icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
adblockers-glurende-websites_1200x800px

De 5 grootste privacy ergernissen:

gaat de AVG daar iets aan veranderen? Lees meer

CBP-onderzoek remt Facebook niet af

Nieuws | Ondanks protest van het College bescherming persoonsgegevens (CBP)vernieuwt Facebook in het nieuwe jaar tóch z'n privacyregels.
Peter Kulche
Peter Kulche

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  19 december 2014


5 AdvertentiesVanDerden

Per 1 januari 2015 zal Facebook een vernieuwd privacybeleid voeren dat helder stelt dat het meer gaat doen met je persoonlijke gegevens. Dat is om meer aan je te kunnen verdienen. In het oude privacybeleid stond het meeste ook al, maar in vagere termen.

Facebook  kan je profielfoto en je quotes ongevraagd gebruiken in advertenties die vrienden te zien krijgen. Op dit moment is het nog wel mogelijk je af te melden voor deze 'netwerkadvertenties'. 

Bovendien geef je als gebruiker de rechten op foto's, video's en andere berichten uit handen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met gebruik van jouw materiaal in Facebookadvertenties.

Ook wil Facebook jouw advertenties gaan tonen die beter passen bij je interesses en die van jouw vrienden (die leveren meer clicks en dus geld op). Daarom wil Facebook meer van je gegevens gaan uitwisselen tussen Facebook, WhatsApp en Instagram, de laatste twee zijn ook van Facebook. Welke gegevens het precies zijn, blijft vaag.

Je gedrag buiten Facebook

Ook houdt Facebook beter in de gaten welke websites je bezoekt buiten Facebook om. Dat is mogelijk dankzij de Facebookcookie die elke website plaatst die Facebookcode geïntegreerd heeft (bijvoorbeeld om Facebookdiscussies op de site te faciliteren of berichten te 'liken'). Om deze gegevensuitwisseling tussen Facebook en externe sites te stoppen, tipt de advertentie-instellingenpagina van Facebook om je er voor af te melden via Your Online Choices, een initiatief van de advertentie-industrie. Dat stemt weinig hoopvol op een goede uitvoering. 

'Loop eens binnen!'

Als laatste zal Facebook je exacte locatie (via de GPS-ontvanger in je telefoon) vaker gebruiken voor gerichte advertenties (op je telefoon). Dit is niet nieuw: eerder dit jaar triggerde bij een medewerker een bezoek aan station Den Haag CS de weergave van een banner van het naastgelegen winkelcentrum Babylon: 'Loop eens binnen!'

Wie dit allemaal niet wil, heeft pech. Je moet met de nieuwe privacyregels akkoord gaan wil je Facebook blijven gebruiken. Via de privacy-opties in Facebook kun je je maar gedeeltelijk (zoals die netwerkadvertenties) uitschrijven voor het brutale gegraaf in je gegevens en dat is eigenlijk schandalig.

Alternatieven voor Facebook

De beste keuze voor je privacy is je Facebook account verwijderen. De vraag is hoeveel mensen zo ver zullen gaan. Bij de overname van WhatsApp door Facebook speculeerden velen op een overstap naar een andere messenger-app, maar bleven WhatsApp toch trouw. Toch is het nu een uitgelezen moment eens te kijken welke alternatieven er zijn voor Facebook. We zullen nog in december een vergelijking publiceren van concurrerende sociale netwerken.

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) stelt een onderzoek in naar de nieuwe privacyregels en heeft Facebook gevraagd de invoering uit te stellen. Het  internetbedrijf heeft het CBP al gemeld gewoon door te gaan met het nieuwe privacybeleid.

Nieuw & interessant

  • Mediapool MG-Veilig online1200x800
    22 aug.

    Bescherm je privacy én je computer

    Denk naast je online-privacy ook aan veilig internetten. Vraag de gratis Minigids Veilig online aan met tips hoe je nepmails herkent, oplichting op Marktplaats voorkomt of een virusscanner kiest.

  • tracking-cookies
    Nieuws  |  14 jun.

    Meerderheid sites overtreedt privacywet

    Websites moeten netjes om toestemming vragen voor het plaatsen van tracking cookies. En sinds de de nieuwe privacywet (AVG) moeten websites dat ook op een bepaalde manier doen. Slechts 31% van de websites voldoet aan de regels.
  • kantoor privacy
    23 mei.

    De nieuwe privacywet: 8 veranderingen

    De nieuwe Europese privacywet is vanaf 25 mei 2018 van kracht. We zetten 8 belangrijke veranderingen op een rij.
  • facebook-advertenties
    17 mei.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook. Met als doel om gepersonaliseerde advertenties op Facebook te tonen. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.