icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Facebook mail bouncet maar ‘dat is een feature’

Nieuws
|
Vorige week was er veel ophef over Facebook die zonder het te vragen het privémailadres op ieders profiel verving door een facebook-mailadres. Gebruikers waaronder de Consumentenbond merkten al dat sommige mail naar Facebook niet aankwam. Dat klopt: het is een feature.
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaGepubliceerd op:3 juli 2012

Het kan altijd erger: facebook dat een Facebook-e-mailadres bij alle gebruikers ongevraagd op het profiel plaatst (hier instructies hoe dat ongedaan te maken) die het eigen mailadres vervangt. Vervolgens blijken sommige berichten naar een FB-mailadres niet aan te komen.

Er gaat soms wel maar soms ook niet een 'bounce'-bericht naar de verzender (Your mail could not be delivered). We konden er vorige week niet echt de vinger achter krijgen.

Geen bug maar een feature

Techsite Gizomodo deed navraag bij Facebook en kreeg een onthutsend mailtje van een woordvoerder: dit is geen bug, het is een feature. 'Het al of niet mail ontvangen hangt af van je Privacy-instellingen in Facebook'. En inderdaad: bij een nieuwe steekproef blijkt dit inderdaad het euvel. Als je bij 'Contact maken' hebt ingesteld dat alleen vrienden je berichten mogen sturen (en dus niet wildvreemden), dan ontvang je inderdaad niks als de e-mailverstuurder niet je vriend is.

Facebook gaat er hierbij voor het gemak maar vanuit dat Facebookgebruikers elkaar altijd vanuit hetzelfde mailaccount mailen (een account dat bij Facebook bekend is). Besef dus dat een vriend die vanaf zijn werkmail mailt (een account dat Facebook niet kent) niet door het Facebookfilter komt.

Spamfilters hebben het gedaan

De woordvoerder meldt Gizmodo dat het waarschijnlijk spamfilters zijn die de bouncemailtjes blokkeren als de mailaflevering bij een Facebookgebruiker niet lukt. Een onbetrouwbare bouncemail als een notificatie dat iets niet kan op of naar Facebook volgens een voor de verzender verborgen optie: het is een onwenselijke gang van zaken voor de consument. 

(bron: Gizmodo)

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • DMA geeft consumenten meer rechten
    7 mrt.

    Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid

    Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen.
  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Threads en je privacy
    18 dec.

    Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’

    Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.