! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Zoetstoffen

Er zijn veel verschillende soorten zoetstoffen. Over sommigen bestaat discussie. Maar het is nooit bewezen dat zoetstoffen schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. We zetten de meest gebruikte soorten op een rijtje.
Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 11 juni 2021

Wat zijn zoetstoffen?

Zoetstoffen zijn zoete hulpstoffen die fabrikanten gebruiken om suiker mee te vervangen. Ze hebben een E-nummer en zijn daarom veilig voor gebruik. Zoetstoffen zijn in te delen in 2 soorten:

  • Intensieve zoetstoffen (zoeter dan suiker)
  • Extensieve zoetstoffen (iets minder zoet dan suiker)

Zoetstoffen beter dan suiker?

Zoetstoffen hebben een aantal voordelen ten opzichte van suiker. Zo bevatten ze geen of nauwelijks calorieën. En ze veroorzaken geen tandbederf. Maar nog beter is het om zowel geen suiker als geen zoetstoffen te gebruiken. Dan wen je aan een minder zoete smaak. Wij zijn er dus geen voorstander van om suikers klakkeloos door zoetstoffen te vervangen. 

Vergeleken met suiker zijn zoetstoffen vaak wel minder stabiel. Sommige verliezen op den duur hun smaak, of kunnen niet tegen verhitting. Ze zijn uiteraard zoet, maar hebben vaak toch niet dezelfde smaak als suiker.

Daarom worden zoetstoffen vaak in combinatie met elkaar gebruikt. Zo bootsen ze de smaak van suiker beter na, versterken ze elkaars smaak of maskeren ze een bij- of nasmaak.

Intensieve zoetstoffen: zoeter dan suiker

Intensieve zoetstoffen zijn zoeter dan suiker maar leveren geen energie. Hierdoor zijn ze favoriet in dieetproducten.

Extensieve zoetstoffen: iets minder zoet dan suiker

Extensieve zoetstoffen worden ook wel polyolen genoemd. Ze zijn iets minder zoet dan suiker en zitten ook in kleine hoeveelheden in groente en fruit. Ze leveren gemiddeld ruim 2 kilocalorieën per gram en geven net als suiker volume aan voedingsmiddelen.

Een bijwerking van polyolen is winderigheid. Ze worden in de darmen namelijk door bacteriën omgezet waarbij er gassen vrijkomen.

Nieuw & interessant

  • Openingsbeeld plantaardige kaas nieuws
    Nieuws | 14 okt.

    Grote verschillen in gezondheid bij plantaardige ‘kazen’

    Plantaardige alternatieven voor kaas verschillen onderling enorm in gezondheid, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De varianten op basis van noten zijn een stuk gezonder dan de producten met kokosvet.
  • Reclame voor ongezond eten
    Nieuws | 27 sep.

    Wetgeving tegen ongezonde kinderreclames nodig

    De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.
  • rood-vlees
    19 aug.

    Stop subsidie ongezonde voeding

    De Europese Unie subsidieert campagnes waarmee producenten voedingsmiddelen promoten. Ook vlees en alcoholhoudende drank komen ervoor in aanmerking. Wij vinden dat de EU campagnes voor ongezonde of niet duurzame voeding niet langer moet subsidiëren.
  • mafnum-ijs
    11 jun.

    Feiten en fabels over ijs

    Een ijsje is altijd lekker, maar er zit wel veel suiker en vet in. Of valt dat wel mee? Wij zetten feiten en fabels op een rij.