Ook ABN Amro blokkeert
Ingrid Zuurmond Expert betaalrekeningenGepubliceerd op:23 augustus 2012
Klanten die regelmatig geld overboeken naar het buitenland hebben nergens last van. Voor andere klanten zijn betalingen naar buitenlandse rekeningen vanaf heden geblokkeerd. Klanten zijn hier nog niet uitgebreid over geïnformeerd, op een bericht via de online omgeving na. In de loop van de tijd zal dit alsnog gebeuren via een campagne, aldus een woordvoerder van de bank.
Blokkade zelf opheffen
ABN Amro klanten moeten zelf actie ondernemen als ze de blokkade willen opheffen. Dit kan alleen via de digitale omgeving (internetbankieren). Let hier dus op als je lang van huis gaat en van plan bent een dergelijke overboeking te doen. De blokkade kun je te allen tijde aan- en uitzetten.
Pasblokkade als olievlek
In navolging van Rabobank blokkeert ook ABN Amro per 1 januari 2013 passen voor pinnen in het buitenland. Klanten worden hier nog over geïnformeerd. Deblokkeren van de ABN Amro betaalpas kan via internetbankieren of via het callcenter van ABN Amro. Via het callcenter worden - net als bij blokkade van de pas bij fraude - controlevragen gesteld aan bankklanten over persoonlijke gegevens.
Let op: de bank zal nooit vragen naar inloggegevens, dus geef die nooit telefonisch af. Laat je de pas deblokkeren? Dan ben je daarmee niet automatisch aansprakelijk voor eventuele schade bij pinpasfraude. Dit wordt in ieder geval niet opgenomen in de op te volgen veiligheidsvoorschriften van ABN Amro. ING gaf eerder aan pasblokkade niet nodig te vinden en alle transacties nauwlettend in de gaten te houden om verdachte zaken te signaleren.
Tips veilig online bankieren
Meer weten over veilig online bankieren? Lees de tips. Meer over de aansprakelijkheid als klant bij fraude bij bankzaken in de Geldgids van september/oktober (2012)!
Nieuwste artikelen
- Artikel|Review: gratis rekening Revolut
- Artikel|Hulp bij je bankzaken