icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Verzekeraar teruggefloten na schorsing

Nieuws | Het schorsen van een verzekering na een betalingsachterstand, is een te zwaar middel. Dit betoogden we in de Geldgids februari 2016. Inmiddels vinden we de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) aan onze zijde.
Mark Drabbe
Mark Drabbe

Expert Geld & Verzekering

Gepubliceerd op:  20 oktober 2017

Bijgewerkt op:  20 oktober 2017

kifid-geschillencommissie

Uitspraak

De commissie deed in oktober uitspraak in een zaak, waarbij Aegon een schade van €3400 na een auto-inbraak niet wilde vergoeden. De vervolgpremie was geïncasseerd, maar de aanvangspremie van €131,62 was niet betaald. Volgens Aegon was de verzekering hierdoor nooit tot stand gekomen.

Het Kifid veegde dit argument van tafel en oordeelde ook dat Aegon de dekking niet had mogen schorsen. De verzekeraar kon niet aantonen dat de verzekerde de algemene voorwaarden had aanvaard.

Mislukte incasso

Betalingsachterstanden bij verzekeringen ontstaan meestal door knullige omstandigheden, zoals een gewijzigd rekeningnummer of een mislukte incasso. De Consumentenbond vindt het zeer kwalijk dat verzekeraars dan snel overgaan tot schorsing en pleit ervoor dat ze – net als ieder ander bedrijf – eerst een incassoprocedure starten. 

Lees ook het bericht van het Kifid hierover en de volledige uitspraak.

Lees meer