icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Twee diensten voor gratis wifi in ruil voor je privacy

Nieuws
|
We schreven eerder dat hackers een gevaar zijn bij het gebruik van openbare wifinetwerken; nu moet je ook nog eens opletten dat je gegevens niet in handen komen van marketeers: de GroenLinks-fractie van de gemeente Utrecht stelde het City Wireless project aan de kaak. Burgers kunnen op diverse plekken in de stad alleen toegang krijgen tot 'gratis' internet door in te loggen met hun Facebook-account.
peter kulche

Peter Kulche   Expert online privacyGepubliceerd op:10 oktober 2014

Achter het City Wireless project blijkt een commercieel bedrijf actief dat gegevens uit het Facebookprofiel gebruikt voor marketingdoeleinden. GroenLinks is ontstemd dat de gemeente Utrecht het commerciële wifi-project met €100.000 ondersteunt. De GL-fractieleden hebben Amsterdam en Den Haag gewaarschuwd, gemeenten waar City Wireless ook wifi-netwerken in de lucht brengt.

Social Spotter 

Behalve City Wireless is er ook het wifibedrijf Social Spotter met een businessmodel dat nogal lijkt op City Wireless: consumenten krijgen gratis wifitoegang als ze met hun Facebook account inloggen en bepaalde persoonlijke gegevens delen. Of een 'like' voor een winkel verplicht is, is de Consumentenbond niet bekend. Winkels kunnen bij het bedrijf een vooringestelde router bestellen en krijgen een 'Social Spotter - Gratis wifi' sticker om op hun deur te plakken.  

Wie de eigen Facebook-gegevens liever niet aan een wifi-bedrijf levert, kan beter een alternatieve wifi-provider zoeken. We hebben een aantal tips voor veilig wifigebruik onderweg.   

(Bron: o.a. AD.nl, 10 oktober)

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • bol-com

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Vervelende cookiemeldingen

    Cookies weigeren vaak te lastig

    Tracking-cookies en trackingtechnieken weigeren zou niet moeilijker mogen zijn dan de cookies accepteren. Maar hoe zit dat in de praktijk? We onderzochten ruim 100 websites.
  • Chrome’s advertentieprivacy mobiel

    Let op bij ‘advertentieprivacy’ in Chrome

    In Google Chrome krijg je de vraag of je de functie ‘advertentieprivacy’ wilt inschakelen. We zijn nog niet enthousiast. ‘Nee’ is op dit moment beter voor je privacy dan ‘Ja’.
  • online platforms veiliger maken

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).