icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoe gezond is kibbeling?

Eet 1 keer per week vis, bij voorkeur vette, zo luidt het gezondheidsadvies. Valt een portie vette kibbeling daar ook onder?
Karin Pop

Karin Pop , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op: 31 december 2021

kibbeling

Liever andere vis

Kibbeling heeft gezonde en ongezonde kanten. Het bevat onder andere eiwitten, jodium en selenium. Maar de gezonde omega 3-vetzuren ontbreken. Daarnaast kan tijdens het frituren acrylamide ontstaan. Het is beter om te kiezen voor van nature vette vis.

Wat is kibbeling?

Echte kibbeling wordt van oudsher van kabeljauw gemaakt. De stukjes worden door een beslag gehaald, gefrituurd en eventueel bestrooid met viskruiden. Kabeljauw is schaarser geworden en daardoor duurder. Daarom wordt in plaats van kabeljauw vaak de goedkopere vissoort Alaska-koolvis gebruik. Ook wel pollak genoemd. Ook de vissoorten heek en wijting worden vaak gebruikt.

Meer vis eten

Lang niet iedereen eet voldoende vis. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) eet slechts 34% van de Nederlanders 1 keer per week vis. En van die groep kiest maar 42% voor vette vis. Juist vette vis is zo goed omdat er gezonde omega 3-vetzuren in zitten.

Een extra portie kibbeling dan maar? Helaas, kibbeling is wel vet maar dat komt door het frituurvet dat in het beslag trekt. Frituurvet is niet rijk aan omega 3-vetzuren.

Vette en magere vissoorten

Een zalmmoot van 145 gram bevat 19 gram vet. Daarvan is 3 gram gezonde visvetzuren. Kibbeling wordt gemaakt van magere vissoorten. Die bevatten maar weinig vet en daardoor ook weinig gezonde visvetzuren.

Juist die gezonde vetzuren verlagen de kans op hart- en vaatziekten. Vanwege die vetzuren heeft vette vis zoals zalm, makreel, haring of sardines de voorkeur.

Jodium en selenium

In magere vis zoals kabeljauw en koolvis ontbreken de gezonde omega 3-vetzuren. Er zitten wel andere gezonde stoffen in, zoals eiwitten, jodium en selenium. Die laatste 2 zijn goed voor het geheugen en de weerstand.

Een portie kibbeling bevat bijvoorbeeld 143 mcg jodium. Dat is 95% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 

Acrylamide

Kibbeling wordt in een beslaglaagje gefrituurd. Als dat te bruin wordt, kan er te veel acrylamide ontstaan. Acrylamide is kankerverwekkend bij dieren en waarschijnlijk ook bij mensen. Hoe donkerder je de kibbeling bakt, hoe meer acrylamide er ontstaat.

Zout

Afhankelijk van de viswinkel en je eigen voorkeur kan kibbeling geserveerd worden met viskruiden. Die viskruiden bestaan voor het grootste deel uit zout. Dat is niet gezond, want je krijgt er al snel te veel van binnen.

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Populaire artikelen

  • groente-snijden-keuken

    8 vragen over antioxidanten

    Antioxidanten zijn gezond. Ze beschermen je lichaam en onze voeding. Wat doen ze precies en waar zitten ze in?
  • Openingsbeelden-Healthwashing

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • diverse-eiwitten

    Extra eiwit, extra gezond?

    Eiwitrijk eten lijkt een trend te zijn. Zo heb je eiwitrijke koekjes, mueslirepen en ontbijtgranen. Maar waar is eiwit eigenlijk goed voor? En heb je al die extra eiwitten wel nodig?    
  • E-nummers Snoepgoed

    Verborgen E-nummers

    E-nummers herkennen op verpakkingen van voedingsmiddelen is niet altijd even makkelijk. Fabrikanten proberen ze zo veel mogelijk van het etiket te poetsen.