icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Vitamines en voedingssupplementen

Bij vitamines en mineralen denk je al snel aan groente en fruit. Of aan supplementen. Maar ook in boter, olie, volkorengraan en zuivel zitten vitamines en mineralen. Zonder deze stoffen kan ons lichaam niet goed functioneren.
Antje Houmes
Antje Houmes

Expert Voeding & Gezondheid

Artikel vitamines

Genoeg

De meeste mensen krijgen voldoende vitamines en mineralen binnen, mits ze gezond en gevarieerd eten. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Sowieso is bekend dat veganisten, ouderen, zwangere vrouwen, kinderen en enkele andere groepen baat hebben bij een supplement. Zij lopen anders kans op een vitaminetekort. 

Tekort

Een vitaminetekort kan allerlei klachten geven. Denk aan futloosheid, vermoeidheid of concentratieverlies. Het is aantrekkelijk en makkelijk om vitaminepillen te slikken als je je niet goed voelt. Vergeet alleen niet dat er allerlei andere redenen kunnen zijn voor je klachten. Daarom is het beter om eerst naar de huisarts te gaan, voordat je zomaar iets gaat slikken. Die kan uitzoeken of je een tekort hebt, en aan welke vitamine of mineraal. 

Multivitamines

Als je inderdaad een vitaminetekort hebt, kun je extra op je voeding letten én ook een voedingssupplement uitzoeken. Kies voor een supplement waar alleen in zit wat je nodig hebt. Dus een vitamine D-supplement bij een vitamine D-tekort, en geen multivitamine. Want, hoe verrassend ook, een multivitamine is vaak niet de beste keus. Soms zit er niet eens in wat je nodig hebt, of te weinig. In elke multivitamine zit weer wat anders, bleek toen wij de etiketten eens onder de loep namen. Zo zit niet in elke multivitamine ijzer en ook zit er vaak maar weinig vitamine D in. Dit zijn juist stoffen die mensen snel tekort komen. Ook kindermultivitamines hebben tekortkomingen. 

Teveel

Vaak wordt gezegd ‘baat het niet, dan schaadt het niet’. Dat is niet waar. Ook al plas je een teveel (alleen bij wateroplosbare vitamines) soms uit, tot die tijd kan de vitamine veel schade aanrichten in je lichaam. Vooral met vitamine A en B6 moet je goed oppassen. Maar ook een teveel aan vitamine D, E, B3 en foliumzuur is ongezond. Soms geeft het zelfs problemen die onomkeerbaar zijn. Zo kunnen je zenuwen beschadigen door een teveel aan vitamine B6. Het resultaat is zenuwpijn of juist gevoelloosheid. In het ergste geval gaan de klachten niet meer over, ook niet als je stopt met de supplementen. Overschrijd dus de dagelijks aanbevolen dosis die op het etiket van de vitaminepotjes staat niet.   

Weinig groenten

Het lukt maar weinig mensen om dagelijks ruim 2 ons groente te eten. Daarom is het belangrijk om baby’s en kinderen al vroeg aan de smaak van groenten te laten wennen. Jong geleerd is oud gedaan. Helaas laten kinderen het nogal eens afweten bij het eten van groente en fruit. Meestal komt het vanzelf weer goed. Maak je je toch zorgen? Lees waar je extra op kunt letten zodat je kind voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Nieuw & interessant