Eerlijke en kloppende reisprijzen
Aanbieders van vakanties, vliegtickets en hotelkamers adverteren regelmatig met onvolledige prijzen en lokkertjes. Dat zijn reizen die helemaal niet te boeken zijn voor de prijs in de aanbieding. Of waarbij je bijvoorbeeld moet bijbetalen voor handbagage. Daarmee misleiden ze reizigers en dat mag niet.
Wij willen eerlijke en kloppende reisaanbiedingen. Tijd voor actie.
Wat is er mis?
Veel reisaanbiedingen lijken aantrekkelijker dan ze echt zijn. Als je wilt boeken, stijgt de prijs. Of blijkt de reis uitverkocht of de vliegreis zonder handbagage te zijn. Dat mag allemaal niet. Want een vakantie, vlucht, hotelkamer of anders reisonderdeel moet je kunnen boeken voor de prijs in de advertentie.
Onze eisen
Elke vakantie en reisdienst moet te boeken zijn voor de omschrijving en prijs in de aanbieding. En optionele extra’s, zoals verzekeringen, mogen niet standaard al aangevinkt zijn.
Wat gaan we doen?
Als sinds 2012 maken we ons hard voor eerlijke reisprijzen. Dat doen we door onderzoek te doen en reisaanbieders aan te spreken. Ook dienen we klachten in bij de Reclame Code Commissie en toezichthouders. En als het nodig is, gaan we naar de rechter.
En met succes. Vliegticketverkopers en bungalowparken zijn gestopt met het vooraf aanvinken van optionele extra’s, zoals verzekeringen. En veel reisaanbieders stoppen verplichte kosten, zoals belastingen en boekingskosten nu in de prijs.
Wat kun jij doen?
Maar we zijn er nog niet. En jij kunt ons helpen. Maak een melding op ons Meldpunt Eerlijk als je reisaanbieders tegenkomt die nog de fout in gaan.
Tijdlijn
4 september 2025Real Deal Dagen KLM: niet allemaal deals
KLM's belofte tijdens de Real Deal Dagen is tijdelijk korting op vliegtickets en vakanties. Maar hoeveel korting krijg je echt op vliegtickets naar Bali, Curaçao of New York? Spoileralert: soms helemaal niks.
30 juli 2025Uitspraak RCC: Prijsvrij en D-reizen overtreden regels over lokkertjes
Opnieuw bevestigt de Reclame Code Commissie (RCC) dat Prijsvrij en D-reizen de regels niet volgen. Ze konden niet aantonen dat de geadverteerde reizen beschikbaar waren. Ook bleef D-reizen te lang adverteren met een uitverkochte reis. Volgens de commissie overtreden de reisaanbieders daarmee de regels die lokkertjes verbieden. Deze uitspraken zijn nog niet definitief, want beide reisaanbieders gaan in beroep.
21 juli 2025Klacht tegen Van der Valk ingetrokken
Begin juli startten we een klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie tegen Van der Valk Hotels. Ondanks strenge regels en toezeggingen, bleef de hotelketen verplichte bijkomende kosten verstoppen. Na indienen van onze klacht kwam Van der Valk plots in actie. We zijn ervan overtuigd dat de hotelketen de regels gaat volgen. Daarom trokken we onze klacht in.
15 juli 2025Waarschuwing voor kosten handbagage KLM
We waarschuwen voor het vernieuwde handbagagebeleid van KLM. Vanaf september 2025 moeten KLM-passagiers plotseling gaan bijbetalen voor handbagage. En dat terwijl handbagage altijd inclusief moet zijn bij een vliegticket. KLM heeft het beleid stilletjes ingevoerd op een deel van de bestemmingen.
10 juli 2025Klachtenprocedure tegen Van der Valk om verplichte kosten
Hotelprijzen moeten inclusief alle verplichte kosten zijn. In oktober 2024 beloofden Bastion Hotels, Best Western Hotels, IHG Hotels, Marriott, NH Hotels en Van der Valk ons beterschap. Op dat moment hielden deze ketens zich niet aan de regels.
In juli 2025 verstopt alleen Van der Valk nog verplichte kosten. Daarmee houdt Van der Valk zich niet aan de afspraak en blijft het bedrijf reizigers misleiden. Daarom zijn we een klachtenprocedure gestart tegen Van der Valk bij de Reclame Code Commissie (RCC). Tegelijkertijd blijven we waarschuwen voor deze bijkomende kosten en raden we aan ze niet zomaar te betalen.
Samen sterk
Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.

