Data-akkoord VS - EU slaat gat in privacybescherming
Peter Kulche Expert online privacyGepubliceerd op:12 juli 2016
Het akkoord beschermt de privacygegevens van consumenten onvoldoende. Veel consumenten in Europa maken gebruik van Amerikaanse diensten, zoals Facebook en Google. Dit betekent dat gebruikersdata wordt uitgewisseld tussen de VS en Europa. De privacyregels in Europa zijn echter strenger dan in de VS.
In het Privacy Shield-akkoord zijn de regels en beginselen voor bescherming van persoonsgegevens van EU-burgers in de VS vastgelegd. Volgens BEUC bieden die echter geen adequate bescherming. De grenzen die het akkoord aan Amerikaanse tech-bedrijven oplegt, liggen ver onder het niveau van de Europese wetgeving.
Safe Harbour
De consumentenorganisaties verwachten dat Privacy Shield de toets der kritiek van het Europese Hof niet kan doorstaan. Privacy Shield is de opvolger van Safe Harbor, dat in 2015 werd vernietigd door het Europese Hof, omdat het de rechten van Europeanen niet zou waarborgen in de VS.
Monique Goyens, directeur-generaal van BEUC: 'Een fundamenteel probleem blijft dat het schild aan Amerikaanse zijde is gemaakt van klei en niet van staal.'
Lees het persbericht van BEUC.
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 18 dec.
Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’
Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.