! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Vragen over gezonde voeding bij kinderen

Vragen en antwoorden over gezonde voeding bij kinderen.

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:29 januari 2014


Tips om af te vallen

Vraag:
Mijn zoon van 12 snoept niet, eet drie maaltijden op een dag drinkt bijna een liter water per dag. Ook sport hij drie keer in de week (voetbal). Hebben jullie nog tips? Want het lukt maar niet om gewicht te verliezen.

Antwoord:
Probeer in ieder geval de basisvoedingsmiddelen aan te houden. Dat zijn de hoeveelheden die een jongen van 12 ongeveer nodig heeft. Gebruik daarbij mager broodbeleg, vlees en melkproducten, en dranken zonder suiker, zoals koffie, thee en water (kijk dus uit met frisdranken, limonades, maar ook sapjes).

Zorg dat hij 3 niet te grote hoofdmaaltijden heeft om de 5-6 uur, en daar tussenin een gezond tussendoortje zoals een stuk fruit of plakje ontbijtkoek. Verdeel de maaltijden en calorieën ook goed over de dag. Vaak hebben mensen de neiging overdag weinig te eten en 's avonds een grote maaltijd. Terwijl we vaak overdag het actiefst zijn. Zorg dus voor een goede balans hierin.

Qua beweging voor zijn leeftijd is dagelijks minimaal 1 uur aan te raden. Zorg er dus voor dat er op niet-voetbal dagen ook voldoende wordt bewogen.

Te zwaar

Vraag:
Onze dochter van bijna zeven is te zwaar voor haar leeftijd. Wat kunnen we daaraan doen? We letten al erg op.

Antwoord:
Zorg voor drie gezonde hoofdmaaltijden met zo veel mogelijk magere producten. Kies daarnaast voor verantwoorde tussendoortjes zoals fruit of een plakje ontbijtkoek. Kijk ook eens naar het drinken. Gebruik zo veel mogelijk suikervrije dranken en vermijdt frisdranken en sapjes. Daarnaast is voor kinderen minimaal één uur beweging per dag aan te raden. Helpt dit alles niet, neem dan eens contact op met een diëtist in de buurt voor een op maat gemaakt advies toegespitst op de situatie van je dochter.

Artikelen binnen Gezond gewicht

Alle artikelen

Artikelen binnen Gezond gewicht

Nieuw & interessant

  • Sport senior kind
    20 jul.

    5 fabels over sport

    Als het om sporten gaat, gaan er nogal wat fabels in de rondte. Kinderen mogen niet aan krachttraining doen. Sporten tijdens je zwangerschap kan niet. En als senior bouw je geen spiermassa meer op. Wij ontkrachten 5 fabels over sport. 
  • Onderuit aan de chips
    8 jul.

    Aankomen door emotie-eten 

    Als je een hele zak chips eet wanneer je je rot voelt, dan ben je misschien een emotie-eter. Wil je afvallen, dan is het belangrijk dat je niet meer naar ‘troosteten’ grijpt. Overheerst eten je leven? Dan is er misschien sprake van een eetstoornis.
  • Nieuwe trends in voeding
    11 feb.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • vlees-en-vis
    19 jan.

    Afvallen met het ketogeen dieet

    Bij het keto-dieet eet je bijna geen koolhydraten. Wel eet je veel vetten. Het idee is dat je lichaam vet als energiebron gaat gebruiken zodat je afvalt.