icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Misleidende voedselverpakkingen

Fabrikanten en supermarkten moeten stoppen met informatie op de voorkant van verpakkingen die consumenten op het verkeerde been zet.

Welke problemen zijn er?

Fabrikanten en supermarkten verleiden met hun verpakkingen consumenten op allerlei manieren. Maar waar gaat verleiden over in misleiden? Consumenten voelen zich vaak op het verkeerde been gezet, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Wat merk jij als consument?

Jij denkt dat je gezond bezig bent met bijvoorbeeld het drinken van Zonnatura 20 kruidenoplosthee of Sourcy Vitaminwater. Het verschil tussen de verwachting door de informatie op de verpakking en de werkelijkheid kan echter mijlenver uiteen liggen.

Wat willen we bereiken?

Afbeeldingen en teksten op de voorkant van verpakkingen moeten eerlijk zijn en producten niet gezonder laten lijken dan ze zijn. De Consumentenbond vindt dat fabrikanten en supermarkten moeten stoppen met informatie op verpakkingen die consumenten op het verkeerde been zet.

DDN-Actie-Content-02

Tot nu toe

  • Nieuws |

    Onduidelijke claims op verpakkingen melkvervangers

    Wij onderzochten claims op plantaardige melkvervangers. De ene claim maakt duidelijk wat je aan het product hebt. Maar een groot deel van de claims zegt niet zoveel. Het blijft gissen wat de fabrikant bedoelt. Dat moet duidelijker. 

    Lees meer: welke claims zijn nuttig en welke claims zijn verkooppraat? (pdf)

  • Nieuws |

    Ongezonde producten zouden geen claims mogen dragen

    Healthwashing openingsbeeld

    Veel fabrikanten doen aan healthwashing. Ze laten ongezonde producten gezonder lijken met voedings- en gezondheidsclaims. Van ‘bron van vezels’ op zoete koek tot ‘rijk aan vitamine C’ op frisdrank. Dat vinden we niet kunnen. Want zulke situaties geven een vertekend beeld.

    Fabrikanten komen ermee weg, omdat de regels te soepel zijn. Gelukkig werkt de Europese Commissie aan voedingsprofielen. Die moeten grenzen stellen aan de voedingswaarde van producten. Producten met een ongunstige voedingswaarde mogen dan geen claims meer dragen. 

    Lees meer over healthwashing.

  • Nieuws |

    Drankenindustrie moet klare wijn schenken

    Alcoholetikettering winkel

    Een hoop fabrikanten van alcoholhoudende dranken zetten nauwelijks informatie over de voedingswaarde of de ingrediënten op het etiket. Dat blijkt uit ons onderzoek. 

    Hierdoor kun je als consument de producten niet vergelijken. En weet je niet wat je binnenkrijgt. Zo tik je bijvoorbeeld met een glas wijn al snel meer dan 100 kilocalorieën weg. Iets waar je op basis van etiket niet achter komt.

    Wij zien graag dat de drankenindustrie voor transparantie kiest. En dat ze de ingrediëntenlijst en voedingswaarde op de verpakking gaat vermelden. Daar hebben consumenten gewoon recht op. Lees meer over alcohol en etikettering

  • heb-je-tips-deel-ze

    Heb je tips? Deel ze!

    Wat voor advies geef jij aan anderen over het kopen van producten in de supermarkt? Deel je tips

  • let-jij-op-voedselinformatie

    Let jij op voedselinformatie?

    Als je in de supermarkt staat, let jij op het etiket, of ga je gewoon op je gezonde verstand af? Praat mee!

  • kletsplaatje-gezien

    Misleidende verpakking gezien? Deel een foto!

    Voelde jij je door een verpakking op het verkeerde been gezet? Deel het met de community.

Goeie actie? Word lid

De Consumentenbond bestaat voor en dankzij jou. Als je lid wordt, steun je ons werk en kunnen we blijven strijden voor een eerlijke en veilige markt. Vind jij dat net als wij belangrijk? Voor €5 per maand heb je direct toegang tot meer dan 1500 testresultaten. En kunnen wij voor jouw belangen op blijven komen. Doen dus!

Bekijk onze lidmaatschappen