icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Afvallen met shakes en maaltijdvervangers

Veel fabrikanten beloven wonderen wanneer het gaat om afvallen met shakes of maaltijdvervangers. Vele kilo's in enkele weken kwijtraken. Zonder moeite en ook nog op een gezonde manier. Het drinken van shakes kan helpen bij het afvallen. Maar let wel op dat je een volwaardige maaltijdvervanger kiest.
Thomas Cammelbeeck

Thomas Cammelbeeck , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 2 december 2021

Afvallen door shakes

Zo werkt afvallen met shakes

Met shakes of repen vervang je je reguliere maaltijd. Dit kan voor ontbijt, lunch en/of avondeten. Je valt af omdat de repen en shakes minder calorieën bevatten dan reguliere maaltijden. Hoeveel je afvalt is afhankelijk van het aantal maaltijden dat je vervangt en wat je daarnaast nog eet.

Het aantal maaltijden dat je kunt vervangen verschilt per merk. Een dieet met dagelijks een of meerdere maaltijdvervangers bevat in ieder geval:

  • Minimaal 75 gram eiwit per dag.
  • Minimaal 10 gram vezels per dag.
  • Minimaal 30 gram koolhydraten per dag.
  • Voldoende vitaminen en mineralen.

Test maaltijdvervangers

Veel maaltijdvervangers worden gepromoot als uitgebalanceerde maaltijd, maar blijken juist veel suiker of erg weinig vezels te bevatten. We hebben er 27 bekeken. Zo zijn er shakes die evenveel suiker bevatten dan een glas cola (250 ml). Let bij het kopen van maaltijdvervangers dus goed op het etiket.

Kijk ook goed naar de toepassing van een shake of maaltijdvervanger. In hetzelfde schap staan vaak ook producten die meer bedoeld zijn als tussendoortje. Deze bevatten bijvoorbeeld niet voldoende vitaminen en mineralen om een hele maaltijd te vervangen.

Eiwitten

Eiwitten zijn erg belangrijk bij maaltijdvervangers:

  • Eiwitten verzadigen meer dan koolhydraten en vetten. Hierdoor wordt de kans kleiner dat je zwicht voor verleidingen.
  • Eiwitten zorgen dat het verlies van spierweefsel tijdens het afvallen beperkt blijft. Spierweefsel gebruikt meer energie dan vetweefsel. Spierweefsel behouden kan daarom helpen bij het op gewicht blijven na het dieet. 

Helaas komen veel maaltijdvervangers niet aan de aanbevolen hoeveelheid eiwit van zo'n 20 gram per maaltijd. Uit de test bleken zo'n 12 producten niet meer 15 gram eiwit per maaltijd te bevatten.

Rijk aan eiwitten

De term 'eiwitrijk' prijkt regelmatig op de verpakking van maaltijdvervangers. Dit mag op een verpakking staan wanneer 20% van de energie uit eiwit komt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je de aanbevolen hoeveelheid eiwit binnenkrijgt.

Te vetarm

Naast 'eiwitrijk' is 'vetarm' ook een graag geziene claim op verpakkingen. Maar door het lage vetgehalte bevatten maaltijdvervangers vaak te weinig van de gezonde vetzuren linolzuur en alfalinoleenzuur. Volgens de Warenwet moet er minimaal 1 gram linolzuur (in de vorm van glyceriden) in dit soort producten zitten. Hiervoor zouden maaltijdvervangers minimaal 20 gram vet per dag moeten leveren.

Praatjes

Claims als 'bron van vezel' of 'vetarm' mogen onder bepaalde omstandigheden gebruikt worden. Maar deze verkooppraatjes gelden vaak ook voor producten waar geen claim op staat. Sommige fabrikanten verleiden met 'makkelijk vol te houden' of 'geeft een vol gevoel'. Deze claims zijn niet goedgekeurd. 

Voordelen maaltijdvervangers

  • Je valt af. De shakes en repen bevatten minder energie dan reguliere maaltijden.
  • Je krijgt vaak voldoende vitaminen en mineralen binnen.
  • Bepaal zelf hoe snel je afvalt door 1, 2 of 3 maaltijden per dag te vervangen.
  • De afgepaste porties helpen je om niet te veel te eten.
  • Het is makkelijk in gebruik. De shakes hoeven over het algemeen alleen aangelengd te worden met water, melk of yoghurt. Steeds vaker zijn ze in kant-en-klaar verpakkingen te koop.

Nadelen maaltijdvervangers

  • De smaak is vaak (erg) zoet.
  • Maaltijden zijn vaak niet uitgebalanceerd: ze bevatten te weinig vezels, te weinig eiwitten, te weinig goede vetzuren of te veel suikers. 
  • Niet alle producten zijn geschikt om alle 3 de maaltijden te vervangen.
  • Maaltijdvervangers zijn geen oplossing voor de lange termijn. 
  • Het is in de winkel niet altijd duidelijk wat een maaltijdvervanger en wat een tussendoortje is. Deze liggen vaak door elkaar in het schap. Lees daarom altijd eerst de aanwijzingen op de verpakking.

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.
Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Sport senior kind
    8 dec.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • vlees-en-vis
    2 dec.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.