! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Zijn lightproducten gezond?

Er zijn van veel producten lightvarianten te vinden. Maar wat 'light' precies is, verschilt per fabrikant. Hoe zit dat? En zijn lightproducten ook gezonder?
Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 11 juni 2021

Wat betekent light?

Light of lite is een voedingsclaim die volgens de Europese regelgeving hetzelfde betekent als 'verlaagd'. Het betekent dat het product ten minste 30% minder van iets bevat dan een vergelijkbaar product. Bijvoorbeeld minder suiker of verzadigd vet. Voor vitaminen en mineralen is dit 10%. Voor natrium (zout) is dit 25%.

Light kan ook betekenen dat het aantal calorieën in het product met minimaal 30% verlaagd is. Daar moet altijd bij staan wat precies voor de verlaging zorgt, zoals minder suiker.

Fabrikanten kunnen de claim dus breed gebruiken. Daarom moet er altijd specifiek bij staan welke voedingsstof precies is verlaagd.

Lightproducten niet per se gezonder

Lightproducten kunnen passen in een 'slank' voedingspatroon. Maar dat is dan ook alles. Als je wilt afvallen blijft het nodig om je totale voedingspatroon en leefstijl aan te passen. Lightproducten kunnen je soms helpen. Maar het gevaar is dat je meer gaat snoepen. Dat heeft geen zin.

Light zegt ook niet alles over een product. Lay’s light paprikachips bevat bijvoorbeeld 30% minder vet dan de normale paprikachips. Maar het bevat wel meer suiker en zout. Gezonder is het dus niet.

Nadelen van lightproducten

  • Light zegt niet alles over een product. Waar de ene voedingsstof lager is, kan de andere weer hoger zijn.
  • Minder is niet hetzelfde als weinig of gezond. Een lightproduct met minder calorieën kan nog steeds veel calorieën bevatten. En verder weinig nuttige voedingsstoffen.
  • De vergelijking met een ander product gaat soms niet goed of helemaal niet op. Want de productsamenstelling van de lightvariant is wezenlijk anders.
  • Soms wordt 'light' gebruikt bij producten waar al weinig van iets in zit. Het verschil tussen 0,2 en 0,3 gram vet is bijvoorbeeld niet zo interessant als het verschil tussen 20 en 30 gram vet.
  • Lightproducten zijn vrijwel altijd duurder.

Gezond eten doe je zo!

Laat je niet leiden door een light-claim. Kijk goed naar de voedingswaardetabel op de verpakking. Daarin zie je hoe(veel) het verschilt met een ander product. En wil je afvallen? Kijk dan naar je hele voedingspatroon.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Openingsbeeld plantaardige kaas nieuws
    Nieuws | 14 okt.

    Grote verschillen in gezondheid bij plantaardige ‘kazen’

    Plantaardige alternatieven voor kaas verschillen onderling enorm in gezondheid, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De varianten op basis van noten zijn een stuk gezonder dan de producten met kokosvet.
  • Reclame voor ongezond eten
    Nieuws | 27 sep.

    Wetgeving tegen ongezonde kinderreclames nodig

    De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.
  • rood-vlees
    19 aug.

    Stop subsidie ongezonde voeding

    De Europese Unie subsidieert campagnes waarmee producenten voedingsmiddelen promoten. Ook vlees en alcoholhoudende drank komen ervoor in aanmerking. Wij vinden dat de EU campagnes voor ongezonde of niet duurzame voeding niet langer moet subsidiëren.
  • mafnum-ijs
    11 jun.

    Feiten en fabels over ijs

    Een ijsje is altijd lekker, maar er zit wel veel suiker en vet in. Of valt dat wel mee? Wij zetten feiten en fabels op een rij.