Data-akkoord VS - EU slaat gat in privacybescherming

Peter Kulche Expert online privacyGepubliceerd op:12 juli 2016
Het akkoord beschermt de privacygegevens van consumenten onvoldoende. Veel consumenten in Europa maken gebruik van Amerikaanse diensten, zoals Facebook en Google. Dit betekent dat gebruikersdata wordt uitgewisseld tussen de VS en Europa. De privacyregels in Europa zijn echter strenger dan in de VS.
In het Privacy Shield-akkoord zijn de regels en beginselen voor bescherming van persoonsgegevens van EU-burgers in de VS vastgelegd. Volgens BEUC bieden die echter geen adequate bescherming. De grenzen die het akkoord aan Amerikaanse tech-bedrijven oplegt, liggen ver onder het niveau van de Europese wetgeving.
Safe Harbour
De consumentenorganisaties verwachten dat Privacy Shield de toets der kritiek van het Europese Hof niet kan doorstaan. Privacy Shield is de opvolger van Safe Harbor, dat in 2015 werd vernietigd door het Europese Hof, omdat het de rechten van Europeanen niet zou waarborgen in de VS.
Monique Goyens, directeur-generaal van BEUC: 'Een fundamenteel probleem blijft dat het schild aan Amerikaanse zijde is gemaakt van klei en niet van staal.'
Lees het persbericht van BEUC.
Meer nieuws
Nieuws|6 maart 2025
Bijna 4 op de 10 cookiebanners niet in de haakNieuws|15 januari 2025
Eerste overwinning in collectieve actie tegen Google
Nieuw & interessant

Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
Cookies weigeren vaak te lastig
Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.
Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Online platforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).


