icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Veelgestelde vragen over voedingssupplementen

Kun je te veel vitamines innemen? En zijn dure vitamines beter dan goedkopere? Over het gebruik van voedingssupplementen zijn veel vragen. Daarom hebben wij de belangrijkste vragen voor je op een rijtje gezet.
Antje Houmes
Antje Houmes

Expert Voeding & Gezondheid


Zijn dure vitamines beter dan goedkope vitamines?

Als je puur naar de vitamines kijkt, is er geen verschil. Een molecuul vitamine A is een molecuul vitamine A. Wel kunnen bijvoorbeeld andere grond- of hulpstoffen gebruikt zijn. Ook is het aanbod van A-merken vaak groter dan dat van huismerken.

Zijn natuurlijke vitamines beter dan synthetische vitamines?

Meestal is tussen de opname van natuurlijke of synthetische vitamines geen verschil. Behalve van de vitamines D, B5, B6, foliumzuur en B12. Daarvan is bekend dat juist de synthetische vorm beter wordt opgenomen. Bij vitamine E is het omgekeerd: hier wordt de natuurlijke vorm beter opgenomen door het lichaam.

Wat wordt bedoeld met de ADH?

ADH staat voor 'aanbevolen dagelijkse hoeveelheid'. Dit geeft de hoeveelheid van een bepaalde stof aan, die voldoende is voor vrijwel iedereen. Soms leidt de (vermelding van) ADH tot verwarring. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld meer van bepaalde vitamines nodig dan de ADH. Neem bijvoorbeeld foliumzuur. De ADH van foliumzuur voor een volwassene is 300 microgram. Zwangere vrouwen hebben echter meer nodig. Zij moeten supplementen slikken met 400-500 microgram foliumzuur. Op etiketten van vitaminesupplementen staat vaak 'zoveel % van de ADH' of 'zoveel % van de RI (referentie-inname). De referentie-inname kun je vergelijken met de ADH.

Heb je extra vitamines nodig?

In principe biedt een gevarieerde voeding voor de meeste mensen voldoende vitamines en mineralen. Echter, bepaalde groepen mensen lopen een groter risico op een vitaminetekort. Zo hebben zwangere vrouwen, kinderen, mensen die weinig zonlicht zien en ouderen extra vitamines nodig. Check of dit ook voor jou geldt.

Welke symptomen wijzen op een vitaminetekort?

Dat hangt af van de vitamine die je tekort hebt. Vaak wordt vermoeidheid met een vitaminetekort geassocieerd. Een tekort aan ijzer of van B-vitamines kan leiden tot vermoeidheid. Als je twijfelt of je wel genoeg vitamines binnenkrijgt is het altijd beter om dit te laten onderzoeken. Slik niet zomaar allerlei soorten vitamines.

Kun je te veel vitamines binnenkrijgen?

Het komt regelmatig voor dat mensen te veel vitamines binnenkrijgen. Aan steeds meer voedingsmiddelen worden extra vitamines toegevoegd. Ook zijn er supplementen te koop met meer vitamines erin dan goed voor je is (pdf). Dat kan allerlei klachten geven, die vaak weer verdwijnen als je stopt met het slikken van de pillen. Sommige klachten zijn echter blijvend. Slik dus bewust en overschrijd de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) niet. Die staat ook altijd op het etiket vermeld.

Klopt het dat je een teveel aan vitamines uit plast?

Je lichaam slaat alleen de vet oplosbare vitamines A, D, E en K op in vet. De overige vitamines worden niet opgeslagen in het lichaam en verdwijnen via de urine. Dat betekent trouwens niet dat je die supplementen zomaar lukraak, in grote hoeveelheden, kunt slikken. Voordat een stof het lichaam verlaat, kan het van alles doen in het lichaam. Ook aan schadelijke effecten. Vitamine B6 wordt bijvoorbeeld via de urine uitgescheiden, maar een teveel is zeker gevaarlijk.

Met welke vitamines moet je extra oppassen?

Voor de vitamines A, D, E, B3, B6 en foliumzuur (B11) is een maximum per dag vastgesteld. Neem je een grotere dosis, dan kan vergiftiging optreden. Extra aandacht verdient vitamine A. Zwangere vrouwen en jonge kinderen moeten vitamine A (uit supplementen) weren. Voor hen is een teveel gevaarlijk. Het verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen bij de baby. 

Welke vitamines zijn goed voor de weerstand?

Vitamine A, C, B6, B11 (foliumzuur), D en de mineralen ijzer, seleen, koper en zink zijn belangrijk voor de weerstand. De officiële claim is 'draagt bij aan een normale werking van het immuunsysteem'. Krijg je een tekort aan deze vitamines, dan gaat je weerstand achteruit. Dat betekent helaas niet dat extra veel van deze vitamines een boost geven aan je weerstand. Alleen als je langdurig een tekort zou hebben, gaat dit op. Dat komt echter weinig voor, ook al houd je je niet altijd aan alle voedingsadviezen (pdf).

Zijn er vitamines die extra energie geven?

Ondanks claims als 'draagt bij aan een normaal energieleverend metabolisme' en 'goed voor het energieniveau' op supplementen geven deze vitamines geen extra power. Deze vitamines helpen bij het verteren van ons eten en daar komt energie bij vrij. Zonder deze vitamines kan het lichaam geen voedsel verteren en krijg je dus ook geen energie. Maar zolang er geen tekorten zijn, levert een pil met deze claims je niets extra's aan energie.

Wat zijn antioxidanten?

Antioxidanten zijn stoffen die in groente, fruit, noten en cacao zitten maar ook normaal al aanwezig zijn in het lichaam. Ze hebben gezonde effecten, omdat ze beschermen tegen 'agressieve vrije radicalen'. Dit zijn stoffen die lichaamsweefsel en cellen beschadigen, waardoor ziekten kunnen ontstaan. Als je gezond en gevarieerd eet, houdt het lichaam zelf de antioxidanten op peil. Extra antioxidanten uit voeding of pillen, hebben dan geen extra effect.

Is een multivitamine nuttig?

In 2014 namen wij 50 potjes multivitamines voor diverse doelgroepen onder de loep. Het bleek dat het regelmatig ontbrak aan de vitamines die je echt nodig hebt. En dat terwijl er vaak wel allerlei vitamines inzitten waar niemand een tekort aan heeft. Ook blijkt regelmatig uit onderzoek dat mensen die multivitamines slikken niet langer leven. In tegendeel, soms overlijden ze juist eerder.

Wat wordt bedoeld met retinolequivalenten of RE op het etiket?

Retionol is een ander woord voor vitamine A. Er zijn meerdere vormen van vitamine A. Ze verschillen in werking en om ze goed te kunnen vergelijken wordt altijd de hoeveelheid werkzame stof (vitamine A of retionol) op het etiket gezet.

Wat wordt bedoeld met IE of IU op het etiket?

IE staat voor Internationale Eenheden en IU voor International Units. Deze maat wordt vaak gebruikt als het gaat om vitamine D of vitamine E (alfa-tocoferol). 1 IE alfa-tocoferol staat voor 0,67 milligram alfa-tocoferol en 1 IE vitamine D is 0,025 microgram (ug) vitamine D. Geldt voor jou het advies om 10 microgram vitamine D te slikken, dan komt dat neer op 400 IE.

Zitten er nog genoeg vitamines in mijn pilletje als ze bijna over de datum zijn?

Het is verplicht dat aan de einde van de houdbaarheid (tht, tenminste houdbaar tot) de hoeveelheid vitamines in de supplementen zitten die op het etiket staan. Om die reden mogen fabrikanten wat meer vitamines in de potjes doen bij aanvang.

Lees ook:

 

Nieuw & interessant

  • zeewier
    Nieuws  |  6 okt.

    Supplementen bevatten niet altijd beloofde hoeveelheid jodium

    Supplementen op basis van kelp bevatten niet altijd de hoeveelheid jodium die fabrikanten claimen en overtreden daarmee de wet.
  • zeewier
    Test  |  6 okt.

    Jodiumsupplementen getest

    Als je risico loopt op een jodiumtekort is het aan te bevelen een supplement te gebruiken. Maar let op: onze test laat zien dat niet elk supplement de beloofde hoeveelheid jodium bevat.
  • kinderstoel eten groente fruit peuter hapje fruithapje

    Kindervoeding

    Het is niet altijd even makkelijk om kinderen gezond te laten eten. Wij geven je tips.

  • MG Vitamine 1200x800

    Bestel gratis de Minigids Vitaminen

    Als je gezond wilt eten, is de Schijf van Vijf een handig hulpmiddel. Maar heb je dan nog multivitaminen nodig? Je leest het in de Minigids Vitaminen.