! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Hoe gezond is kibbeling?

Eet één keer per week vis, bij voorkeur vette, zo luidt het gezondheidsadvies. Valt een portie vette kibbeling daar ook onder?

Karin Pop

Karin Pop , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op:18 december 2019

kibbeling

Wat is kibbeling?

Echte kibbeling wordt van oudsher van kabeljauw gemaakt. De stukjes worden door een beslag gehaald, gefrituurd en eventueel bestrooid met viskruiden. Kabeljauw is schaarser geworden en daardoor duurder. Daarom wordt in plaats van kabeljauw vaak de goedkopere vissoort Alaska-koolvis gebruik. Ook wel Pollak genoemd. Ook de vissoorten heek en wijting worden vaak gebruikt.

Meer vis eten

Lang niet iedereen eet voldoende vis. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) eet slechts 35% van de Nederlanders 1 keer per week vis en maar 23% doet dat minimaal 2 keer per week. En van die groep kiest maar 42% voor vette vis. Juist vette vis is zo goed omdat er gezonde omega 3-vetzuren in zitten. Een extra portie kibbeling dan maar? Helaas, kibbeling is wel vet maar dat komt door het frituurvet dat in het beslag trekt. Frituurvet is niet rijk aan omega 3-vetzuren.

Vette en magere vissoorten

Een zalmmoot van 145 gram bevat 19 gram vet en 3 gram daarvan bestaat uit gezonde visvetzuren. Kibbeling wordt gemaakt van magere vissoorten. Die bevatten maar weinig vet en daardoor ook weinig gezonde visvetzuren. En juist die gezonde vetzuren verlagen de kans op hart- en vaatziekten. Vanwege die vetzuren heeft vette vis zoals zalm, makreel, haring of sardines de voorkeur.

Gezondgids nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste gezondheidsnieuwtjes en voedingstests. Houd je gezondheid op peil met praktische tips.

Ja, ik schrijf me in

gezondgids-nieuwsbrief-bbq

Jodium en selenium

Magere vis zoals kabeljauw en koolvis missen wel de gezonde omega 3-vetzuren, maar dat betekent niet dat er geen andere gezonde stoffen in zitten. Een portie kibbeling bevat bijvoorbeeld veel eiwitten, jodium en selenium. Die laatste 2 zijn goed voor het geheugen en de weerstand. Een portie kibbeling bevat bijvoorbeeld 143 mcg jodium. Dat is 95% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 

Acrylamide

Kibbeling wordt in een beslaglaagje gefrituurd. Probeer dat laagje mooi goudgeel te bakken. Als je het te bruin bakt kan de stof acrylamide ontstaan. Acrylamide is kankerverwekkend bij dieren en waarschijnlijk ook bij mensen. Hoe donkerder je de  kibbeling bakt, hoe meer acrylamide er ontstaat.

Lees ook:

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • Kinderdrankjes Openingsbeeld NW
    20 aug.

    Fruitdrank voor kinderen

    Hoe weet je welke pakjes en flesjes drinken het minst ongezond zijn voor je kind? Nutri-Score helpt je kiezen.
  • Kinderdrankjes nieuws
    Nieuws | 20 aug.

    Nutri-Score ontmaskert ongezonde fruitdrankjes

    Aan veel fruitdrankjes voor kinderen is zoveel suiker toegevoegd dat ze ongezond zijn. Dat constateert de Consumentenbond die de Nutri-Score van 30 drankjes berekende. Meer dan de helft scoort een oranje D of een rode E.
  • videostill to good to go
    11 aug.

    App tegen voedselverspilling: Too Good to Go

    Er wordt jaarlijks veel eten weggegooid. In de app Too Good to Go bieden hotels, restaurants en supermarkten eten aan dat niet is verkocht.
  • Voedsel bewaren in coronacrisis
    11 aug.

    Eten inkopen en bewaren

    Door verstandig met eten om te gaan blijf je gezond en duurzaam, ook als je een voorraadje in je kast wilt aanleggen. Wij geven je tips.