! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Hoe lees je een etiket?

Op een voedseletiket staat veel informatie. Niet alles is even belangrijk. Waar moet je op letten om een goede keuze te maken? We geven 8 tips. 

Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:4 februari 2020

etiket-lezen

Lees de productbeschrijving en ingrediënten

Bekijk de productbeschrijving en ingrediënten op de verpakking. Die beschrijven wat erin zit en hoeveel. De productbeschrijving staat vaak voor of boven de ingrediëntenlijst. Die geeft vaak een beter beeld van het product dan de mooie naam op de voorkant.

De ingrediënten hebben altijd een verplichte volgorde: wat vooraan staat, zit er het meest in. Staat tarwe eerder in de lijst dan spelt op een spelt-fruitbiscuit? Dan bevat het meer tarwe dan spelt.

Sultana etiket

Check de voedingswaarde

Een fruitige melkdrank lijkt gezond, maar bevat soms nog meer suiker dan frisdrank. Controleer dan de voedingswaarde op suikergehalte. De voedingswaarde staat meestal in een tabel. Daarin staat hoeveel kilocalorieën, eiwitten, vetten, verzadigd vet, koolhydraten, suikers en zout een product bevat per 100 gram of 100 ml. Soms staan er ook de hoeveelheden per portie.

Vergelijk producten uit hetzelfde schap

Vergelijk eens dezelfde soort producten van verschillende fabrikanten met elkaar. Je leert dan de verschillen in suiker, zout, calorieën, (verzadigd) vet of de aanwezigheid van bepaalde ingrediënten.

Zo lijken Vifit drinkyoghurt rode vruchten en Optimel drinkyoghurt framboos op elkaar qua smaak en soort. Toch bevat Vifit beduidend meer suiker per 100 ml: 8,1 gram, tegenover 3,6 gram van Optimel. Uit de ingrediëntenlijst blijkt onder andere er in Optimel zoetstof en meer vruchtensap zit.

FivitOptimel drinkyohurt

Herken marketingtrucs

Fabrikanten hebben een doos vol marketingtrucs om een product aantrekkelijker te maken. Ze verdoezelen bijvoorbeeld de voedingswaarde, noemen loze loktermen of gebruiken claims over toegevoegd suiker. Op die manier lijken producten beter dan ze werkelijk zijn.

FruitShoot

Op deze Robinsons Fruit Shoot staat bijvoorbeeld ‘met echt vruchtensap’ en ‘zonder kunstmatige zoetstoffen’ op de verpakking. Maar het merendeel is geconcentreerd vruchtensap verdund met water en suiker. De voorkant klinkt dus gezond, maar in feite is het product vergelijkbaar met gewone frisdrank.

Betrap stiekeme suikers

Of er suiker in een product zit, zie je aan het suikergehalte in de voedingswaardetabel, maar ook in de ingrediëntenlijst. Vind je een benaming zoals op de suikerwijzer (pdf) in het product, dan is dat ook een vorm van suiker.

Let op vals volkoren

Fabrikanten pronken graag met de term ‘volkoren’. Volkorenbrood mag alleen zo heten als er 100% volkorenmeel is gebruikt. Maar bij andere producten zijn de regels niet zo duidelijk. Daarom vertellen veel volkorenclaims niet de hele waarheid.

Lees bij producten als crackers, koek, beschuit en knäckebröd dus altijd de ingrediëntenlijst. Daar staat het percentage volkorenmeel. Zit er naast volkorenmeel ook bloem in? Dan is het product dus niet 100% volkoren.

Boek: '101 Mythes over voeding'

Rode wijn is gezond en van chocolade eten word je gelukkig. Er wordt veel beweerd over voeding, maar wat is er nu echt bewezen? Wij zochten uit of deze en andere voedingsmythes onzin zijn of waar. 

Bestel het boek '101 Mythes over voeding' in onze webshop. Ook verkrijgbaar als e-book (pdf).

101-mythes-over-voeding

Ontdek topkeurmerken

Op etiketten staan veel verschillende logo's. Die kunnen officieel zijn, maar ook door een fabrikant zijn verzonnen. Je maakt de meest betrouwbare en duurzame keuze door te letten op logo's van topkeurmerken. Die houden strengere eisen aan voor milieu, arbeidsomstandigheden of diervriendelijkheid.

Bekijk de allergenen

Ben je allergisch voor bepaalde stoffen? Ingrediënten die tot een allergische reactie kunnen leiden moeten opvallend in de ingrediëntenlijst staan. Dit zijn de zogeheten allergenen. Ze zijn bijvoorbeeld vetgedrukt, onderstreept of in hoofdletters geschreven.

De volgende allergenen moeten fabrikanten verplicht vermelden:

  • Glutenbevattende granen zoals tarwe, rogge, gerst en haver
  • Ei
  • Soja
  • Melk, inclusief lactose (melksuiker)
  • Pinda’s
  • Noten (amandelen, walnoten etc etc)
  • Selderij
  • Mosterd
  • Sesamzaad
  • Sulfiet
  • Lupine
  • Vis
  • Schaaldieren
  • Weekdieren

Maak gratis kennis

Maak kennis met de Consumentenbond en ontvang:

  • online toegang tot alle testresultaten
  • de Consumentengids thuis en op je tablet
  • de wekelijkse nieuwsbrief met actuele tests en kooptips
  • hulp bij kwesties over aankoop, garantie en voorwaarden

Maak nu kennis

Bestelpagina - maak gratis kennis

Lees verder

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • Gourmetten 2020
    22 dec.

    Barbecueën en gourmetten zonder buikpijn

    Barbecueën of gourmetten tijdens de kerst is gezellig, lekker én makkelijk. Met onze tips houd je funcooking leuk en veilig.
  • Kinderdrankjes nieuws
    Nieuws | 20 aug.

    Nutri-Score ontmaskert ongezonde fruitdrankjes

    Aan veel fruitdrankjes voor kinderen is zoveel suiker toegevoegd dat ze ongezond zijn. Dat constateert de Consumentenbond die de Nutri-Score van 30 drankjes berekende. Meer dan de helft scoort een oranje D of een rode E.
  • Kinderdrankjes Openingsbeeld NW
    20 aug.

    Fruitdrank voor kinderen

    Hoe weet je welke pakjes en flesjes drinken het minst ongezond zijn voor je kind? Nutri-Score helpt je kiezen.
  • videostill to good to go
    11 aug.

    App tegen voedselverspilling: Too Good to Go

    Er wordt jaarlijks veel eten weggegooid. In de app Too Good to Go bieden hotels, restaurants en supermarkten eten aan dat niet is verkocht.