icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Melkvervangers

Melkvervangers, zoals sojamelk en amandelmelk, worden steeds populairder. Toch mogen deze dranken officieel geen melk heten. Melk mag alleen gebruikt worden voor het dierlijke product, zoals koe- of geitenmelk. Maar is alleen de naam anders? Of is de voedingswaarde van deze dranken ook anders dan die van melk?
Rosa Rolvink
Rosa Rolvink

Expert Voeding & Gezondheid

Bijgewerkt op:  22 maart 2018

melkvervanger

Sojadrink

De voedingswaarde van sojadrink lijkt behoorlijk op die van halfvolle melk. Er zitten net zo veel eiwitten en kilocalorieën in.

Calcium, vitamine B2 en B12 komen in dezelfde hoeveelheden voor als in melk. Deze worden apart toegevoegd aan de sojadrink. Sommige merken voegen ook vitamine D toe, dat bevordert de opname van calcium.

Rijstmelk

Rijstdrink bevat bijna geen eiwitten en is dus niet te vergelijken met halfvolle melk. Omdat rijst van zichzelf weinig eiwitten bevat komt dit ook niet in de rijstdrink terecht.

Daarnaast bevat rijstdrink ook geen vitamine B2. Hiermee wijkt het niet alleen af van koemelk, maar ook van alle andere melkvervangers. Deze vitamine is namelijk wel aan andere melkvervangers toegevoegd.

Niet voor de kleintjes

In rijstdrink kan arseen voorkomen. Deze giftige stof komt van nature in sommige rijst voor en is vooral voor kleine kinderen erg schadelijk. Vandaar dat de Engelse Food Standards Agency ouders waarschuwt om jonge kinderen geen rijstdrink te geven. Op het etiket van sommige merken staat ook dat het past in een gezonde voeding vanaf 5 jaar.

Echter is er niet direct reden tot paniek. Onze Belgische collega's hebben onlangs 40 rijstproducten getest. Zij vonden geen onmiddellijk gevaar voor de gezondheid. Het advies is om gevarieerd te blijven eten.

Amandeldrink

Het goede van amandeldrink is dat er meer vezels en minder verzadigd vet in zit in vergelijking met halfvolle melk. Maar daarmee houdt het wel op. Amandeldrink bevat namelijk nauwelijks eiwitten.

Als je denkt met amandeldrink je dagelijkse porte noten binnen te krijgen, dan moet je er wel heel veel van drinken. In 1 glas amandeldrank zitten zo'n 3 tot 9 noten. Sommige dranken bevatten zelfs meer suiker dan amandel. Maar niet aan alle amandeldranken wordt suiker toegevoegd.

Haverdrank

Kies je voor haverdrank, dan krijg je zo'n anderhalve gram vezels per glas binnen. Niet alleen goed voor de spijsvertering, maar ook voor het bloed.

Op sommige pakken valt te lezen dat haverdrank helpt om een normale cholesterolspiegel te behouden. Dat is te danken aan bètaglucanen, natuurlijke vezels uit de haverkorrel. Voor die beloofde werking, moet je 2 gram van deze vezels binnen zien te krijgen. Met een bord pap met 40 gram havermout ben je er al bijna. Daarin zit ongeveer 1,6 gram bètaglucanen.

Waterige drankjes

Bij al deze melkvervangers is water het hoofdbestanddeel. Daarnaast worden vaak calcium en vitamine toegevoegd. Toch is er soms nog meer nodig om een drinkbaar drankje te krijgen. Zo wordt bijvoorbeeld gallangom (E418) toegevoegd. Dit stofje zorgt ervoor dat de drank geen klontjes calcium bevat.

Als het nodig is houdt een zuurteregelaar de zuurgraad (pH) van de drank neutraal. Om de smaak van de drank wat te pimpen wordt er ook nog suiker en zout toegevoegd.

Is een melkvervanger beter of minder goed voor je dan een glas halfvolle melk?

per glas (200 ml) halfvolle melk  sojadrink rijstdrink amandeldrink haverdrink
Energie 90 kcal vergelijkbaar vergelijkbaar minder vergelijkbaar
Eiwit 7 gram vergelijkbaar nauwelijks nauwelijks minder
Suikers 9 gram de helft minder iets minder vergelijkbaar
Vet 3 gram vergelijkbaar minder vergelijkbaar vergelijkbaar
Verzadigd vet 2 gram minder minder minder minder
Vezel 0 gram meer nauwelijks meer meer
Zout 0,2 gram varieert minder minder minder
     =vergelijkbaar of beter       =redelijk      =minder goed

Variatie

Nog niet je favoriete smaak gevonden tussen bovengenoemde melkvervangers? Probeer dan eens kokos-, spelt- of hazelnootdrink. Er is zelfs macadamiadrank te vinden. Is sommige winkels is het schap met melkvervangers zelfs groter dan het melkschap.

Lees ook:

Iedere dag gezond

Goede voeding is belangrijk voor je gezondheid. Het helpt beschermen tegen veroudering, veelvoorkomende ziektes en overgewicht. In de winkel staat het vol met aanlokkelijke producten. Hoe maak je iedere dag een gezonde keuze? 

Slim boodschappen doen

Gezond eten 1200x800

Nieuw & interessant

  • Nieuwsbericht Actie Weet wat je eet_1200x800
    Nieuws  |  12 apr.

    Consumenten willen kleurcodering op voorkant voedselverpakkingen

    71% van de consumenten is voorstander van de invoering van een voedselkeuzelogo op de voorkant van levensmiddelen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Consumenten zijn het meest positief over voedselkeuzelogo’s die werken met verkeerslichtkleuren.
  • etiket-lezen
    22 mrt.

    De etiketregels

    Er gelden sinds 2014 strengere regels voor etiketten van levensmiddelen dan voorheen. Lees hier waar een etiket aan moet voldoen.
  • gluten vrij
    22 mrt.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd. 
  • muesli
    26 feb.

    Ontbijtgranen, gezonde keuze of niet?

    Ontbijtgranen zijn ongekend populair en een welkom alternatief voor de boterham met kaas. Maar is het ook een verstandig ontbijt? De meeste ontbijtgranen bevatten veel suiker en zijn daarom geen goede keus.
illust-dossier-probleem-community

Praat mee!

Praat samen met andere consumenten over gezond eten, afvallen, e-nummers, vitamines, superfoods en meer.

We zijn de topics aan het ophalen...