Facebook wijzigt ongevraagd mailadres
Peter Kulche Expert ElektronicaGepubliceerd op:26 juni 2012
Het opgedrongen mailadres bij de persoonlijke contactgegevens hapert ook nog eens: enkele test-e-mails die wij verstuurden naar het persoonlijke Facebookmailadres kwamen niet aan en leiden soms tot een foutmelding bij de verzender ('deze mail is onbestelbaar').
De mails die wél aankwamen, belandden in het berichtenoverzicht van Facebook. Dat biedt de mogelijkheid aan Facebook om er advertenties naast te zetten en aan je berichten te verdienen. Je moet overigens op Facebook inloggen om je berichten aan je Facebook-mailadres te kunnen lezen.
Drieste stap
Facebook-mail is niet nieuw: Facebook leverde in 2010 aan al zijn gebruikers gratis een inlognaam@facebook.com. Maar het gebruik valt Facebook blijkbaar toch wat tegen. Anders valt zo'n drieste stap van Facebook niet te verklaren. Van een optioneel te gebruiken mailadres wordt het ineens het standaard-mailadres voor vrienden en anderen om met jou te communiceren. Facebook heeft de wijziging niet aan zijn gebruikers voorgelegd, laat staan hen toestemming gevraagd.
Terugdraaien
De wijziging van het persoonlijk mailadres in dat van Facebook is gelukkig wel terug te draaien naar een vermelding van het eigen mailadres, al kost het enige stappen. Dat doe je zo:
- Log in op Facebook en klik bij de persoonlijke foto op je naam.
- Hierna klik je op het linkje Info.
- In het vak bij Contactgegevens zie je een mailadres staan als 'jouw-inlognaam@facebook.com'.
In dat vlak klik je op Bewerken en je opent een apart configuratiescherm voor de contactgegevens. - Je kunt eenvoudig de volgorde omdraaien van de 2 (of meer) mailadressen, waardoor je eigen mailadres weer bovenaan staat (en op je profiel zichtbaar is). (afbeelding 1, hieronder)
- Merkwaardig is dat je niet moet vergeten - uiterst rechts - te kiezen voor 'weergave in de tijdlijn' van je voorkeurs e-mailadres. Merkwaardig want het gaat immers om weergave in je profielpagina. (afbeelding 2 hieronder)
Afbeelding 1:
Afbeelding 2:
Meer nieuws
Nieuws|30 juli 2024
Stichting Take Back Your Privacy in hoger beroep in TikTok-zaak
Nieuw & interessant
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.Cookies weigeren vaak te lastig
Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome
In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).