icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Laptop reparatie

Wat doe je als je laptop kapot gaat? Koop je een nieuwe of kun je de laptop nog (laten) repareren? Elk jaar komen er weer snellere modellen op de markt, maar misschien is je oude laptop nog snel genoeg. Ons stappenplan helpt je beslissen.
Eric Verlooij

Eric Verlooij , Expert Elektronica Bijgewerkt op: 20 december 2021

reparatie

Stap 1: heb je nog recht op garantie?

Bij problemen kun je binnen de garantietermijn terecht bij de winkel waar jij je laptop hebt gekocht. Zij moeten de laptop gratis voor jou repareren. Dit geldt natuurlijk niet voor gebreken die je zelf hebt veroorzaakt. Bijvoorbeeld door koffie te morsen op je laptop of doordat je deze hebt laten vallen. Op de meeste laptops zit 12 of 24 maanden garantie, op sommige zelfs 36 maanden. 

Stap 2: laptop repareren of een nieuwe kopen?

Net als bij auto’s daalt de waarde van laptops in het eerste jaar het snelst. Na zo'n 5 à 6 jaar is een laptop afgeschreven. Gaat er na die tijd iets kapot, dan kost een reparatie vaak meestal meer dan de laptop waard is.

Beslis of de kosten van de reparatie opwegen tegen het kopen van een nieuwe laptop. Kostbare reparaties, zoals aan het moederbord of scherm, zijn vaak erg duur.

Stap 3: zelf repareren of laten doen?

Laten repareren is bij moeilijke technische gebreken vaak het verstandigst. Je kunt een laptop bij verschillende bedrijven, studenten en vrijwilligers laten maken. Maar ook de minder ervaren gebruiker kan sommige dingen zelf. Je hebt verschillende soorten reparaties, van 'makkelijk zelf te vervangen' tot 'niet aan beginnen'.

Makkelijk

  • Werkgeheugen uitbreiden: dit klik je zo in de laptop.
  • Voedingsadapter: dit is een los onderdeel en dus makkelijk te vervangen.
  • Accu: sommige accu's zijn klikaccu’s, die haal je er zó uit. In andere laptops is de accu op het moederbord geschroefd: een klusje voor gevorderden. Bij gelijmde accu’s kun je er beter niet aan beginnen. Dit hebben Apple-laptops vaak. Je loopt het risico dat de lijm na een tijdje loslaat of dat het moederbord kapot gaat als je hem probeert te verwijderen.

Gevorderd

  • Harde schijf: zet je laptop uit en verwijder de accu. Schroef een klep aan de onderkant van de laptop open, haal de oude schijf eruit en klik de nieuwe erin. Het lastigste is om alle software weer draaiend te krijgen. Vooraf moet je alle bestanden en software tijdelijk ergens onderbrengen. Daarna moet je het systeem terugzetten vanaf herstelschijven of je moet een kloon maken van je harde schijf. Daar heb je dan wel een speciaal programma en een 'usb naar SATA'-kabel voor nodig.

  • MacOS: bij MacOS kun je nadat je het besturingssysteem hebt geïnstalleerd, een back-up terugzetten vanaf een externe harde schrijf. De back-up maak je met Time Machine.

  • Toetsenbord: het oude toetsenbord eruit krijgen is makkelijker dan het nieuwe toetsenbord plaatsen. Zorg dat je niet te hard drukt en per ongeluk toetsen kapotmaakt. Sommige toetsenborden zijn gemakkelijker dan andere.
  • Laptopscherm: het vervangen van een laptopscherm is bij sommige laptops niet ingewikkeld, maar wel een precies werkje. Vervang het scherm alleen als je hier wat ervaring mee hebt. Want je krijgt hier te maken met veel schroeven en kabels.  

Niet aan beginnen

  • Vaste onderdelen, zoals defecte aansluitingen (usb of HDMI), kun je beter niet zelf vervangen.

Tip: op YouTube.com vind je heel veel instructiefilmpjes over zelf repareren.

Stap 4: welke reparateur?

Als je besloten hebt om de laptop te laten repareren, dan is er nog de vraag: waar? Ook als je geen garantie meer hebt, kun je vaak nog terecht bij de winkel waar de laptop is gekocht. Of kies voor een gespecialiseerd reparatiebedrijf.

Checklist reparateur

  • Vraag meerdere reparatiewinkels om een offerte.
  • Sommige reparateurs hebben het 'ICTWaarborg', deze vind je via Zoekcomputerhulp. Zo'n waarborg biedt vertrouwen, maar is geen garantie voor de klant.  
  • Maak altijd een back-up van je gegevens. Een reparateur doet dit meestal tegen betaling. 
  • Vraag of onderzoekskosten worden gerekend en of die worden kwijtgescholden bij reparatie.
  • Vraag vooraf hoelang het duurt en of je tijdelijk een vervangende laptop meekrijgt.
  • Informeer naar goedkopere alternatieven voor het kapotte onderdeel.
  • Vraag om schriftelijke garantie op de reparatie zelf.

Benieuwd naar de beste laptops? Bekijk de laatste testresultaten of vergelijk zelf laptops in de vergelijker.

Nieuwste artikelen

Schrijf je in voor onze e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.