrikanten mogen deze gezondheidsclaim al maken als een product minimaal 1 gram bètaglucaan per portie levert. Terwijl je pas van het gezondheidseffect profiteert als je dagelijks 3 gram bètaglucanen binnenkrijgt.

Meer gunstige effecten

Vezels in haver zijn niet alleen goed voor het cholesterolgehalte. Ze zorgen ook voor een lichtere stijging van het bloedsuiker. En voor een langzamere en betere vertering. Je zit er lang vol van. Dat komt bijvoorbeeld goed uit als je wilt afvallen. Verder zorgen vezels voor een gezonde darmflora. 

Wat zit er nog meer in?

Havermout bevat ook wat olie. Deze olie bestaat voor 80% uit onverzadigde vetzuren, die de kans op hart- en vaatziekten verlagen. En zitten ook nog aardig wat vitaminen (vooral B), mineralen (zoals ijzer) en antioxidanten in havermout.

In de supermarkt vind je ook tussendoortjes met haver. Deze tussendoortjes zijn vaak ongezond door toegevoegd suiker. Bekijk op het etiket hoeveel suiker erin zit. 

Glutenvrij, maar toch oppassen

Havermout is in principe glutenvrij en daarom geschikt voor iedereen die gevoelig is voor gluten. In haver zitten weliswaar eiwitten, maar die zijn anders dan de gluten in tarwe, gerst en rogge.

Toch moet je oppassen als je glutenintolerantie hebt. Haver wordt namelijk vaak verwerkt in dezelfde molens en fabrieken waar ook glutenbevattende granen worden verwerkt. Zo ontstaat kruisbesmetting. Check daarom de verpakking op de term 'glutenvrij'.

Meer mogelijkheden dan alleen pap

Met havermout kun je veel meer dan alleen pap koken. Roer het eens door de yoghurt of een smoothie. Of bak er pannenkoeken van. En probeer eens overnight oats met vers fruit. Dat is een pap van havermout met water of melk die je een nacht in de koelkast laat staan.

Lees ook:

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Nieuw & interessant

  • Openingsbeelden-Healthwashing
    1 feb.

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • Alcoholetikettering winkel
    21 dec.

    Wat zit er in alcoholhoudende dranken?

    Er zit meer in alcoholhoudende dranken dan alleen alcohol. Dat staat vaak niet op het etiket, al gaat dat veranderen. De Europese Commissie wil etikettering van voedingswaardeinformatie en ingrediënten voor alcoholhoudende dranken verplicht gaan stellen. Wij bekeken nu al wat je verder met een borrel binnenkrijgt.
  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Kruidenmix nieuws
    Nieuws | 9 dec.

    Kruidenmixen: weinig kruiden, veel goedkope vulling

    Een zakje of potje kruidenmix bevat vaak weinig kruiden en specerijen. De rest is goedkope opvulling, zoals zout, (paneer)meel, suikers of groente. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.