icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Faillissement Travelbird: dit kun je doen

Nieuws|Travelbird kan niet meer aan zijn verplichtingen voldoen. Wat kun je doen als je op reis bent of nog niet bent vertrokken, waar heb je recht op?

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:6 november 2018

travelbird-online

Vorige week ging het mis bij reisorganisatie Travelbird: reizigers die  op hun bestemming aankwamen moesten zelf (nog een keer) de kamer betalen. Al snel bleek dit, ondanks kalmerende geluiden van het management, de voorbode van het faillissement van de reisorganisatie. In totaal zijn er ongeveer 40.000 gedupeerden waarvan er zo'n 6000 op vakantie waren.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Omdat Travelbird lid is van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) kwam deze meteen in actie toen de reisorganisatie gemeld had het financieel niet meer te redden. Op 7 november is Travelbird failliet veklaard.

Samen met reisorganisatie TUI zorgt de SGR ervoor dat mensen die op vakantie zijn, deze kunnen voortzetten. Verder informeert de SGR alle gedupeerden en adviseert reizigers die geboekt hadden, maar nog niet vertrokken zijn, om geen betalingen meer te doen aan Travelbird.  

Hulp voor gedupeerden, als je:

  • Nu op reis bent en problemen hebt met een hotelier of een andere dienstverlener Neem contact met TUI op.
  • Voor 31 oktober tijdens de reis zelf hotelkosten hebt betaald of je reis is geannuleerd en je de reissom nog niet hebt ontvangen: SGR vergoed deze kosten onder voorwaarden. Nadere informatie volgt later. Houd sgr.nl in de gaten.  

  • Nog niet op reis bent maar wel vliegtickets hebt ontvangen. Voor reizigers met een vertrek tot en met 9 november gaat de reis gewoon door. SGR garandeert de betalingen aan de hotels en aan andere dienstverleners, TUI handelt de betalingen af. De SGR informeert de reizigers per e-mail.  

  • Nog niet op reis bent en geen vliegtickets hebt ontvangen. Of als je een reis geboekt hebt zonder vliegtickets: De reis gaat niet door. De SGR informeert je per e-mail hoe je een claim kunt indienen bij de SGR.

  •  Heb je een ongebruikte cadeaubon, tegoedbon, voucher toegangskaart of restaurantbon hebt. Dan kun je alleen een vordering indienen bij de curator. Hier geeft de SGR  geen garantie op. De kans is erg klein dat je hier iets van terugkrijgt.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • vliegen-ryanair-rechten-passagiers
    12 okt.

    Ryanair: dit zijn je rechten

    Ryanair annuleert tientallen vluchten door stakingen. Wat zijn je rechten?
  • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
    Eerste indruk  |  28 sep.

    Vago travel gadget

    Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
  • vertraging-in-vliegtuig
    17 sep.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.