icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vragen over afvallen bij de buik

Hoe raak je overtollig vet bij je buik kwijt? Onze diëtisten geven antwoord op vragen over afvallen bij je buik.
Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 29 januari 2014

Leeftijd

Vraag
Ik ben een man van 79 jaar oud en zou graag enkele kilo's afvallen. Vooral rondom de buik. Heeft u advies?

Antwoord
Het is verstandig om af te willen vallen vanwege de hogere buikomvang. Inmiddels is steeds meer bekend dat juist het vet op de buik schadelijk is voor de gezondheid.

Afvallen door middel van een volwaardige voeding met alle voedingsstoffen is daarbij belangrijk.
Daarnaast is beweging ook erg belangrijk. Dagelijks zo'n 30-60 minuten lopen of wandelen is dan belangrijker dan bijvoorbeeld twee keer week sporten. Beweging helpt om af te vallen, maar verbetert ook allerlei fysiologische processen in het lichaam zoals het verlagen van de bloeddruk en verhogen van het goede cholesterol. Hierdoor levert beweging ook zonder afvallen al gezondheidswinst op.

Dikke buik

Vraag
Ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg mijn dikke buik niet weg. Hoe doe ik dit?

Antwoord
Misschien komt het doordat je teveel calorieën binnenkrijgt, of beweeg je onvoldoende. Of misschien is er sprake van een opgeblazen buik door een vezelarm eetpatroon, of zijn er hormonale problemen waardoor je vocht vasthoudt. Er zijn zoveel mogelijkheden dat het lastig is om een concreet antwoord te geven. Wanneer je een diëtist raadpleegt kun je je huidige voeding en energiebehoefte berekenen en achterhalen waar het probleem precies zit.

Bolle buik

Vraag
Ik heb een bol buikje. Men zegt dat dit vooral komt doordat ik wit brood eet. Maar wit brood is het enige wat ik nog een beetje weg krijg en kan verteren. Hoe kan ik dit oplossen?

Antwoord
Er kunnen een hoop oorzaken zijn van een bollere buik. Het eten van wit brood hoeft niet perse de oorzaak te zijn. Neemt niet weg dat de voorkeur wel uitgaat naar vezelrijke (bruine of volkoren producten, 200-300 gram groente, 2 keer fruit) producten om zo de darmwerking te verbeteren en een opgeblazen gevoel (wat zich inderdaad soms kan uiten in een bollere buik) te verminderen. Je zou eens kunnen proberen om over te stappen naar heel lichtbruin brood.

Verder kan een bollere buik ook komen door weinig beweging, alcohol, veel gasvorming in je darmen door frisdranken of gasvormende voedingsmiddelen (ui, prei, knoflook, koolsoorten). Ook kun je meer calorieën binnenkrijgen via je voeding dan dat je verbrandt of een combinatie van deze factoren. Er is een richtlijn waar een basisvoeding aan moet voldoen, probeer deze in ieder geval zo veel mogelijk aan te houden.

Schrijf je in voor onze e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.
Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Sport senior kind
    8 dec.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • vlees-en-vis
    2 dec.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.