icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Facebook wijzigt ongevraagd mailadres

Nieuws
|
Om het gebruik van Facebook Mail te stimuleren heeft Facebook ongevraagd een Facebook-mailadres op het profiel van alle gebruikers geplaatst, een die het eigen mailadres van de gebruikers vervangt.
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaGepubliceerd op:26 juni 2012

Het opgedrongen mailadres bij de persoonlijke contactgegevens hapert ook nog eens: enkele test-e-mails die wij verstuurden naar het persoonlijke Facebookmailadres kwamen niet aan en leiden soms tot een foutmelding bij de verzender ('deze mail is onbestelbaar').

De mails die wél aankwamen, belandden in het berichtenoverzicht van Facebook. Dat biedt de mogelijkheid aan Facebook om er advertenties naast te zetten en aan je berichten te verdienen. Je moet overigens op Facebook inloggen om je berichten aan je Facebook-mailadres te kunnen lezen.

Drieste stap

Facebook-mail is niet nieuw: Facebook leverde in 2010 aan al zijn gebruikers gratis een inlognaam@facebook.com. Maar het gebruik valt Facebook blijkbaar toch wat tegen. Anders valt zo'n drieste stap van Facebook niet te verklaren. Van een optioneel te gebruiken mailadres wordt het ineens het standaard-mailadres voor vrienden en anderen om met jou te communiceren. Facebook heeft de wijziging niet aan zijn gebruikers voorgelegd, laat staan hen toestemming gevraagd.

Terugdraaien

De wijziging van het persoonlijk mailadres in dat van Facebook is gelukkig wel terug te draaien naar een vermelding van het eigen mailadres, al kost het enige stappen. Dat doe je zo:

  1. Log in op Facebook en klik bij de persoonlijke foto op je naam.
  2. Hierna klik je op het linkje Info.
  3. In het vak bij Contactgegevens zie je een mailadres staan als 'jouw-inlognaam@facebook.com'.
    In dat vlak klik je op Bewerken en je opent een apart configuratiescherm voor de contactgegevens.
  4. Je kunt eenvoudig de volgorde omdraaien van de 2 (of meer) mailadressen, waardoor je eigen mailadres weer bovenaan staat (en op je profiel zichtbaar is). (afbeelding 1, hieronder)
  5. Merkwaardig is dat je niet moet vergeten - uiterst rechts - te kiezen voor 'weergave in de tijdlijn' van je voorkeurs e-mailadres. Merkwaardig want het gaat immers om weergave in je profielpagina. (afbeelding 2 hieronder)

Afbeelding 1:

FBstap12

Afbeelding 2: 

fbstap21

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.