icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoe lees je een etiket?

Op een voedseletiket staat veel informatie. Niet alles is even belangrijk. Waar moet je op letten om een goede keuze te maken? We geven 8 tips. 
Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 29 december 2021

etiket-lezen

Lees de productbeschrijving en ingrediënten

Bekijk de productbeschrijving en ingrediënten op de verpakking. Die beschrijven wat erin zit en hoeveel. De productbeschrijving staat vaak voor of boven de ingrediëntenlijst. Die geeft vaak een beter beeld van het product dan de mooie naam op de voorkant.

De ingrediënten hebben altijd een verplichte volgorde: wat vooraan staat, zit er het meest in. Staat tarwe eerder in de lijst dan spelt op een spelt-fruitbiscuit? Dan bevat het meer tarwe dan spelt.

Sultana etiket

Check de voedingswaarde

Een fruitige melkdrank lijkt gezond, maar bevat soms nog meer suiker dan frisdrank. Controleer dan de voedingswaarde op suikergehalte. De voedingswaarde staat meestal in een tabel. Daarin staat hoeveel kilocalorieën, eiwitten, vetten, verzadigd vet, koolhydraten, suikers en zout een product bevat per 100 gram of 100 ml. Soms staan er ook de hoeveelheden per portie.

Vergelijk producten uit hetzelfde schap

Vergelijk eens dezelfde soort producten van verschillende fabrikanten met elkaar. Je leert dan de verschillen in suiker, zout, calorieën, (verzadigd) vet of de aanwezigheid van bepaalde ingrediënten.

Zo lijken Vifit drinkyoghurt rode vruchten en Optimel drinkyoghurt framboos op elkaar qua smaak en soort. Toch bevat Vifit beduidend meer suiker per 100 ml: 8,1 gram, tegenover 3,6 gram van Optimel. Uit de ingrediëntenlijst blijkt onder andere dat er in Optimel zoetstof en meer vruchtensap zit.

Fivit:alt

Herken marketingtrucs

Fabrikanten hebben een doos vol marketingtrucs om een product aantrekkelijker te maken. Ze verdoezelen bijvoorbeeld de voedingswaarde, noemen loze loktermen of gebruiken claims over toegevoegd suiker. Op die manier lijken producten beter dan ze werkelijk zijn.

FruitShoot

Op deze Fruit Shoot staat bijvoorbeeld ‘met echt vruchtensap’ en ‘zonder kunstmatige zoetstoffen’ op de verpakking. Maar het merendeel is geconcentreerd vruchtensap verdund met water en suiker. De voorkant klinkt dus gezond, maar in feite is het product vergelijkbaar met gewone frisdrank.

Betrap stiekeme suikers

Of er suiker in een product zit, zie je aan het suikergehalte in de voedingswaardetabel, maar ook in de ingrediëntenlijst. Vind je een benaming zoals op de suikerwijzer (pdf) in het product, dan is dat ook een vorm van suiker.

Let op vals volkoren

Fabrikanten pronken graag met de term ‘volkoren’. Volkorenbrood mag alleen zo heten als er 100% volkorenmeel is gebruikt. Maar bij andere producten zijn de regels niet zo duidelijk. Daarom vertellen veel volkorenclaims niet de hele waarheid.

Lees bij producten als crackers, koek, beschuit en knäckebröd dus altijd de ingrediëntenlijst. Daar staat het percentage volkorenmeel. Zit er naast volkorenmeel ook bloem in? Dan is het product dus niet 100% volkoren.

Ontdek topkeurmerken

Op etiketten staan veel verschillende logo's. Die kunnen officieel zijn, maar ook door een fabrikant zijn verzonnen. Je maakt de meest betrouwbare en duurzame keuze door te letten op logo's van topkeurmerken. Die houden strengere eisen aan voor milieu, arbeidsomstandigheden of diervriendelijkheid.

Bekijk de allergenen

Ben je allergisch voor bepaalde stoffen? Ingrediënten die tot een allergische reactie kunnen leiden moeten opvallend in de ingrediëntenlijst staan. Dit zijn de zogeheten allergenen. Ze zijn bijvoorbeeld vetgedrukt, onderstreept of in hoofdletters geschreven.

De volgende allergenen moeten fabrikanten verplicht vermelden:

  • Glutenbevattende granen zoals tarwe, rogge, gerst en haver
  • Ei
  • Soja
  • Melk, inclusief lactose (melksuiker)
  • Pinda’s
  • Noten (amandelen, walnoten etc etc)
  • Selderij
  • Mosterd
  • Sesamzaad
  • Sulfiet
  • Lupine
  • Vis
  • Schaaldieren
  • Weekdieren

Disclaimer

De productvoorbeelden in dit artikel zijn alleen ter illustratie. Het kan zijn dat de verpakking, voedingswaarde en/of de ingrediënten inmiddels aangepast zijn.

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Nieuw & interessant

  • Openingsbeelden-Healthwashing
    1 feb.

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • Alcoholetikettering winkel
    21 dec.

    Wat zit er in alcoholhoudende dranken?

    Er zit meer in alcoholhoudende dranken dan alleen alcohol. Dat staat vaak niet op het etiket, al gaat dat veranderen. De Europese Commissie wil etikettering van voedingswaardeinformatie en ingrediënten voor alcoholhoudende dranken verplicht gaan stellen. Wij bekeken nu al wat je verder met een borrel binnenkrijgt.
  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Kruidenmix nieuws
    Nieuws | 9 dec.

    Kruidenmixen: weinig kruiden, veel goedkope vulling

    Een zakje of potje kruidenmix bevat vaak weinig kruiden en specerijen. De rest is goedkope opvulling, zoals zout, (paneer)meel, suikers of groente. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.