icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Facebookgebruiker krijgt een Tijdlijn, gewenst of niet

Nieuws
|
Wat je maanden of jaren geleden op Facebook zette, is nu nog min of meer verborgen omdat de oudere berichten 'van de pagina vallen'. Maar over enkele weken is die langetermijngeschiedenis voor iedereen met voldoende toegangsrechten (weer) zichtbaar. Facebook introduceert voor al zijn gebruikers de Tijdlijn. En je kunt er niet onderuit.
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaGepubliceerd op:10 februari 2012

Binnen enkele weken is de Tijdlijn bij meer dan 800 miljoen gebruikers wereldwijd de standaard, kondigt Facebook aan in een blogbericht (Engelstalig). Gebruikers krijgen 7 dagen de tijd om aan de hand van een 'preview' te bepalen welke foto's, video's en berichten uit de oude doos ze liever toch niet met de vrienden (en de vrienden van vrienden) willen delen.

Gebruikers krijgen de Tijdlijn spontaan aangeboden. Het is tevens het startpunt van een proefweek (preview). In deze proefweek is de Tijdlijn alleen zichtbaar voor de gebruiker. Maar op dag 3 of 6 kan er niet meer worden teruggeschakeld naar de klassieke weergave. Na dag 7 wordt de tijdlijn het standaard profiel - of de gebruiker nu wil of niet.

Huiswerk voor 800 miljoen gebruikers

Is het nu 'erg' dat Facebook de Tijdlijn opdringt aan zijn gebruikers? Het geeft in ieder geval 800 miljoen gebruikers het nodige huiswerk. De levensgeschiedenis kan omstreden momenten gekend hebben. En die wordt nu ineens wel erg makkelijk toegankelijk. Klik je in de Tijdlijnbalk op een jaar of maand, dan schiet je bliksemsnel door naar een momentopname uit het leven van de bekeken persoon.  In de klassieke weergave van profielen (nu nog de standaard) zie je alleen de meest recente ontboezemingen. Onderaan de pagina doorscrollen kan wel maar dat gaat langzaam en vraagt om een klik op de knop Oudere berichten.

Wat te doen met de Tijdlijn?

De Facebookgebruiker kan geconfronteerd met de Tijdlijn in ieder geval twee dingen doen:

  • Alle bijdragen van de afgelopen jaren in de Tijdlijn-'proefweek' checken op zaken die beter toch niet opnieuw gedeeld kunnen worden als de Tijdlijn 'publiek' gaat. Deze items kunnen handmatig alsnog worden verborgen. Deze aanpak tipt Facebook op zijn blog.
  • De standaard privacyinstelingen aanpassen zodat bijvoorbeeld alleen echte vrienden foto's kunnen zien. Of foto's of zelfs fotoalbums weggooien. Sinds kort zijn gewiste foto's ook echt weg.

Tips voor het aanpassen van de privacyinstellingen in Facebook staan in het dossier Veilig Online - Privacy. Facebook geeft zelf ook informatie over de Tijdlijn.

Bron: Blogsite Facebook

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.