icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenbond wil compensatie bij pinstoring

Nieuws
|
De Consumentenbond pleit voor een wettelijke regeling bij pinstoringen. De bond roept de minister van Financiën en de Tweede Kamer op een vergelijkbare compensatieregeling in te voeren als in de energiemarkt.
Ingrid Zuurmond

Ingrid Zuurmond , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op: 14 november 2013

Minister Dijsselbloem van Financiën stelt dat de compensatie in de energiesector voor het ongemak van de niet geleverde energie geldt. De vergoeding moet de leverancier stimuleren de storing zo snel mogelijk te verhelpen. Op basis van deze argumenten heeft de Consumentenbond om een vergelijkbare compensatieregeling gevraagd bij pinstoringen. De minister ziet de compensatie in het betalingsverkeer echter niet zitten door de belangrijke verschillen met de energiesector.

Over een kam

Storingen kunnen zich voordoen in de bankomgeving, via verbindingen van telecombedrijven en in de betaalomgeving van de winkelier. Dijsselbloem vindt dat met name winkeliers hun infrastructuur kunnen verbeteren. Daarbij heeft de consument ook andere betaalmogelijkheden, zoals contant of met creditcard. In het betaalverkeer is een storing volgens de minister niet per se aan 1 partij te wijten - de kwaliteit van de verbindingen is bijvoorbeeld ook afhankelijk van de winkelier.

De Consumentenbond denkt daar anders over. Als door een storing bij banken consumenten niet meer kunnen pinnen, is compensatie op zijn plek. Precies om de redenen die de minister noemt: stimuleren om het ongemak zo snel mogelijk te verhelpen en compensatie voor het ongemak van de niet geleverde diensten. Banken en detaillisten remmen het gebruik van contant geld af, waardoor het belang van pintransacties juist toeneemt. Bij een pinstoring bij een winkel of winkelketen, zijn er voor de consument wel voldoende alternatieven. 

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Vergelijk betaalrekeningen