icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Hoeveel suiker zit er in mijn eten?

Te veel suiker is niet gezond. Maar hoe kom je erachter of je te veel suiker binnenkrijgt? Kijk hiervoor op de verpakking van voedingsmiddelen. In 4 stappen zie je hoeveel suiker in een product zit. Maar kijk uit, de informatie kan je op het verkeerde been zetten!

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:3 juni 2019

suiker-lepel

Check de hoeveelheid suiker

Stap 1: bekijk de voedingswaardetabel
In de voedingswaardetabel vind je de hoeveelheid suikers per 100 gram of 100 ml.

Stap 2: bekijk de ingrediëntenlijst
Check de ingrediëntenlijst. Staat suiker vooraan, dan zit er veel van in. Ook zie je hier of de suiker is toegevoegd als (tafel)suiker, of juist uit fruit en/of zuivel komt.

Stap 3: let op de instinkers

  • Kijk of het gaat om de voedingswaarde van een bereid of onbereid product. Als het gaat om een bereid product, is het niet altijd duidelijk hoeveel suiker er in een product zit, omdat ook andere ingrediënten worden meegerekend.
  • Staat er suiker per portie op het etiket, bekijk dan of de portiegrootte realistisch is.
  • Suiker staat niet altijd als suiker op het etiket. Als fabrikanten iets anders gebruiken dan gewone (tafel)suiker staat het bijvoorbeeld als glucose-fructosestroop, appelsapconcentraat of dextrose in de ingrediëntenlijst. Dit zijn allemaal stoffen die (grotendeels) uit suiker bestaan. Alle termen die voor suiker gebruikt worden vind je op onze suikerpas (klik op de afbeelding voor een vergroting).
    Suikerlijst-2016

Stap 4: negeer het percentage
Soms staat er een percentage suiker op een product. Dit percentage kun je beter negeren. Het is berekend op basis van de zogenoemde 'referentie-inname' waarbij je maximaal 90 gram suiker per dag zou mogen binnenkrijgen. Deze hoeveelheid is echter op geen enkele richtlijn gebaseerd. Het grootste bezwaar tegen berekeningen op basis van deze referentie-inname, is dat suikers uit fruit en melk op 1 hoop worden gegooid met toegevoegde suikers uit bijvoorbeeld frisdrank.

Wat is suiker?

Suikers zijn koolhydraten die relatief snel door het lichaam worden opgenomen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gebruikt ook de term 'vrije suikers'. Dat zijn suikers die door fabrikanten en consumenten aan eten worden toegevoegd én suikers uit honing, vruchtensap en -concentraten. Naast 'gewone' suiker zijn er ook alternatieve suikers in de supermarkt te vinden, deze lijken qua samenstelling veel op gewone suikers. Wel verschillen ze in smaak.

Hoeveel is te veel?

Volgens de WHO mag je per dag maximaal 12,5 suikerklontjes aan vrije suikers, maar 6 klontjes zou nog beter zijn. Dat is een stuk minder dat Nederlanders gemiddeld binnenkrijgen: namelijk 17 klontjes aan vrije suikers per persoon per dag. De Nederlandse Gezondheidsraad en het Voedingscentrum gaan zo ver niet. Wel adviseren ze zo weinig mogelijk suikerhoudende dranken zoals frisdrank en vruchtenlimonade te drinken. Het drinken van dit soort drankjes vormt bij volwassenen 28% van de totale suikeriname, bij kinderen tussen de 7 en 18 is dat tussen de 21 en 25%.

Lees ook:

Artikelen binnen Gezond eten

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond eten

Nieuw & interessant

  • videostill to good to go
    23 sep.

    App tegen voedselverspilling: Too Good to Go

    Er wordt jaarlijks veel eten weggegooid. In de app Too Good to Go bieden hotels, restaurants en supermarkten eten aan dat niet is verkocht.
  • Supermarkt_kassa
    Nieuws  |  27 aug.

    A-merken fors in prijs gestegen

    Vooral A-merken zijn het afgelopen jaar een stuk duurder geworden. Dat blijkt uit de jaarlijkse supermarktprijspeiling. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is daardoor nog groter geworden.
  • Ontbijtkoek 1200x800
    26 aug.

    Ontbijtkoek langs de Nutri-Score-meetlat

    Ontbijtkoek is een populair tussendoortje, en dat zie je in de supermarkt. Er komen steeds meer soorten. Hoe maak je een gezonde keuze? Nutri-Score helpt daarbij.
  • Ontbijtgranen 1200x800
    Nieuws  |  2 jul.

    Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk

    Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.