! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Gezond gewicht

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Je leefstijl aanpassen en een gezond gewicht krijgen of behouden kan op verschillende manieren. Maar wat werkt voor jou? Wij geven je tips en informatie om met succes je leefstijl te veranderen.

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:9 maart 2021


Goed van start

De eerste stap naar een gezonde leefstijl is het doorbreken van ongezonde gewoontes en patronen. Wij geven je tips om ongezonde gewoontes te veranderen. Ook is het belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te hebben. Wat wil je bereiken en waarom? Neem kleine stappen per keer. Meet waar je beginpunt is. Door vervolgens steeds je voortgang bij te houden kun je bijsturen waar nodig.

Zonder hongergevoel

Om af te vallen hoef je jezelf niet uit te hongeren. Belangrijk is mindful eten. Dat wil zeggen: bewust en met aandacht bezig zijn met je maaltijden. Eet verder voldoende vezels, eiwitten en drink voldoende water. Dit zorgt voor een langer verzadigd gevoel. Toch honger tussen de maaltijden door? Neem dan gezonde tussendoortjes.

Verbrandings- en afvaltrucs

Als je lichaam meer verbrandt dan je binnen krijgt, val je af. Maar wist je dat je zelf je verbranding kunt verhogen? Val verder niet voor afslankmiddeltjes en en kijk uit met supplementen. Deze zijn onnodig en kunnen zelfs ongezond zijn. Ook ontslakken of detoxen is echt niet nodig en kan zelfs schadelijk zijn.

Rust en balans

Slaap is een levensbehoefte. Een goede nachtrust is dan ook belangrijk voor je gezondheid. Hier heb je geen slaapmedicatie zoals melatonine voor nodig. Rust en ontspanning zijn wel heel belangrijk. Langdurige stress is juist schadelijk. Probeer stress daarom te vermijden.

Bewegen

Afvallen en sporten gaan goed samen. Maar intensief sporten is niet per se nodig om resultaat te zien. Met dagelijks wat meer bewegen en minder zitten kom je ook een heel eind. Ook thuis.  

Let bij krachttraining en hardlopen op dat je de oefeningen goed uitvoert. Een slechte loophouding bijvoorbeeld, kan voor vervelende blessures zorgen. Zeker weten dat je genoeg beweegt? Een goede activity tracker kan je hier inzicht in geven. 

Sociaal afvallen

Je gewoontes veranderen terwijl je vrienden en familie dat niet doen, is lastig. Stel mensen om je heen op de hoogte van je doel. Zo kunnen ze je steunen. We geven je graag handige tips om feestjes, etentjes en andere sociale gelegenheden gezond door te komen. Zo is het bijvoorbeeld fijn om bij een borrel gezonde hapjes achter de hand te hebben. Zo kun je toch gezellig 'mee-snacken'. 

Succesmomenten 

Je succesmomenten in kaart brengen is motiverend. Zowel kleine als grote succesmomenten. Laat je verder niet te veel leiden door het getal op de weegschaal. En nog belangrijker: leer je valkuilen kennen en probeer ongezonde verleiding te weerstaan

Tegenslagen

Je leefstijl veranderen is lastig. Het is normaal om soms een tegenslag of baalmoment te hebben. Maar hoe je hiermee omgaat maakt het verschil. 

Soms kan een voedingsapp je helpen om je leefstijl te veranderen. We hebben 5 voedingsapps voor je getest. Laat je verder niet voor de gek houden door voedingshypes en onderscheid de feiten van de fabels. Toch liever persoonlijke hulp? Dan kun je bijvoorbeeld een gewichtsconsulent inschakelen. Kies dan wel verstandig. Niet alle gewichtsconsulenten zijn even goed.

Supermarktbezoekje overleven

In de supermarkt kun je overdonderd worden door de ruime keuze. Ook zien producten er vaak gezonder uit dan ze zijn. Wat is echt gezond? Check het etiket. Zo kun je producten beter vergelijken. Het voedselkeuzelogo Nutri-Score helpt hier ook bij.

Suikers spelen op etiketten graag verstoppertje. Herken ze gemakkelijk en laat je niet foppen door fabrikanten. Let ook op andere misleidende marketingtrucs in de supermarkt.

Bijna 60 procent van de Nederlanders denkt dat gezond eten duurder is dan de ongezonde keuze. Maar dat hoeft niet zo te zijn

Diëten

Bij het afvallen kan je kiezen een bepaald dieet te volgen. Maar welk dieet is gezond? En wat zijn de voor- en nadelen? We hebben het bij de volgende diëten voor je uitgezocht.

Artikelen binnen Gezond gewicht

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Sport senior kind
    20 jul.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.
  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt.