icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoe gezond zijn eieren?

Heerlijk om de dag te beginnen met een lekker gekookt of gebakken eitje. Maar wat zit er precies in? En hoeveel mag je er wekelijks eten? Wij zochten het uit.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:11 september 2018

gezond-eten-eieren

Door het hoge cholesterolgehalte hadden eieren lange tijd een slechte reputatie, maar er zitten ook een hoop gezonde stoffen in. Af en toe een eitje eten is daarom best gezond.

Hoeveel eieren per dag? 

Twee tot 3 eieren per week passen in een gezond voedingspatroon. Eieren vallen dan ook in de Schijf van Vijf. Voor vegetariërs geldt een ander advies: 4 tot 5 eieren per week. Ook mensen die weinig verzadigd vet eten kunnen af en toe best een eitje extra eten.  

Welke voedingsstoffen?

Vitaminen & mineralen

Vooral de dooier bevat vitaminen en mineralen zoals:

  • Vitamine D
  • Vitamine E
  • B-vitaminen zoals foliumzuur
  • Fosfor
  • Kalium
  • IJzer

Eiwit

Eieren bevatten veel eiwit. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Sommige van die aminozuren kan het lichaam niet zelf aanmaken. Je kunt ze alleen via voeding binnenkrijgen. Ze worden daarom ook wel ‘essentiële aminozuren’ genoemd. Het mooie aan eieren is dat ze al alle essentiële aminozuren bevatten. 

Vet 

Vet zit vooral in het eigeel, gemiddeld 5 gram. Tweederde van dit vet is gezond onverzadigd vet. De rest bestaat uit het minder gezonde verzadigde vet. 

Cholesterol 

Het ongezonde imago van eieren komt door het relatief hoge cholesterolgehalte. Het lichaam heeft cholesterol nodig maar krijgt daar al snel te veel van binnen, wat het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. Echter, het eten van verzadigd vet heeft een veel grotere invloed op het risico van hart- en vaatziekten dan cholesterol. Wie dus let op de hoeveelheid verzadigd vet in voeding kan af toe best een extra eitje eten. 

Hoe gezond zijn eieren? calorieën in een ei

Weinig calorieën 

Een ei is van zichzelf caloriearm: zo’n 75 kilocalorieën per eitje. Dat is ongeveer net zoveel als een appel. Een gebakken eitje bevat door het vet wat meer kilocalorieën, zo’n 110. De meeste calorieën zitten in het eigeel, omdat deze meer vet bevat dat het eiwit. 

Soorten eieren

Supermarkten verkopen verschillende soorten eieren. Het verschil kan zitten in de dierenwelzijn maar ook in het voer dat de kippen hebben gehad. Zo heb je omega-3 eieren, maiseieren en zelfs oereieren. Voor je gezondheid maakt het niet uit welk ei je kiest.

  • Omega 3 eieren: kippen krijgen voer met extra lijnzaad of lijnzaadolie
  • Biologische eieren: kippen krijgen biologisch geproduceerd voer
  • Mais eieren: kippen krijgen voornamelijk mais te eten
  • Viergranen eieren: kippen krijgen voer met vier soorten granen
  • Oereieren: kippen eten zaden, granen en insecten

Kleine kans op salmonella

Salmonella is een bacterie die erg schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Ongeveer 3 op 10.000 eieren zijn besmet met salmonella. De kans dat je een besmet ei te pakken hebt is dus niet groot. Toch is het slim mogelijke bacteriegroei zoveel mogelijk te voorkomen.

Bacteriën groeien het snelst bij lauwwarme temperaturen. Zelfgemaakte mayonaise en een gepocheerd of zachtgekookt eitje kun je dus beter niet te lang buiten de koeling laten staan. Geef zulke producten ook liever niet aan jonge kinderen, ouderen, zwangeren en mensen met een zwakke gezondheid.

Eieren in de koelkast bewaren

Eieren staan in de supermarkt vaak niet gekoeld, maar thuis kun je ze beter wel in de koelkast bewaren. Bij 4 ºC vermenigvuldigen salmonellabacteriën zich namelijk niet. De houdbaarheid van eieren is op de verpakking aangegeven met een 'ten minste houdbaar tot'-datum. 

Lees ook: 

 

Boek: '101 Mythes over voeding'

Rode wijn is gezond en van chocolade eten word je gelukkig. Er wordt veel beweerd over voeding, maar wat is er nu echt bewezen? Wij zochten uit of deze en andere voedingsmythes onzin zijn of waar. 

Bestel het boek '101 Mythes over voeding' in onze webshop. Ook verkrijgbaar als e-book (pdf).

101-mythes-over-voeding

Nieuw & interessant

  • muesli
    12 nov.

    Ontbijtgranen, gezonde keuze of niet?

    Ontbijtgranen zijn ongekend populair en een welkom alternatief voor de boterham met kaas. Maar is het ook een verstandig ontbijt? De meeste ontbijtgranen bevatten veel suiker en zijn daarom geen goede keus.
  • zwart-softijs
    4 okt.

    Hoe gezond is houtskool in je eten?

    Van zwart ijs tot zwarte drankjes. Zwarte voeding is wereldwijd een hype. De zwarte kleur komt van houtskool. Maar is houtskool in voeding wel gezond?
  • voedings-app-winkel
    27 sep.

    5 populaire voedingsapps

    Gezonder eten met je smartphone. Er zijn allerlei apps die dat beloven. Wij onderzochten 5 populaire voedingsapps op gebruiksgemak, kwaliteit en privacy.
  • gluten vrij
    11 sep.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.