icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Hoe lees je een etiket?

Op de voorkant van een pak fruitsap staan lychee en guave. Maar alleen de kleine lettertjes op de zij- of achterkant van een verpakking spreken de waarheid. We zetten 7 tips over het lezen van een etiket op een rij.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:4 februari 2020

etiket-lezen

Lees eerst de ingrediëntenlijst

Getriggerd door een nieuw product? Check dan de ingrediënten op de verpakking. De ingrediëntenlijst laat meteen zien hoeveel er van iets in zit. Wat vooraan in de ingrediëntenlijst staat, zit er het meest in. Zo kan het zijn dat een spelt-fruitbiscuit nog steeds meer tarwe dan spelt bevat.

Sultana etiket

Check de voedingswaardetabel

Een fruitige melkdrank lijkt een gezond alternatief voor bijvoorbeeld frisdrank, maar kan net zoveel of zelfs meer suiker bevatten. Het loont dan om de voedingswaarde te bekijken op suikergehalte. De voedingswaardetabel laat zien hoeveel kilocalorieën, eiwitten, vetten, verzadigd vet, koolhydraten, suikers en zout een product bevat per 100 gram of 100 ml. Afhankelijk van de aanbieder staat er ook een kolom per portie weergegeven.

Als je vaker een voedingswaardetabel bekijkt, weet je op den duur vanzelf wanneer iets veel suiker bevat en wanneer het wel meevalt. Het Voedingscentrum heeft het suikergehalte van een aantal dranken mooi op een rij gezet.

Vergelijk producten uit hetzelfde schap

Vergelijk eens dezelfde soort producten van verschillende fabrikanten met elkaar. Je ziet dan meteen duidelijk de verschillen in suiker, zout, calorieën, (verzadigd) vet of de aanwezigheid van bepaalde ingrediënten. Zo lijken Vifit drinkyoghurt rode vruchten en Optimel drinkyoghurt framboos op elkaar qua smaak en soort. Toch bevat Vifit beduidend meer suiker per 100 ml: 8,1 gram, tegenover 3,6 gram van Optimel. Dat blijkt uit de voedingswaardetabel. Uit de ingrediëntenlijst blijkt onder andere dat Optimel zoetstof en meer vruchtensap bevat.  

FivitOptimel drinkyohurt

Let op met claims op producten

Vaak zeggen die claims niet zoveel. Fabrikanten proberen zo hun product er gezonder of beter uit te laten zien dan het is. Soms staat er ‘bron van vitamine C’ op terwijl alle vergelijkbare producten uit die categorie vitamine C bevatten.  

FruitShoot

Het tegenovergestelde gebeurt ook. Dan lijkt het dat er iets niet in een product zit, terwijl het er wel in zit. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij claims over toegevoegd suiker

Op deze Robinsons Fruit Shoot aardbei & framboos: er staat ‘met echt vruchtensap’ en ‘zonder kunstmatige zoetstoffen’ op de verpakking. Maar het merendeel is geconcentreerd vruchtensap verdund met water en suiker. De voorkant klinkt dus gezond, maar in feite is het product vergelijkbaar met gewone frisdrank.

Suikerbenamingen

Of er suiker in een product zit, zie je niet alleen aan het suikergehalte in de voedingswaardetabel, maar ook in de ingrediëntenlijst. Zit een van de benamingen zoals op de suikerpas (pdf) in het product, dan is dat ook een vorm van suiker.

Keurmerken: let goed op wat ze betekenen

Er zijn verscheidene voedingskeurmerken die de mate van duurzaamheid en dierenwelzijn inzichtelijk maken. Maar er zijn ook keurmerken die niet veel zeggen, zoals ‘het vinkje’ voor een gezondere of bewuste keuze. De Consumentenbond heeft er succesvol voor gepleit om het vinkje van verpakkingen te laten verdwijnen.

Boek: '101 Mythes over voeding'

Rode wijn is gezond en van chocolade eten word je gelukkig. Er wordt veel beweerd over voeding, maar wat is er nu echt bewezen? Wij zochten uit of deze en andere voedingsmythes onzin zijn of waar. 

Bestel het boek '101 Mythes over voeding' in onze webshop. Ook verkrijgbaar als e-book (pdf).

101-mythes-over-voeding

Allergenen in voedingsmiddelen

Ingrediënten die tot een allergische reactie kunnen leiden moeten duidelijk op de ingrediëntenlijst staan. Dit zijn de zogeheten allergenen. In de ingrediënten worden ze aangegeven in hoofdletters, vetgedrukt of onderstreept.

De volgende allergenen moeten fabrikanten moeten verplicht vermelden:

  • Glutenbevattende granen zoals tarwe, rogge, gerst en haver
  • Ei
  • Soja
  • Melk, inclusief lactose (melksuiker)
  • Pinda’s
  • Noten (amandelen, walnoten etc etc)
  • Selderij
  • Mosterd
  • Sesamzaad
  • Sulfiet
  • Lupine
  • Vis
  • Schaaldieren
  • Weekdieren

Lees meer:

Maak gratis kennis

Maak kennis met de Consumentenbond en ontvang:

  • online toegang tot alle testresultaten
  • de Consumentengids thuis en op je tablet
  • de wekelijkse nieuwsbrief met actuele tests en kooptips
  • hulp bij kwesties over aankoop, garantie en voorwaarden

Maak nu kennis

Bestelpagina - maak gratis kennis

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • Suiker nieuws
    Nieuws  |  6 feb.

    Fabrikanten moeten stoppen met misleidende suikerclaims

    De Consumentenbond roept fabrikanten op te stoppen met misleidende suikerclaims op hun producten. Die verdoezelen de toegevoegde suikers, waardoor producten gezonder lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
  • zwart-softijs
    12 dec.

    Hoe gezond is houtskool in je eten?

    Van zwart ijs tot zwarte drankjes. Zwarte voeding is wereldwijd een hype. De zwarte kleur komt van houtskool. Maar is houtskool in voeding wel gezond?
  • vleesvervanger
    27 nov.

    Hoe gezond zijn vleesvervangers?

    Vleesvervangers zijn beter voor het milieu, maar zijn ze ook beter voor je gezondheid? Bieden ze wel alle voedingstoffen die vlees bevat? 
  • videostill to good to go
    23 sep.

    App tegen voedselverspilling: Too Good to Go

    Er wordt jaarlijks veel eten weggegooid. In de app Too Good to Go bieden hotels, restaurants en supermarkten eten aan dat niet is verkocht.