icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Hoe gezond is kibbeling?

Eet één keer per week vis, bij voorkeur vette, zo luidt het gezondheidsadvies. Valt een portie vette kibbeling daar ook onder?

Karin Pop

Karin Pop , Expert Woning & Huishouden Gepubliceerd op:10 juli 2019

kibbeling

Wat is kibbeling?

Echte kibbeling wordt van oudsher van kabeljauw gemaakt. De stukjes worden door een beslag gehaald, gefrituurd en eventueel bestrooid met viskruiden. Kabeljauw is schaarser geworden en daardoor duurder. Daarom wordt in plaats van kabeljauw vaak de goedkopere vissoort Alaska-koolvis gebruik. Ook wel Pollak genoemd. Ook de vissoorten heek en wijting worden vaak gebruikt.

Meer vis eten

Lang niet iedereen eet voldoende vis. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) eet slechts 35% van de Nederlanders 1 keer per week vis en maar 23% doet dat minimaal 2 keer per week. En van die groep kiest maar 42% voor vette vis. Juist vette vis is zo goed omdat er gezonde omega 3-vetzuren in zitten. Een extra portie kibbeling dan maar? Helaas, kibbeling is wel vet maar dat komt door het frituurvet dat in het beslag trekt. Frituurvet is niet rijk aan omega 3-vetzuren.

Vette en magere vissoorten

Een zalmmoot van 145 gram bevat 19 gram vet en 3 gram daarvan bestaat uit gezonde visvetzuren. Kibbeling wordt gemaakt van magere vissoorten. Die bevatten maar weinig vet en daardoor ook weinig gezonde visvetzuren. En juist die gezonde vetzuren verlagen de kans op hart- en vaatziekten. Vanwege die vetzuren heeft vette vis zoals zalm, makreel, haring of sardines de voorkeur.

Schrijf je in voor de Gezondgids nieuwsbrief

Blijf elke maand op de hoogte van de laatste gezondheidsnieuwtjes, voedingstests en praktische tips om je conditie op peil te houden.

Ja, ik schrijf me in

gezondgids-nieuwsbrief-bbq

Jodium en selenium

Magere vis zoals kabeljauw en koolvis missen wel de gezonde omega 3-vetzuren, maar dat betekent niet dat er geen andere gezonde stoffen in zitten. Een portie kibbeling bevat bijvoorbeeld veel eiwitten, jodium en selenium. Die laatste 2 zijn goed voor het geheugen en de weerstand. Een portie kibbeling bevat bijvoorbeeld 143 mcg jodium. Dat is 95% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 

Acrylamide

Kibbeling wordt in een beslaglaagje gefrituurd. Probeer dat laagje mooi goudgeel te bakken. Als je het te bruin bakt kan de stof acrylamide ontstaan. Acrylamide is kankerverwekkend bij dieren en waarschijnlijk ook bij mensen. Hoe donkerder je de  kibbeling bakt, hoe meer acrylamide er ontstaat.

Lees ook:

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Nieuw & interessant

  • Ontbijtgranen 1200x800
    Nieuws  |  2 jul.

    Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk

    Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.
  • Ontbijtgranen_1200x800
    28 jun.

    Ontbijtgranen langs de Nutriscore-meetlat

    Het aanbod ontbijtgranen in de supermarkt is enorm. Nutriscore helpt je een gezonde keuze te maken.
  • Becel - bovenaanzicht
    Eerste indruk  |  5 jun.

    Becel 100% plantaardig met een smaakje

    Becel heeft 3 plantaardige smeersels om je brood nog lekkerder te maken. Te gebruiken als margarineproduct of als beleg. Maar zijn onze proevers het daar ook mee eens?
  • zeewier
    3 jun.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.