icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Schadelijke supplementen 1200x800

Actie: Stop schadelijke supplementen

Fabrikanten overtreden de regels als het gaat om de dosering en claims voor voedingssupplementen. Wij komen hier tegen in actie.
| Lees meer

Jodium

Je zou verwachten dat een jodiumtekort bijna niet meer voorkomt sinds de meeste bakkers gejodeerd zout gebruiken bij het bakken van brood. Maar het gebruik van dit zogenoemde bakkerszout is niet verplicht. Het kan dus zo zijn dat je wel elke dag brood eet, maar toch te weinig jodium binnenkrijgt. 
Thomas Cammelbeeck

Thomas Cammelbeeck , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 29 oktober 2019

brood

Waarom is jodium belangrijk?

Jodium zorgt ervoor dat de schildklier goed blijft functioneren. Bij een ernstig tekort aan jodium gaat de schildklier langzamer werken en kan deze gaan opzwellen. Dit kan leiden tot vermoeidheid en gewichtstoename. Bij kinderen kan een jodiumtekort leiden tot een groeiachterstand en een verminderd leervermogen. In extreme gevallen kan er dwerggroei ontstaan. 

Het is daarom vrij zorgelijk dat onze jodiuminname tussen 2006 en 2015 met een derde is gedaald. De grootste oorzaken zijn:

  • We eten minder brood.
  • Het zoutgehalte in brood is verlaagd.

Loop jij kans op een jodiumtekort?

bakkerszoutWie dagelijks regulier (niet-biologisch) brood uit de supermarkt eet, loopt nauwelijks kans op een jodiumtekort. Maar voor liefhebbers van biologisch brood van de bakker is dit heel anders. Minder dan de helft van de biologische broden bevat bakkerszout. En bij glutenvrij brood is dit percentage nog lager. En ook als je zelf brood bakt bevat dat meestal gewoon en geen bakkerszout.

Eet je brood zonder bakkerszout en vul je dit niet aan, dan loop je risico op een tekort.  

Zit er jodium in jouw brood?

Wij vroegen 54 bakkers en bakkerijketens, 10 supermarkten en 9 producenten van glutenvrij brood of ze bakkerszout gebruikten bij de bereiding van hun brood. Van de producenten gaf 84% ons een inkijkje in hun zoutgebruik.

Bekijk de volledige lijst van bakkers om te zien of jouw bakker bakkerszout gebruikt.

Geen bakkerszout, wat nu?

Zit er in jouw brood geen bakkerszout, dan is het misschien verstandig te kijken naar een jodiumsupplement. Uit je voeding haal je namelijk maar 40% van je dagelijkse portie jodium. Het komt voor in vis, eieren, zuivelproducten, zeewier en sommige vleeswaren. Overstappen naar brood met bakkerszout kan natuurlijk ook. Kijk bij het Voedingscentrum of je voldoende jodium binnenkrijgt. 

Ook interessant:

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Nieuw & interessant

  • Openingsbeelden-Healthwashing
    1 feb.

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • Gezondheidsclaims supplementen etiket lezen
    14 okt.

    Veel misleidende claims over weerstand

    Claims over de weerstand gaan vaak te ver. Verkopers beloven allerlei voordelen van supplementen en drankjes die niet zijn toegestaan.
  • vitamine-pillen
    28 sep.

    Magnesiumsupplementen ongezond hoog gedoseerd

    Supplementen met magnesium bevatten vaak veel meer magnesium dan goed voor je is. Met kans op diarree als gevolg.