icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Zijn lightproducten gezond?

Er zijn van veel producten lightvarianten te vinden. Maar wat 'light' precies is, verschilt per fabrikant. Hoe zit dat? En zijn lightproducten ook gezonder?
kajo mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 11 juni 2021

lightproducten-kritisch

Wat betekent light?

Light of lite is een voedingsclaim die volgens de Europese regelgeving hetzelfde betekent als 'verlaagd'. Het betekent dat het product ten minste 30% minder van iets bevat dan een vergelijkbaar product. Bijvoorbeeld minder suiker of verzadigd vet. Voor vitaminen en mineralen is dit 10%. Voor natrium (zout) is dit 25%.

Light kan ook betekenen dat het aantal calorieën in het product met minimaal 30% verlaagd is. Daar moet altijd bij staan wat precies voor de verlaging zorgt, zoals minder suiker.

Fabrikanten kunnen de claim dus breed gebruiken. Daarom moet er altijd specifiek bij staan welke voedingsstof precies is verlaagd.

Lightproducten niet per se gezonder

Lightproducten kunnen passen in een 'slank' voedingspatroon. Maar dat is dan ook alles. Als je wilt afvallen blijft het nodig om je totale voedingspatroon en leefstijl aan te passen. Lightproducten kunnen je soms helpen. Maar het gevaar is dat je meer gaat snoepen. Dat heeft geen zin.

Light zegt ook niet alles over een product. Lay’s light paprikachips bevat bijvoorbeeld 30% minder vet dan de normale paprikachips. Maar het bevat wel meer suiker en zout. Gezonder is het dus niet.

Nadelen van lightproducten

  • Light zegt niet alles over een product. Waar de ene voedingsstof lager is, kan de andere weer hoger zijn.
  • Minder is niet hetzelfde als weinig of gezond. Een lightproduct met minder calorieën kan nog steeds veel calorieën bevatten. En verder weinig nuttige voedingsstoffen.
  • De vergelijking met een ander product gaat soms niet goed of helemaal niet op. Want de productsamenstelling van de lightvariant is wezenlijk anders.
  • Soms wordt 'light' gebruikt bij producten waar al weinig van iets in zit. Het verschil tussen 0,2 en 0,3 gram vet is bijvoorbeeld niet zo interessant als het verschil tussen 20 en 30 gram vet.
  • Lightproducten zijn vrijwel altijd duurder.

Gezond eten doe je zo!

Laat je niet leiden door een light-claim. Kijk goed naar de voedingswaardetabel op de verpakking. Daarin zie je hoe(veel) het verschilt met een ander product. En wil je afvallen? Kijk dan naar je hele voedingspatroon.

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Populaire artikelen

  • groente-snijden-keuken

    8 vragen over antioxidanten

    Antioxidanten zijn gezond. Ze beschermen je lichaam en onze voeding. Wat doen ze precies en waar zitten ze in?
  • Openingsbeelden-Healthwashing

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • diverse-eiwitten

    Extra eiwit, extra gezond?

    Eiwitrijk eten lijkt een trend te zijn. Zo heb je eiwitrijke koekjes, mueslirepen en ontbijtgranen. Maar waar is eiwit eigenlijk goed voor? En heb je al die extra eiwitten wel nodig?    
  • E-nummers Snoepgoed

    Verborgen E-nummers

    E-nummers herkennen op verpakkingen van voedingsmiddelen is niet altijd even makkelijk. Fabrikanten proberen ze zo veel mogelijk van het etiket te poetsen.